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학생과 교사의 성별에 따른 체육수업에서의 성차별상황과 인식의 차이

Title
학생과 교사의 성별에 따른 체육수업에서의 성차별상황과 인식의 차이
Other Titles
Differences in Gender Discrimination and Perception in Physical Education Classes by Student and Teacher Gender
Authors
권혜연
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구는 체육수업에서 학생과 교사의 성별에 따른 체육수업에서의 성차별상황과 인식의 차이에 대해 알아보기 위한 목적으로 수행 되었다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 경기도와 서울 교육청 관내에 소재하고, 남녀 혼성학급 체육 수업을 실시하는 고등학교의 남학생과 여학생, 남교사와 여교사를 대상으로 모집단을 설정 하였다. 표집 방법은 확률적 표본 추출의 군집표본방법으로 추출 하였으며, 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계프로그램을 사용 하여 분석하였고, t-test를 실시하였다. 조사 도구는 Cronbach's α 검정을 통해서 신뢰도를 검증하였고, 타당도 검증은 요인분석을 실시하고 직교회전을 이용하였다. 자료 분석을 바탕으로 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학생들의 성별에 따라 총 성차별상황에 차이가 있었다. 특히 남학생이 여학생보다 성차별 상황을 더 경험하는 것으로 나타났다. 둘째, 학생들의 성별에 따라 총 성차별 인식에 차이가 있었다. 남학생이 여학생보다 성차별 상황을 더 경험 한다고 나타나난 것에 비해 여학생이 성차별 인식을 더 민감하게 하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 교사들의 성별에 따라 성차별 상황은 부분적으로는 차이가 있었으나, 총 성차별 상황에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 교사들의 성별에 따라 성차별인식에 차이가 있었다. 여교사가 남교사보다 성차별에 대한 인식이 높게 나타났다. 이상의 결과를 종합해보면 아직도 체육 수업에서는 성차별적인 상황이 일어나고 있으며, 남학생이 여학생 보다는 그러한 상황을 더 경험했으며, 교사와 학생 모두가 성차별 상황에 대한 인식을 하고 있는 것으로 나타났다. ;The purpose of this study was to examine the differences of gender discrimination and perception in physical education class according to the gender of students and teachers in physical education class. In order to achieve the purpose of this study, a population was set up for male and female high school students, male and female teachers, who are located in the Gyeonggi-do and Seoul Office of Education offices and conduct mixed class physical education classes. Sampling method was extracted by cluster sampling method of probabilistic sampling. Collected data were analyzed using SPSS 22.0 statistical program and t-test was performed. Reliability was verified by Cronbach's α test. The validity test was performed by factor analysis and orthogonal warfare. Based on the data analysis, the results are summarized as follows. First, there was a difference in total gender discrimination according to the gender of students. Second, there was a difference in the recognition of total gender discrimination according to the gender of students. Girls were more sensitive to gender discrimination than boys who experienced more gender discrimination than girls. Third, the gender discrimination situation was partially different according to the gender of teachers, but there was no significant difference in the total gender discrimination situation. Fourth, there was a difference in gender discrimination per teacher's gender. Female teachers were more aware of gender discrimination than male teachers. In conclusion, gender discrimination still occurs in physical education class, boys experience more than girls, and both teachers and students are aware of the situation. In order to be equally gendered in physical education, students should inspire critical attitudes and teachers should make every effort not to create stereotyped situations about gender.
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