View : 793 Download: 0

미술과와 국어과의 통합수업이 학습자의 인성함양에 미치는 영향

Title
미술과와 국어과의 통합수업이 학습자의 인성함양에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Influence of Art and Korean Language Integrated Lessons on the Cultivation
Authors
신미주
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김효정
Abstract
초고속 스마트 멀티미디어 시대의 현대인들은 수많은 문화 콘텐츠들의 급속한 증가로 개인의 삶의 질에 있어 표현활동이 자유로워졌고 정보가 풍부해졌다. 하지만 그 과정에서 개인주의 성향이 팽배해지고 도덕적 불감증과 같은 정서적 불안정한 사회현상이 나타나고 있다. 이러한 도덕성 약화의 모습으로 인성교육의 가치와 필요성이 재조명되어, 2015년에는 「인성교육진흥법」을 제정하여 시행중이며, 2016년에는 ‘인성교육 5개년 종합계획’을 발표하여 더불어 살아가는 공동체 삶을 위한 역량태도를 강조하는 참여형 인성교육을 시행하도록 제안하였다(교육부, 2016). 이와 함께 풍부한 정보를 주체적으로 선택하고 활용할 수 있는 능력이 요구됨에 따라 2015 개정 교육과정을 통하여 “바른 인성을 갖춘 창의·융합형 인재를 양성하는 것을 중점”으로 제시하며, 통합교육을 강조하고 있다. 특히, 미술교과는 2015 개정 미술과 교과 역량에서 ‘창의·융합 능력’이라는 교육역량을 제시하면서(교육부a, 2015) 체험영역에서 ‘연결’을 추가하여 타 교과, 다양한 분야 및 학습영역과 연계되도록 통합적 교육을 강조하고 있다. 이는 미술교과가 통합적 사고능력을 신장시킬 수 있는 교과로 교과 내 통합뿐만 아니라, 고유한 성질을 유지하며 간학문적으로 융합하기에 효율적인 교과임에 다양한 교과통합에 대한 가능성이 제시되고 있다. 여러 교과와의 통합 중 미술교과와 국어교과의 통합은 교과의 도구적인 측면에서 소통하는 방법을 이해하고 활용한다는 공통점을 찾을 수 있다. 그 과정에서 자신과 타인에 대한 탐색과 이해, 자기표현과 해석을 통해 거시적인 안목으로 다양한 사고와 이해능력을 향상시켜 학생들의 바른 인성함양에 긍정적인 영향을 끼칠 것으로 기대한다. 이러한 배경에서 본 연구의 목적은 미술과와 국어과의 교과 통합수업을 구성하여 중학교 2학년의 인성함양에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 본 연구에서는 학생 자신의 일상과 경험의 생활과 주변을 관찰하고 소질과 능력을 탐색하여 계발할 기회를 주기 위한 교과 내용으로 미술교과와 국어교과의 간학문적 교과내용을 다루면서 미술교과를 통한 창의적 표현과 조화로운 미적 화면구성을 할 수 있는 교과 내 통합수업을 계획하였다. 수업 운영 방법으로는 자신의 생각을 타인에게 전하고, 서로 그에 대한 마음을 나눔으로써 소통하는 스토리텔링을 활용하였고, 상호작용적 교수·학습을 유도하고 미술교과의 ‘체험’, ‘표현’, ‘감상’ 영역의 균형 있는 학습으로 구성하고자 하였다. 이와 같은 목적으로 본 연구는 이론적 배경에서 인성과 인성교육의 이해, 교과통합의 이해, 통합수업에서 스토리텔링의 활용에 대한 이해를 점검하고 개념과 이론을 문헌을 통하여 고찰하였다. 미술과와 통합교육에서 인성교육의 필요성을 확인하고, 미술과 중심으로 진행된 인성교육과 인성역량에 대한 선행연구를 검토하여 인성함양을 위한 방향성을 모색하였다. 그리고 2009·2015 개정 중학교 미술교육과정과 통합수업 이론과의 연관을 분석함으로써 미술과 중심의 교과통합의 가능성을 탐색하였다. 이와 같은 이론적 배경을 바탕으로 스토리텔링 수업모형을 적용한 미술과와 국어과의 주제 중심으로 거미줄형 교과통합을 설계하였다. 인성수준 검사도구로 ‘초·중등학생 인성수준 검사’(KEDI, 2014)를 중학교 2학년 수준에 맞도록 수정과 보완 후에 추출한 인성 요소와 전체 검사지의 신뢰도와 타당도를 검증하여 사전 동질성 검사지로, 사후에 인성수준에 영향을 받았는지에 대한 검사지로 사용하였다. 2015 개정 교육과정에 따른 중학교 미술과 교육과정의 성취기준을 참고하여 실기평가의 측정도구를 제작하였다. 실기평가도구와 동료평가지, 자기평가지 도구, 수업 만족도 조사 항목은 현직교사 2인으로부터 문항의 타당도를 검증받았다. 2018년 11월 경기도 안산시에 소재한 A중학교 2학년 두 학급 총 62명을 대상으로 총 6차시의 수업을 진행하였다. 동질성이 검증된 두 집단 모두‘나의 마음과 일상- 자신의 소망을 드로잉 북으로 제작하기’의 주제로 동일하게 같은 기간 동안 수업을 진행하였으며 실험집단에는 스토리텔링 수업모형과 주제중심의 수업모형을 적용한 수업을 실시하였고, 통제집단에는 강의식 분과 수업을 실시하였다. 두 집단의 학습자는 경험과 일상에서 자신과 친구에 대해 탐구할 수 있는 활동을 함으로써 타인에게 비춰진 자신의 모습을 알고, 작품제작을 통해 평소에 볼 수 없었던 것을 새롭게 발견하거나, 재창조하기도 하고 소망을 표현해 보는 수업을 진행하였다. 수업 전과 후에 실시한 인성수준 검사 결과를 통해 실험집단과 통제집단의 사전·사후에 인성수준 차이를 비교, 분석하였다. 연구 결과를 도출하기 위해 SPSS Ver 21.0 통계패키지 프로그램을 사용하였으며, 전산통계 처리결과로, 유의수준은 P<.05, P<.01, P<.001에서 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하여 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 스토리텔링을 활용, 주제중심의 수업모형을 적용하여 교과통합을 진행한 실험집단이 전통적 강의식 분과수업을 진행한 통제집단보다 사전·사후에 있어 인성수준의 변화가 크게 나타났다. 따라서 스토리텔링을 활용한 미술과와 국어과의 통합수업이 중학교 2학년 학생의 인성수준을 향상시키는데 효과가 있는 것을 검증하였으며, 인성발달·함양에 유의미하다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 스토리텔링을 활용, 주제중심의 수업모형을 적용하여 교과통합을 진행한 실험집단이 모든 인성 하위영역인 자기존중, 자기조절, 성실, 예의, 배려·소통, 정의, 책임, 지혜, 정직·용기, 시민성에서 유의미한 차이가 있는 것으로 통제집단보다 인성수준이 높았다. 특히 실험집단의 덕목별 점수의 증감 변화에 있어 배려·소통, 자기조절, 정의 , 자기존중, 책임, 지혜, 성실, 시민성, 정직·용기, 예의 순으로 실험 전과 후의 차이를 보였다. 즉, 스토리텔링을 활용한 미술과 중심의 교과통합수업이 인성덕목 중 학습자의 배려와 소통에 큰 영향력이 있음을 알 수 있다. 셋째, 수업 후 실험집단의 만족도 설문지를 분석한 결과, 수업내용과 결과물, 수업도구에 긍정적으로 평가하였고, 자신과 타인의 일상과 생활, 다양한 소통 방법에 대해 관심도가 높아졌음 알 수 있었다. 결론적으로 본 연구는 미술과와 국어과의 통합수업에서 스토리텔링을 활용한 융합수업이 중학교 2학년 학생들의 인성수준을 함양시켰고, 그 효과를 검증하였다는데 의의가 있다. 학생의 생활과 삶에 연결을 시켜 주변을 상황의 문제를 인식하고 성찰할 수 있게 하여 바른 인성을 갖춘 건전한 시민으로 성장 할 수 있기를 돕고, 현재 생활의 문제 해결방안에 도움이 되었기를 바라며 ,아울러 후속 연구를 통하여 인성발달을 위한 교과통합수업에서 다양한 방법의 융합수업이 개발되기를 기대한다. ;Nowadays, in the era of high-speed smart multimedia with numerous cultural contents, modern people have been free to express themselves and the quality of life individuals has been improved. However, individualistic tendencies have become more prevalent and society has become numb to immorality, that is, emotionally unstable social phenomena have appeared. Because of this weakness of morality, the value and necessity of personality education is needed more. So, in 2015, ‘Personality Education Promotion Act’ was enacted and enforced, in 2016, the Ministry of Education announced the 'Five-Year Comprehensive Plan for Personality Education' to propose a participatory personality education that emphasizes the attitude towards their community life. In modern society, because the ability to select and utilize abundant information is necessary, the Ministry of Education is focusing on cultivating creativity-convergent talents with upright personality through the 2015 revised curriculum, with emphasizing integrated education. In particular, the arts curriculum is designed to provide the educational capacity of 'creativity and convergence ability' (Ministry of Education, 2015) and add "Connect" in the experience area to be linked with other subjects, diverse fields and learning areas by emphasizing integrated education. Art curriculum is a subject that can enhance integrated thinking ability so it can be integrated into the other curriculum as well as maintain the unique characteristics of various fields and can be interdisciplinary converged. Therefore, art curriculum’s possibility of various subject integration is suggested. Especially, in the integration of the art and the Korean language, a common point can be found in the curriculum’s instrumental aspect understanding and utilizing the communication method. In this process, it is expected to have a positive impact on students' right personality cultivation by improving their diverse thinking and understanding skills with macro perspective through exploration, understanding, self-expression, and interpretation of themselves and others. In this background, the purpose of this study is to investigate the effect of the integration class of the arts and the Korean language on the middle school second-grade student's humanity cultivation. This study deals with the contents of the interdisciplinary curriculum of the arts and the Korean language as a curriculum to give students an opportunity to observe their own daily life, experience, living and surroundings to explore their talents and abilities. Through this, this study proposed an integrated class in the subject, which enables them to express their creative thinking and harmonious artistic composition. As a class management method, I used storytelling which share their thoughts with others and communicate, and induce interactive teaching -learning, and also planned a balanced learning of the 'experience', 'expression', and 'appreciation' areas of the art class. In theoretical background, this study examined the understanding of humanity education, the understanding of the curriculum integration, and understanding of the application of the storytelling in the integrated class. Related concepts and theories were examined through literature. In addition, this study examined the necessity of personality education in art integrated education and examined the direction for cultivating personality by examining previous studies on personality education and personality competence in the art curriculum. In addition, by analyzing the association between the 2009 · 2015 revised middle school art curriculum and the theory of integrated class, I tried to explore the possibility of art-oriented integration curriculum. Based on this theoretical background, the spider-line integrated curriculum of the art and Korean language class using the storytelling model was designed. As a tool for checking the personality level, the 'Personality Level Test for Elementary and Middle School Students' developed by the Korea Educational Development Institute was revised and supplemented for the middle school second-grade level. After that, the reliability and validity of the whole test and the personality factors are verified and used as the pre-homogeneity test. That was also used as a post-test to see if it was affected by personality level. As a practical technique evaluation tool, measurement tools were designed by referring to the achievement criteria of the middle school art curriculum according to 2015 revised curriculum. The validity of the questionnaire such as practical skill evaluation tool, peer evaluation, self-evaluation, and teacher satisfaction survey item was verified by two teachers. In November 2018, a total of 6 teaching sessions were given to a total of 62 students from two classes of A middle school in Ansan City, Gyeonggi Province. For the two groups, of which the homogeneity is verified, same lesson theme "Making a drawing book about my mind and daily life - my wish" was given. The experimental group was given a lesson which a storytelling and a theme-based model are applied, and for the control group, traditional lecture type lesson was conducted. By doing activities that enable them to explore themselves and their friends in their experience and everyday life, the students of the two groups could have a chance to see their reflection by others, and through art production, they found new things or reproduced something they could not normally see, and expressed their hope. The pre and post experiment’s differences of the level of personality between the groups of the experimental group and the control group are compared and analyzed using personality level test before and after experiment. Statistical data processing was performed using SPSS Ver. 21.0 statistical package program and the significance level was P <.05, P <.01, P <.001. The results of this study are summarized as follows. First, the experimental group that applied curriculum integrated teaching method using the storytelling and the theme-oriented model showed a greater change in the personality level between before and after the experiment than the control group that applied traditional class teaching method. Therefore, it was found that the integrated lesson of art and Korean language using storytelling was effective in improving the personality level and also significant in cultivating personality. Second, the experimental group which applied the integrated lesson of art and Korean language using storytelling and theme-oriented class model showed higher personality level in all the personality sub-domains such as self-esteem, sincerity, caring, communication, responsibility, courtesy, self-control, honesty, courage, wisdom, justice, and citizenship were higher than the control group. Particularly, the changes of difference in the score of items in the experimental group were high in the order of consideration- communication, self-control, justice, self-esteem, responsibility, wisdom, sincerity, citizenship, honesty, courage and courtesy. Before and after the experiment, significant differences were observed. That is, it can be seen that the arts-oriented integrated class using the storytelling have a great influence on the consideration and communication among other virtues. Third, as a result of analyzing the satisfaction from the questionnaire surveys of the experimental group after the class, it was found that the contents of the lesson and its outcome, and the study tool were positively evaluated, and the interest in the daily life and communication way of themselves and the other people was increased. In conclusion, this study is meaningful that the integrated lesson of art and Korean language using storytelling proved its effect to build an upright personality of the middle school second grade students. Through this, it is hoped that this integrated lesson can be connected with their daily life and can help them to grow up as a good citizen with right personality by allowing them to recognize and reflect on their surroundings, and helping them to solve the problems of their real life. Furthermore, it is expected that more various methods of curriculum integrated lesson will be developed for personality cultivation through the follow-up research.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE