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무용전공 대학생의 성취목표성향에 따른 지각된 지도행동과 내적동기의 관계

Title
무용전공 대학생의 성취목표성향에 따른 지각된 지도행동과 내적동기의 관계
Other Titles
The Relationship between Intrinsic Motivation and perceived Leadership Behavior for College Students Majoring in Dance and according to Achievement Goal Orientation
Authors
최유나
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
The purpose of this study was to identify the relationship between intrinsic motivation and perceived leadership behavior of leader for college students majoring in dance and in accordance with theirachievement goal orientation. To this aim, this study conducted a survey of 397 college students majoring in dance at four different universities located in Seoul and a total of 386 candidates were analyzed. The collected data were used with SPSS Version 23.0 to verify the validity and reliability of the leader behavior / intrinsic motivation / goal orientation questionnaire, followed by frequency analysis, t-test, one-way ANOVA, Scheffe’s multiple range test, correlation analysis, cluster analysis of achievement goal orientation levels, combined with multiple regression analysis. The results of this study were as follows: First, among the general characteristics of university students majoring in dance, gender showed difference in the sub-factors of leadership behavior and intrinsic motivation, and major showed difference in the sub-factors of leadership behavior, intrinsic motivation and achievement goal orientation. Second, TH-EH (Task-High Ego-High) orientation, showed a high significance in their leadership behaviors compared to other goal orientations, showed a singularity in which positively rewarded behavior had a negative impact on the competence of the intrinsic motivation. Third, TH-EL (Task-High Ego-Low) goal orientation group showed significant influence on interest/joy and effort, tension/anxiety, respectively, by training and directive behavior, democratic behavior, and social support behavior. Fourth, the orientation of the TL-EH (Task-Low Ego-High), which had relatively higher intrinsic motivation than the TH-EL (Task-High Ego-Low) goal orientation group, showed that the leadership behaviors were among the four goal orientations that was not affected by the tension/anxiety of intrinsic motivation. In addition, democratic and authoritative behaviors, which are opposite leadership behaviors, had a significant effect on efforts among intrinsic motivations. Fifth, the orientation of TL-EL (Task-Low Ego-Low) to be less significant in leadership activities that can increase intrinsic motivation and it has shown that there is a need to increase the goal orientation itself before the leadership behavior. This study is meaningful in that the two achievement goal orientations are not dichotomous but can coexist within the individual, taking into account the task orientation and the ego orientation. In addition to this, the goal orientation of college students proved to be an important variable that mediates between the leader’s behavior of professors and the intrinsic motivation of college students. This is considered an important factor for learning efficiency for college students in a number of different Majors because the leadership behaviors of professors who are consider goal orientation in the college student’s environment, and this was true with dance, affected their intrinsic motivations.;본 연구의 목적은 무용전공 대학생의 성취목표성향에 따른 지각된 지도행동과 내적동기의 관계를 규명하는 것이다. 연구목적의 검증을 위해 본 연구에서는 서울 시내 소재 4개 대학에서 무용을 전공하는 대학생 397명을 대상으로 설문조사를 시행하여 총 386명으로부터 수집한 자료를 분석하였다. 수집 자료에 대해서는 SPSS Version 23.0을 이용하여 지도행동/내적동기/성취목표성향 질문지의 타당도 및 신뢰도 검증을 거친 후 빈도분석과 t-test, 일원변량분석, Scheffe의 다중범위 검정, 상관관계분석, 성취목표성향 수준을 나누는 군집분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 분석된 결과를 바탕으로 나타난 유의미한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 무용전공 대학생의 일반적 특성 중 성별은 지도행동과 내적동기의 하위요인에 전공은 지도행동과 내적동기, 성취목표성향의 하위요인에서 부분적으로 차이가 나타났다. 둘째, 타 목표성향과 대조했을 때 지도행동의 유의성이 높게 나타난 과제상-자아상(TH-EH) 목표성향 집단은 긍정적 보상행동이 내적동기 중 유능감에 부적(-)영향을 미치는 특이점이 나타났다. 셋째, 과제상-자아하(TH-EL) 목표성향 집단은 훈련 및 지시행동과 민주적 행동, 사회적 지지행동이 각각 흥미/즐거움과 노력, 긴장/불안에 유의미한 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 과제상-자아하(TH-EL) 목표성향 집단보다 내적동기가 상대적으로 더 높게 나타난 과제하-자아상(TL-EH) 목표성향 집단은 지도행동이 내적동기의 긴장/불안에 대한 영향력이 네 가지 목표성향 중 유일하게 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한, 상반된 지도행동인 민주적 행동과 권위적 행동이 내적동기 중 노력에 유의미한 영향력이 동시에 미치는 특이점이 나타났다. 다섯째, 내적동기를 높일 수 있는 지도행동의 유의성이 낮게 나타난 과제하-자아하(TL-EL) 목표성향 집단은 지도행동 이전에 목표성향 자체를 높여줄 필요성이 있는 것으로 나타났다. 이처럼 본 연구는 개인 내에 두 가지 목표성향이 공존 가능한 점을 기반으로 과제목표성향과 자아목표성향을 함께 고려해 연구를 진행했다는 점이 의의가 있다. 또한, 성취목표성향에 따라 지각된 지도행동과 내적동기의 관계에서 상이한 차이가 나타났는데 이는 성취목표성향이 학습 효과 증진에 중요한 변인임을 증명한다. 요컨대 대학 무용교육에서 성취목표성향을 고려한 지도자의 지도행동은 무용전공 대학생의 내적동기를 높이는데 밀접한 영향을 미치므로 학습 효율성 제고를 위해 중요하게 고려해야 할 요소라는 사실을 입증한다.
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