View : 625 Download: 0

성인여성 발레참여자가 지각한 지도행동유형이 내적동기 및 지속적 참여의지에 미치는 영향

Title
성인여성 발레참여자가 지각한 지도행동유형이 내적동기 및 지속적 참여의지에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Type of Leadership Behavior Perceived by Adult Female Ballet on Intrinsic and Willingness
Authors
최세림
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구의 목적은 성인여성 발레 참여자가 지각한 지도행동유형이 내적동기및 지속적 참여의지에 미치는 영향을 규명하고, 그 가운데 내적동기의 매개효과를 검증하는 것이다. 또한 성인발레의 효과적인 지도행동유형과 참여자들의 내적동기 및 지속적 참여의지의 향상을 위한 기초자료를 제공하는 것이다. 본 연구는 서울·경기도 소재의 성인발레 수업을 하는 성인여성 350명을 대상으로 설문을 실시했으며, 이 중 조사내용이 일부 누락·이중 기입되었거나 응답이 불성실하다고 판단된 45부를 제외한 총 305부가 최종 분석에 활용되었다. 본 연구에 사용된 설문지는 개인적 특성 5문항, 지도행동유형 18문항, 내적동기 18문항, 지속적 참여의지 5문항으로 구성하였다. 자료 분석은 통계 프로그램인 SPSS 25.0과 AMOS 25.0 통계 프로그램을 사용하여 통계처리 하였다. 통계기법으로 기술통계분석, 빈도분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 신뢰도분석, 일원변량분석, Scheffe의 다중범위 검정, 상관관계분석, 그리고 구조방정식 모형 분석을 실시했다. 이상의 연구 방법을 적용하여 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 성인여성 발레 참여자의 일반적 특성에 따른 지도행동유형은 학력에 따라서 긍정적 보상 행동형이 유의한 차이가 있으며, 발레경력에 따라서는 훈련 및 지시 행동형과 민주적 행동형에서 유의한 차이가 있었다. 반면에 참여자의 연령, 참여빈도, 참여시간에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 성인여성 발레참여자의 일반적 특성에 따른 내적동기는 연령과 발레경력에서 흥미/즐거움이 유의한 차이가 있었으며, 참여빈도에서는 흥미/즐거움, 노력이 유의한 차이가 있었다. 그리고 참여시간에서는 흥미/즐거움과 유능성이 유의한 차이가 있었다. 하지만 참여자의 학력에서는 차이가 없는 것으로 나타났다. 성인여성 발레참여자의 일반적 특성에 따른 지속적 참여의지는 발레경력, 참여빈도, 참여시간이 유의미한 차이가 있었지만 연령, 학력에서는 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 지도행동유형이 내적동기에 미치는 영향에서는 훈련 및 지시행동형과 권위적 행동형, 사회적 행동형이 내적동기에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타난 반면에 민주적 행동형은 내적동기의 유능성, 긴장 요인에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것은 참여자들이 지도자의 훈련 및 지시행동형, 권위적 행동형, 사회적 행동형을 높게 지각하고 민주적 행동형을 낮게 지각할수록 참여자들의 내적동기가 높다는 것을 의미한다. 셋째, 지도행동유형은 지속적 참여의지에 영향을 미치지 못했다. 성인들은 자발적으로 학습을 선택하고 자신의 필요에 의한 동기가 바탕이 되어 학습하려는 경향이 높기 때문에 지도자의 지도행동만으로 참여자의 지속적인 참여를 유도하기에는 한계가 있다고 사료된다. 넷째, 내적동기는 지속적 참여에 긍정적 영향을 미쳤다. 내적동기 중 흥미/즐거움은 참여자들의 지속적 참여의지에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것은 참여자들의 흥미/즐거움이 높을수록 지속적 참여의지가 높다는 것을 의미한다. 다섯째, 지도행동유형이 지속적 참여의지에 영향을 미치는 가운데 내적동기의 매개효과를 검증한 결과 내적동기는 완전 매개하는 것으로 나타났다. 구체적으로 지도행동유형의 훈련 및 지시 행동형과 권위적 행동형, 사회적 행동형은 내적동기에 긍정적인 영향을 주고, 민주적 행동형은 내적동기에 부정적인 영향을 주었다. 또한 내적동기의 흥미/즐거움과 긴장 요인이 지속적 참여의지에 긍정적 영향을 주었다. 위와 같은 결과를 통하여 성인여성 발레 참여자가 지각한 지도행동유형은 내적동기를 완전매개로 하여 지속적 참여의지에 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 이를 바탕으로 성인발레지도의 지향점을 확립할 수 있다. 지도자는 성인발레 참여자들의 내적동기를 유발시켜 줄 수 있는 체계적이고 분석적인 지도행동을 통해 수업을 이끌어 가고 더 나아가 참여자들의 지속적 참여를 이끌어 낼 수 있게 끊임없이 연구해야 할 것이다. ;The purpose of this study is to provide basic data for the effective guiding type of adult ballet which can improve the intrinsic motivation and willingness to participate by investigating the influence of the type of leadership behavior perceived by adult female ballet participants. To achieve this purpose, a total of 350 adult women participating in adult ballet lessons in Seoul and Gyeonggi-do were surveyed, and of these, a total of 305 survey results were used for the final analysis, except for 45 cases in which the survey was partially omitted, duplicated, or inadequate. The questionnaires used in this study consisted of 5 items of personal characteristics, 18 items of guiding behavior, 18 items of intrinsic motivation, and 5 items of willingness to participate. Statistical analysis was performed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0 statistical computer programs. For accurate analysis, various statistical techniques such as descriptive statistical analysis, frequency analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, one-way ANOVA, Scheffe's multiple range test, correlation analysis, and structural equation model analysis were utilized. The following is the conclusions drawn by this study based on the above methodology. First, in terms of instructional behaviors of the instructor, there is a significant difference in positive reward behaviors according to the educational background of participants and a distinct difference in training and instructional behaviors and democratic behaviors according to the career of ballet of participants. On the other hand, there is no difference in age, participation frequency, and participation time of participants. In terms of intrinsic motivation, there is a significant difference in interest according to age and ballet career of participants, and there is a clear difference in interest and effort depending on the frequency of participation. Also, there is a distinct difference in interest and ability according to participation time of participants. However, there is no difference in intrinsic motivation according to the educational background of participants. From the perspectives of willingness to participate, there is a significant difference in the ballet career, participation frequency, and participation time, whereas there is no difference according to the educational background and age of participants. Second, from the viewpoint of the influence of teacher's guiding behavior type on intrinsic motivation, training and instruction behavior type, authoritarian behavior type, and social behavior type have a positive effect on intrinsic motivation whereas democratic behavior type has a negative influence on intrinsic motivation such as competence, and tension factors. This implies that the internal motivation of the participants increases as the participants perceive higher levels of training and instructional behavior type, authoritative behavior type, social behavior type and a lower level of democratic behavioral style. Third, the type of guiding behavior did not influence persistent commitment. There is a limit to the participation of the participants by the leader 's guiding action because the adults tend to learn by voluntarily choosing the learning and motivated by their needs. Fourth, interest in intrinsic motivation have a positive effect on participants' continuous willingness to participate. This implies that the higher interests of the participants lead to a commitment to continuous participation Fifth, as a result of verifying the mediating effect of intrinsic motivation on the relationship between the type of guiding behavior and persistent intention to participate, the intrinsic motivation is found to be mediated completely. In other words, it can be seen that the type of guiding behaviors of the teacher increases the intrinsic motivation of participants, and as the intrinsic motivation of participants increases, the willingness to participate increases continuously. As a result, it is concluded that the type of leadership behaviors perceived by the female ballet participants affects intrinsic motivation and willingness to participate continuously. Based on this conclusion, it is possible to establish an orientation point of the adult ballet teaching method. It is necessary to lead the class through the systematic and analytical guiding type of behavior that can induce the intrinsic motivation of the adult ballet participants and to study continuously so as to lead their continuous participation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE