View : 1014 Download: 0

서울 지역 발달장애학생 부모의 자녀 중학교 선택 요인 조사

Title
서울 지역 발달장애학생 부모의 자녀 중학교 선택 요인 조사
Other Titles
A Validation of Factors Influencing Parents’ Selections of Middle School Options for Their Children with Developmental Disabilities
Authors
윤성희
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승희
Abstract
중학교 시기에는 급격한 신체적·정신적 발달이 이루어진다. 이렇듯 격동하는 중학교 시기를 잘 보내기 위해, 발달장애학생의 부모는 자녀의 중학교 선택 시 많은 것들을 고려하게 된다. 서울특별시교육청에서는 장애인 등에 대한 특수교육법에 의거하여 매년 중학교 배치 계획을 수립한다. 이때 근거리 배정 원칙을 최우선으로 고려하므로 희망 학교의 정원 초과 시 배치가 이루어지지 않을 수 있다는 안내를 추가적으로 하고 있으나, 매년 학생 정원을 초과한 학교가 발생하고 있는 것이 실정이다. 이는 장애학생의 중학교 배치 시, 근거리 또는 학교의 학생 정원과 더불어 부모의 의견을 중요하게 고려하고 있음을 시사한다. 그렇기에 부모가 자녀의 중학교 선택 시 주요하게 고려하는 요인이 무엇인지 파악하는 것은 진학 상담의 주요한 기초 자료가 될 뿐만 아니라 교육청의 중학교 배치 계획과 기준을 수립하는데 있어 참고할 자료가 될 수 있다. 그러나 초등학교에서 중학교로의 전환 연구는 대부분 중학교 전환 프로그램에 대한 것이거나, 중학교 전환 시기 부모의 경험과 요구사항에 관련된 것들이 대다수이다. 따라서 부모가 중학교 선택 시 고려하는 요인을 파악하는 연구가 필요하다. 이에 본 연구의 목적은 서울 지역 발달장애학생의 중학교 선택 시 부모가 고려한 요인들을 산출하고, 특수학급 혹은 특수학교 선택 부모집단에서 고려한 요인들의 차이를 조사하는 것이다. 또한 자녀의 장애 정도에 따라 부모가 고려한 요인들에서 차이가 있는지를 밝히고, 특수학급 혹은 특수학교 선택 부모집단의 만족도에 차이가 있는지를 알아보고자 한다. 본 연구는 2018학년도에 중학교 1학년으로 입학한 서울 지역 발달장애학생의 부모를 대상으로 조사를 실시하였다. 2018년 9월 기준 서울 지역 중학교 특수학급 설치교 199개교와 발달장애 중학교 과정을 운영하는 특수학교 16개교에 질문지 500부를 배부하였다. 회수된 315부의 설문지 중, 응답이 불성실한 10부를 제외한 305부의 설문지를 분석에 사용하였다. 본 연구에서 회수된 자료는 SPSS를 사용하여 통계 처리하였다. 통계 처리한 주제는 다음과 같다. 첫째, 요인분석을 통해 서울 지역 발달장애학생 부모의 중학교 선택 요인을 분석하였다. 둘째, 독립표본 t 검정을 실시하여 학교 배치 유형에 따라 부모가 고려한 요인들에서 유의한 차이가 있는지 분석하였다. 셋째, 일원배치분산분석을 통해 자녀의 장애 정도에 따라 부모가 고려한 요인들 간에 유의한 차이가 있는지를 분석하였다. 넷째, 카이제곱검정을 실시하여 학교 배치에 따라 부모의 만족도에는 차이가 있는지 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 요인분석을 실시한 결과 6개의 중학교 선택 요인이 산출되었다. 산출된 요인은 Ⅰ요인 ‘중학교 진학 정보’, Ⅱ요인 ‘자녀의 현행수행수준 및 특성’, Ⅲ요인 ‘특수교사의 전문성’, Ⅳ요인 ‘학교에서의 또래 관계’, Ⅴ요인 ‘장애인 편의시설 및 자녀의 건강 문제’, Ⅵ요인 ‘통학 편의성’이다. 둘째, 자녀의 학교 배치 유형에 따라 부모가 고려한 중학교 선택 요인에는 유의한 차이가 있었으나, 두 집단 모두 1순위로 고려한 요인은 Ⅲ요인 ‘특수교사의 전문성’으로 나타났다. 두 집단 간에 통계적으로 유의한 차이를 보인 요인은 Ⅱ요인‘자녀의 현행수행수준 및 특성’, Ⅴ요인 ‘장애인 편의시설 및 자녀의 건강 문제’, Ⅵ요인 ‘통학 편의성’이었다. 이 중 Ⅵ요인 ‘통학 편의성’만 특수학급 선택 부모집단이 특수학교 선택 부모집단에 비해 더 고려하는 것으로 보고되었다. 셋째, 자녀의 장애 정도에 따라 부모가 고려한 요인들에는 차이가 나타났다. 우선, 경도장애 자녀의 부모보다 중등도와 중도 장애 자녀의 부모가 특수학교를 더 선택하였다. 차이를 보인 요인은 Ⅰ요인 ‘중학교 진학 정보’, Ⅱ요인 ‘자녀의 현행수행수준 및 특성’, Ⅲ요인 ‘특수교사의 전문성’, Ⅳ요인 ‘학교에서의 또래 관계’, Ⅴ요인 ‘장애인 편의시설 및 자녀의 건강 문제’였다. Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ, Ⅴ요인은 경도 장애 자녀를 지닌 부모집단에 비해 중등도 장애 및 중도 장애 자녀를 지닌 부모집단이 더 많이 고려하는 것으로 나타났다. 넷째, 중학교 배치에 대한 부모의 만족도에는 차이가 있었다. 특수학교를 선택한 부모집단이 특수학급을 선택한 부모집단에 비해 만족도가 높았으며, 만족의 이유로 가장 많이 응답한 것은 ‘특수교육 전문성 관련 이유’였다. 본 연구는 중학교 선택에 대한 서울 지역 발달장애학생 부모들이 고려한 요인을 밝히고, 특수학급 혹은 특수학교 선택 부모집단 간의 차이를 규명하여 중학교 진학 상담의 기초 자료로 활용될 수 있는데 그 의의가 있다. ;In the middle school period, rapid physical and psychological development is processed. Therefore, parents of students with developmental disability have to consider a lot of things when they face to choose which middle school their children enter into for happy and desirable middle school period their children will have. According to Special Education Laws for Persons with Disabilities and Others, middle school assignment planning is established every year by Seoul Metropolitan Office of Education. Seoul Metropolitan Office of Education further announces that allocation to the first choice of school might be impossible upon exceeding capacity despite principle of allocation to the nearest school. In fact, there have been a number of schools reporting exceeding capacity every year. It implies that parents opinion is also significantly considered in addition to short distance from residence or school capacity, when allocating students with disability to middle school. Accordingly, the factors parents of disabled students significantly consider when choosing middle school their children will enter into might not only be critical, basic data for counseling on entering into school but also a reference for Education Office to plan middle school allocation and establish relevant standards. However, studies on transit from elementary school to middle school are mostly involved with program for transit to middle school or experiences and requests by parents during the period of transit to middle school. Therefore, further study to explore influential factors on choice of middle school by parents. The objective of this study was to calculate the factors considered by parents when choosing middle school for their children with disability in Seoul and investigate difference in the factors between parent groups who choose a special class and who choose a special school. In addition, this study was to investigate whether or not there is difference in the factors considered by parents by severity of their children’s disability and whether or not there is difference in satisfaction between parents groups who choose a special class and who choose a special school. This study was conducted in parents of children with developmental disability who entered into middle school in 2018 in Seoul. As dated September 2018, 500 copies of questionnaire were distributed to 199 middle schools running special classes and 16 special schools running middle school curriculum for students with developmental disability in Seoul. Among 315 copies of questionnaire returned, 305 copies were used in analysis except 10 copies with poor responses. Data returned to this study was statistically processed by SPSS. Statistical process included the following: 1.The factors considered by parents in choice of middle school for their children with developmental disability in Seoul were analyzed. 2.Independent sample t–test was conducted to determine significant difference in the factors considered between parents groups with choice of special class and of special school. 3.One-way ANOVA was conducted to analyze significant difference between the factors considered by parents according to severity of their children’s disability. 4.Chi-square test was conducted to analyze difference in satisfaction between parents groups with choice of special class and of special school. The results of this study were as the following: 1.Six (6) factors were calculated by factor analysis. The factors calculated include Factor I ‘Information on Entering into Middle School’, Factor Ⅱ ‘Children’s Present Level of Performance and Characteristics’, Factor Ⅲ ‘Professionalism of Special Education Teachers’, Factor Ⅳ ‘Peer Relationship at School’, Factor Ⅴ ‘Convenience Facility for People with Disability and Health Problems in Children’, and Factor Ⅵ ‘Convenience in Commuting to School’. 2.Although significant difference in the factors considered was found between parents groups with choice of special class and of special school, the priority factor considered by both groups was Factor Ⅲ ‘Professionalism of Special Education Teachers’. Statistically significant difference between two groups was found in Factor Ⅱ ‘Children’s Present Level of Performance and Characteristics’, Factor Ⅴ ‘Convenience Facility for People with Disability and Health Problems in Children’, and Factor Ⅵ ‘Convenience in Commuting to School’. Among them, only the Factor Ⅵ ‘Convenience in Commuting to School’ was considered more in parents group with choice of special class, compared to parent group with choice of special school. 3.There was difference between the factors considered by parents per severity of their children’s disability. Firstly, special schools were preferred by parents of children with moderate and severe disability, compared to parents of children with mild disability. The factors showing difference were Factor I ‘Information on Entering into Middle School’, Factor Ⅱ ‘Children’s Present Level of Performance and Characteristics’, Factor Ⅲ ‘Professionalism of Special Education Teachers’, Factor Ⅳ ‘Peer Relationship at School’, and Factor Ⅴ ‘Convenience Facility for People with Disability and Health Problems in Children’. FactorⅠ, Ⅱ, Ⅲ, and Ⅴ were found to be considered more in parents of children with moderate and severe disability, compared to parents of children with mild disability. 4.There was gap in satisfaction with middle school allocation between parents groups with choice of special class and of special school. Satisfaction was higher in parents group with choice of special school, compared to parents group with choice of special class, for the reason relevant to ‘professionalism in special education’. This study has its significance as it can be utilized as the basic data for counseling on entering into middle school, in terms that it determined the factors considered by parents of children with developmental disability in choice of middle school as well as difference between parents groups with choice of special class and of special school.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE