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담화 통합 전략의 지도가 고등학교 학습자의 영어 읽기·쓰기 통합 과제 수행 능력과 전략 사용 및 정의적 태도에 미치는 영향

Title
담화 통합 전략의 지도가 고등학교 학습자의 영어 읽기·쓰기 통합 과제 수행 능력과 전략 사용 및 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Discourse Synthesis Strategy Instruction on Korean EFL High School Students’ Integrated Writing Performance, Strategy Use, and Affective Domain
Authors
임소영
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최연희
Abstract
2015 개정 영어 교육과정은 학습자가 의사소통능력을 함양하고 자기 주도적 학습 태도를 기르는 것을 목표로 한다. 이를 위해 한 가지 이상의 언어 기능을 통합하고 영어 학습에 대한 흥미와 자신감을 증진시키기 위해 다양한 학습 전략의 지도를 장려하고 있다. 그러나 우리나라 고등학교 영어 교육은 대입 위주의 수동적 읽기 수업에 치중되어 있으며 쓰기 교육의 비중은 매우 적다. 이를 보완하기 위해 읽기·쓰기 통합 과제를 통한 읽기와 쓰기의 상호 발달이 강조되고 있다. 읽기와 쓰기를 통합하는 과제는 여러 읽기 자료에 담긴 정보를 과업의 목적에 맞게 재구성하고, 결과적으로 읽기 자료를 변형하는 복잡한 담화 통합의 인지 과정을 요구한다. 따라서 본 연구는 학교 현장에서 사용되는 영어 읽기·쓰기 통합 과제에 학습자가 쉽게 접근할 수 있도록 담화 통합 전략의 지도 활동을 개발하고 그 효과를 살펴보고자 하였다. 연구 대상은 인천시 소재 외국어 고등학교 1학년 학습자 21명이며 담화 통합 전략의 지도 효과는 읽기·쓰기 통합 과제의 수행 능력과 전략 사용 그리고 정의적 태도의 측면에서 살펴보았다. 작문 결과에 미치는 영향을 알아보기 위하여 2개의 읽기 자료를 활용하여 논설문을 작성하는 읽기·쓰기 통합 과제를 사전 및 사후 평가로 진행하였으며, 영어 작문은 구성, 내용, 언어, 그리고 읽기 자료 활용의 측면에서 채점되었다. 또한 전략 사용 설문 조사를 통해 학습자가 사전 및 사후 읽기·쓰기 통합 과제를 수행하면서 사용하였던 담화 통합 전략의 정도를 표시하도록 하여 담화 통합 전략 지도 전후의 전략 사용을 비교 분석하고자 하였다. 마지막으로 사전 및 사후 설문 조사 그리고 사후 심화 설문 조사를 통하여 담화 통합 전략 지도가 학습자의 정의적 태도에 미치는 영향에 대해 살펴보고자 하였다. 이러한 실험 과정을 통해 얻은 실험 결과는 다음과 같다. 첫째, 사전 및 사후 읽기·쓰기 통합 과제의 점수를 분석한 결과 내용과 읽기 자료 활용 영역의 점수가 통계적으로 유의미하게 상승한 것으로 나타났다. 내용과 읽기 자료 활용 영역 외 학습자의 사후 영어 작문에서 질적인 변화가 있었는지 확인하기 위하여 사전 읽기·쓰기 통합 과제의 평균 점수를 기준으로 상, 중, 하위 수준의 작문을 분석하였다. 그 결과 사전 평가보다 다양한 논설문 구조가 사용되었으며 의미 전달을 방해하는 표현이나 대명사 사용의 오류가 줄어들었음을 확인할 수 있었다. 이는 담화 통합 전략 지도가 읽기·쓰기 통합 과제의 구성과 언어 영역에서도 영향을 줄 수 있음을 시사한다. 담화 통합 전략 지도 이후 사용 정도가 유의미하게 상승한 전략은 읽기 자료 다시 읽기, 인용하기, 환언하기 전략인 것으로 나타났다. 또한 학습자의 전략 사용 변화는 대체로 쓰기 준비단계보다 쓰기 단계에서 유의미한 것으로 나타났다. 이는 담화 통합 전략 지도가 학습자가 적절한 읽기 자료 내용을 선정하는 과정과 이를 알맞은 인용 표기법을 사용하고 환언하는 과정에서 영향을 줄 수 있음을 시사한다. 마지막으로 사전 설문과 사후 설문의 응답을 비교 분석하여 정의적 태도의 변화를 살펴본 결과 학습자의 읽기, 쓰기, 읽기·쓰기 통합 과제에 대한 자신감이 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 또한 쓰기에 대한 흥미, 통합 과제의 필요성과 자율성에 관한 응답 척도가 유의미하게 상승하였다. 담화 통합 전략 사용의 측면에서는 전략에 대한 이해, 전략의 의식적인 사용, 전략 사용의 필요성과 관련한 응답 척도가 유의미하게 상승하였다. 더불어 사후 심화 설문 조사의 응답을 분석한 결과 학습자가 자신의 읽기, 쓰기, 담화 통합 능력이 향상되었다고 생각한 것으로 나타났다. 또한 수업에 대한 만족도가 매우 높았으며 환언하기 전략을 가장 선호하는 동시에 가장 어려워하는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 학습자가 읽기·쓰기 통합 과제를 수행할 때 과업의 목적에 맞게 정보를 조직, 선택, 그리고 연결하는 담화 통합의 과정을 거치도록 지도해야 한다는 것을 시사한다. 또한 과제 유형에 맞는 담화 통합 전략을 명시적으로 지도하고 연습 기회를 충분히 제공한다면 학습자가 과업 수행에 대한 성공 경험을 통해 자신감을 얻고 자기 주도적인 학습을 지속할 수 있다는 것을 시사한다.;The purpose of this study is to examine the effect of discourse synthesis strategy instruction on high school students’ integrated writing performance, strategy use, and affective domain. Twenty-one EFL Korean highschool students participated in seven sessions-long discourse synthesis strategy instruction. A total of nine strategies were selected based on three operations in the integrated writing process: organizing, selecting, and connecting. Each strategy was explicitly instructed following the instruction, modeling, guided practice, and independent practice stage. After the instruction, the participants were required to produce two additional integrated essays so that they can apply what they have learned to the task. In order to examine the effect of instruction, the study utilized a pretest/posttest design, in which participants were asked to write argumentative essays based on two reading passages. The students’ writings were evaluated and analyzed in four aspects: organization, content, language use, and source text use. They also reported their strategy use through surveys and completed pre- and post-questionnaires on the attitudes toward reading, writing, and integrated writing. The results showed that discourse strategy instruction was effective for students to improve their performances in reading-writing integrated task. To be more specific, students showed statistically significant improvement in content and source text use. This resulted from students’ appropriate selection and use of information from the source text to support their own argument. Based on the qualitative analysis of the students’ writings, further improvements in organization and language use were also found in some students. Based on the statistical analysis of strategy use surveys, it was revealed that “rereading to find support,” “citation,” and “paraphrasing” strategies were used considerably more compared to the pretest. In addition, learners’ changes in strategy use were more significant in the writing stage than in the pre-writing stage. These results show that discourse synthesis strategies can give impacts on selecting appropriate information from the source text and on using these information in students’ own writing with proper citation and paraphrasing. Through the analysis of pre- and post-questionnaire’s reponses, the changes in students’ learning attitudes on reading, writing, and integrated writing were analyzed. The results showed a significant enhancement in learners’ confidence in reading, writing, and integrated writing. Significant increases were also shown in responses to interest in writing, and to necessity and autonomy in integrated tasks. In addition, students’ understanding of discourse synthesis strategies, conscious use of strategies, and feeling of necessity in using strategies positively increased after the strategy instruction. The responses from the post-training evaluation questionnaire indicated that students felt their improvements in reading, writing, and discourse synthesis performances and were highly satisfied with the instruction. In terms of preferable strategy, students selected “paraphrasing” as the most useful but also the most difficult strategy to utilize. These findings suggest that it is important for teachers to guide learners to go through the processes of discourse synthesis, organizing, selecting, and connecting, when teaching reading-writing integrated tasks. This may directly influence leaners’ integrated task performance. Based on the results from the study, it is also recommended that teachers explicitly instruct discourse synthesis strategies and fully provide students with the opportunities to exercise those strategies. This will guide learners to gain confidence and engage in self-directed learning.
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