View : 985 Download: 0

『진로와 직업』 교과와 연계한 스킬스트리밍 프로그램이 지적장애 중학생의 사회성 기술 및 직업 준비도에 미치는 영향

Title
『진로와 직업』 교과와 연계한 스킬스트리밍 프로그램이 지적장애 중학생의 사회성 기술 및 직업 준비도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Skillstreaming Program linked 『Career and Job』 Curriculum on Social Skills and Employment Readiness of Middle-School Students with Intellectual Disabilities
Authors
김진
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김유리
Abstract
지적장애 학생의 졸업 이후의 진로와 취업에 관한 관심이 높아졌음에도 불구하고 지적장애 학생의 성인기 전환은 여전히 낮은 성과를 보이고 있다. 지적장애 학생의 경우 졸업 이후 취업 기회가 제한되어 있으며, 취업한 이후에도 직장생활의 부적응 등으로 인해 직업 생활의 유지기간이 짧은 것으로 나타났다. 이에 대해 실제 사업체에서는 장애학생의 직무 수행 기술과 더불어 직장에 적응하고, 동료들과 적절한 관계를 맺으며, 함께 작업을 수행하기 위한 사회성 기술이 매우 중요하다고 보고하였다. 그러므로 취업 및 고용 유지의 성패를 좌우하는 올바른 사회성 기술은 진로와 직업교육의 시작 시기를 맞이한 중학교 지적장애 학생에게 체계적이고 지속적으로 적용될 필요가 있다. 이에 본 연구는 지적장애 중학생을 대상으로 『진로와 직업』 교과와 연계한 스킬스트리밍 프로그램을 적용하여, 사회성 기술 및 직업 준비도에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구의 참여자는 수도권의 중학교 특수학급에 재학 중인 지적장애 학생 21명(실험집단 11명, 대기집단 10명)이다. 본 연구의 독립변인인 『진로와 직업』 교과와 연계한 스킬스트리밍 프로그램은 중학교 기본교육과정 『진로와 직업』 교육과정과 McGinnis와 그의 동료들이 개발한 청소년을 위한 스킬스트리밍 프로그램을 비교·분석하여 공통적으로 다루어진 사회성 기술 목록을 바탕으로 고안된 프로그램이다. 『진로와 직업』 교과와 연계한 스킬스트리밍 프로그램은 연구자가 연구에 참여한 중학교 특수학급의 진로와 직업 시간에 방문하여 주 1회, 2회기씩, 총 20회기에 걸쳐 실시하였다. 『진로와 직업』 교과와 연계한 스킬스트리밍 프로그램의 효과를 알아보기 위해 사전-사후 통제집단설계를 사용하였으며, 종속변인인 지적장애 중학생의 사회성 기술 및 직업 준비도에 미치는 영향을 알아보기 위하여 사회성 기술 검사(SSRS)와 직업준비검사(ERS)를 중재가 시작되기 전과 후에 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 『진로와 직업』 교과와 연계한 스킬스트리밍 프로그램에 참여한 지적장애 중학생의 사회성 기술은 대기집단학생과 비교하여 유의미하게 향상되었으며, 사회성 기술 검사의 하위영역인 협동, 자기주장, 자아통제에서도 모두 통계적으로 유의한 향상이 나타났다. 둘째, 『진로와 직업』 교과와 연계한 스킬스트리밍 프로그램에 참여한 지적장애 중학생의 직업 준비도는 대기집단의 학생과 비교하여 유의미하게 향상되었다. 또한 직업준비검사의 하위영역인 자존감, 직업의식, 사회기술의 영역에서도 모두 통계적으로 유의한 향상이 나타났다. 그러므로 『진로와 직업』 교과와 연계한 스킬스트리밍 프로그램은 지적장애 중학생의 사회성 기술 및 직업 준비도를 향상시키는데 효과적이었음을 알 수 있다. 이와 같은 연구결과는 『진로와 직업』 교과와 연계한 스킬스트리밍 프로그램이 현장에서 적용 가능한 진로와 직업교육 프로그램으로서 하나의 대안이 될 수 있음을 보여주었으며, 지적장애 학생의 사회성 기술을 향상시키기 위한 구체적인 교수방법을 제시함으로써 효과적인 사회성 기술 중재 방안에 대한 현장의 요구에 응답하였다는데 의의가 있다. 또한 증거기반실제 중 하나인 스킬스트리밍 프로그램을 『진로와 직업』 교과와 연계하여 지적장애 중학생에게 적용함으로써 스킬스트리밍 프로그램의 효과성을 평가한 실증적 연구를 확장시켰다는 데 의의가 있다. ;Although career and job after graduation of students with intellectual disabilities have gained attention, the students’ transition outcomes still do not reach at satisfactory level. Students with intellectual disabilities have limited job opportunities after graduation and the period of employment is short due to their poor social skills in the job settings. Employers have reported that it is imperative for the students with intellectual disabilities to have not only occupational skills but also social skills to adapt to the work, establish appropriate relationships with co-workers and engage in teamwork. Therefore, middle school students with intellectual disabilities who begin to be taught career and job curriculum should be provided with systematic and consistent social skill training, because the social skills are the critical determinants of employment. The purpose of the present research is to examine the impact of skillstreaming program linked with 『Career and Job』 curriculum on the social skills and employment readiness of middle school students with intellectual disabilities. Participants are 21 students with intellectual disabilities attending special classes of middle schools located at metropolitan areas. The experimental group consisted of 11 students and the control group consisted 10 students. The skillstreaming program linked with 『Career and Job』 curriculum was designed to teach social skills the participants. The skillstreaming program linked with 『Career and Job』 curriculum included a total of 20 sessions. The students participated in the program once a week, 2 sessions in one class. A pretest-posttest control-group experimental design was used to examine the impact of the skillstreaming program linked with 『Career and Job』 curriculum. Social Skills Rating System(SSRS) and Employment Readiness Scale(ERS) were conducted before and after the intervention. The research results are as follows: First, the social skills of students with intellectual disabilities participating in the skillstreaming program linked with 『Career and Job』 curriculum demonstrated significant increase compared to the control group. All of the sub-areas of Social Skills Rating System, including collaboration, assertion, and self-control showed statistically significant increase. Second, the employment readiness of students with intellectual disabilities participating in the program demonstrated significant increase compared to the control group. All of the sub-areas of Employment Readiness Scale, including self-esteem, occupational consciousness, and social skills, showed statistically significant increase. Therefore, the skillstreaming program linked with 『Career and Job』 curriculum was effective in improving social skills and job readiness of middle school students with intellectual disabilities. These results indicate that the skillstreaming program linked with 『Career and Job』 curriculum could be an alternative for career and occupational training at educational settings. The present research has several significant implications. First, it responses to the demands for an effective social skill intervention by proposing a systematic instructional method to improve social skills of students with intellectual disabilities. Second, it expands empirical research on examining the effectiveness of a skillstreaming program, which is one of the evidence-based practices, by applying the program to middle school students with intellectual disabilities and teaching social skills related to job situations.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE