View : 140 Download: 0

소셜미디어를 활용한 고등학생 자기주도 국어 문법 학습 양상 연구

Title
소셜미디어를 활용한 고등학생 자기주도 국어 문법 학습 양상 연구
Other Titles
A Study on Self-Direct Grammar Learning Pattern Using Social Media Regarding High School Students : Focusing on Instagram
Authors
장현경
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김은성
Abstract
The purpose of this study is to identify facilitating factor for self-directed grammar learning and suggest supporting plans by having case study on self-direct grammar learning through social media. This study is a media study targeting Instagram among social medias and a case study targeting learners. In rapid change of media, media language is constantly changing and the need for media in Korean language education has been continuously pointed out. Media language is included in Korean language education since media is the mean and language for communication and there are active on-going discussions about media. Social media has a characteristic of two-way communication and immediate communication method. Social media is the place where production and extinction of media are most actively happening and it has significant influence on people’s daily life. In response to increased number of learners using social media in self-directed grammar learning, this study examined the patterns of the posts and identified the factors for motivating and promoting learning. This study targeted ‘Instagram’ among social medias and analyzed the pattern and perception of self-directed learning by learners. To analyze the learning pattern, this study targeted posts about grammar learning uploaded by high school learners. Then, this study classified the contents and forms based on the standard and suggested functions. Among the Instagram users, this study had interview with 5 learners and analyzed the learner perception. Based on the analysis, this study suggested the media environment, assistant, and learner for factors promoting self-directed grammar learning. Also, for academic support plans, this study suggested aspects of grammar class, school system, and study of grammar learner. This study seeks to help effective self-directed grammar learning using social media. ;본 연구의 목적은 소셜미디어를 통한 자기주도 문법 학습 사례 연구를 통해 자기주도 문법 학습의 촉진 요인 및 지원 방안을 제시하는 것이다. 본 연구는 소셜미디어 중 인스타그램을 대상으로 하는 매체 연구이며, 학습자를 대상으로 한 사례 연구이다. 최근 매체가 급속도로 변함에 따라 매체 언어 또한 계속 변하고 있으며, 국어교육 내 매체의 필요성이 지속적으로 대두되었다. 매체가 의사소통을 위한 수단이자 언어라는 점에 매체 언어를 국어과 교과에 포함하게 되었으며, 매체에 대한 논의는 지금도 활발히 진행 중이다. 소셜미디어는 쌍방향적 의사소통 방식과 즉각적 의사소통 방식을 특성으로 하며, 매체의 생산 및 소멸이 가장 활발하게 이루어지고 있으며, 일상생활에서 많은 영향력을 끼치고 있다. 최근 소셜미디어를 자기주도 문법 학습에 자발적으로 이용하고 있는 학습자들이 늘어남에 따라 해당 게시물의 양상을 살펴 학습 동기 및 학습 촉진 요인을 파악한다. 소셜미디어 중 ‘인스타그램’을 연구의 대상으로 하여, 학습자들의 자기주도 학습 양상과 인식을 분석한다. 학습 양상 분석 대상은 고등학교 학습자 중 문법 학습의 양상이 나타난 게시물을 대상으로 하였으며, 내용과 형식을 기준으로 분류하고 그 기능을 제시하였다. 인스타그램 사용자 중 5인의 학습자 인터뷰 통해 학습자 인식을 분석하였다. 분석을 토대로 자기주도 문법 학습 촉진 요인을 매체 환경, 조력자, 학습자 요인으로 제시하였고, 교육적 지원 방안으로 문법 수업, 학교 시스템, 문법 학습자 연구의 측면을 제시하였다. 연구를 통해 소셜미디어를 통한 자기주도 문법 학습이 효과적으로 이뤄지기를 바란다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE