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무용수의 공연 전 수행루틴 탐색

Title
무용수의 공연 전 수행루틴 탐색
Other Titles
Investigation of dancer’s routine before performance
Authors
김은경
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구는 전문 무용수 6명을 대상으로 여러 심리 전략을 통합할 수 있는 공연 전 수행루틴 프로그램을 탐색할 목적으로 진행 하였다. 스포츠 수행전략 검사 2 (TOPS2)를 수정·보완해서 반구조화 개방형 질문지를 사용하고 연구자가 직접 무용수들의 공연장에 방문해 공연 전의 행동을 알아보기 위해 연습실과, 공연장을 방문해 행동 루틴과, 인지 루틴으로 구분해 관찰 일지를 작성하였으며 관찰 일지와 개방형 질문지를 바탕으로 무용수들 개인별 심층 면담을 실시해 수집한 자료의 귀납적 분석의 내용을 추출하였다. 연구결과 총 6명의 무용수 중 루틴을 알고 있다고 대답한 무용수는 2명밖에 없었으며, 나머지 4명은 루틴에 대해 인지하지 못하고 있었다. 그러나 개인이 항상 공연 전에 습관처럼 하는 행동들을 범주화 시켜 연구한 결과 인지적 요인에는 심상화, 주의 집중, 혼잣말, 긍정적 생각, 부정적 생각, 정신적 각성 등 6개 요인으로, 행동적 요인은 신체적 이완이라는 1개의 요인으로 범주화되었다. 무용수의 공연 전 수행루틴은 개인에 따라 환경적, 개인적 요인 등 다른 방식으로 나타나는 차이점이 있었으며 신체를 사용하여 자신의 사상과 감정을 표현해야 하는 무용수이지만 행동 루틴보다 인지 루틴이 빈번하게 나타나는 것을 알 수 있었다. 행동 루틴은 A, C, E 무용수만 수행하고 있었으며 인지루틴에서는 모든 무용수에게 심상화가 나타났으며 주의 집중은 F 무용수에게만 나타났고 혼잣말과 긍정적 생각은 B 무용수, 부정적 생각은 B, D, E 무용수 그리고 정신적 각성은 D 무용수에게만 나타나는 현상을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과를 토대로 무용수의 개인 특성 및 환경 등을 고려하여 무용수 개인별 루틴 프로그램을 개발한다면 최상의 공연을 위해 무용수들의 심리적인 긴장과 불안감을 감소시킬 수 있을 것으로 나타났다.;This study was conducted to investigate the performance routine program to integrate multiple psychological strategies in the subjects with 6 professional dancers. Semi-structured open survey form was used for the investigator to prepare the observation diary divided by behavioral routine and cognitive routine for the behaviors before, during and after the performance upon visiting the theaters. Based on the observation diary and open survey form, in-depth face-to-face interviews were conducted to extract the contents from inductive analysis of the collected data. Upon the study results, only two dancers among six answered to be aware of routine and the others did not understand routine. However, upon the categorization of the individual habitual behaviors before, during, and after the performance, dancers’ performance routine was classified as cognitive and behavioral factors. Cognitive factor was categorized with 7 factors including positive thinking, negative thinking, self-talk, communication, mental arousal, attention, and imaging, while behavioral factor was with 4 factors including movement required for technical performance, physical relaxation, automatic performance, and exercise. Dancers seemed to show habitually more on imaging, physical relaxation, mental arousal, and attention, but different types were demonstrated by the individuals. During the performance, more cognitive routines were found than behavioral routines, but behavioral routines were occurred generally such as movement required for technical performance, mental arousal, automatic performance, and so on, while the routines including imaging, self-talk, attention and communication were more frequently occurred in cognitive routines. After the performance, self-talk which was frequently occurred before the performance was appeared similarly, and positive and negative thinking were occurred simultaneously. In addition, imaging was the most frequent one as a routine to keep. Therefore, it was found to lower the dancers’ tension and anxiety for their best performances if the customized routine programs for the dancers are developed considering the individual characteristics of the dancers and the environment of the theaters.
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