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스마트 러닝 및 어휘 학습 측면에서의 '세종한국어 어휘학습-초급·중급' 분석 연구

Title
스마트 러닝 및 어휘 학습 측면에서의 '세종한국어 어휘학습-초급·중급' 분석 연구
Other Titles
A study on evaluating 'Sejong Korean Vocabulary-Beginner·Intermediate' in the aspects of smart learning and vocabulary learning
Authors
이지연
Issue Date
2018
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
본 연구의 목적은 한국어 어휘 학습을 목적으로 개발된 스마트폰 앱을 스마트 러닝과 어휘 학습의 측면에서 분석하는 것에 있다. 최근 스마트폰과 같은 모바일 기기는 일상생활뿐만 아니라 학습 상황에서도 흔하게 쓰이고 있으며 언어 교육 분야도 그 예외는 아니다. 모바일 기기를 활용하는 학습은 시간과 장소에 구애받지 않으며, 다양한 학습자 변인에 맞는 콘텐츠를 제공한다는 장점을 가지고 있다. 또한 이러한 학습 방식은 학습자 중심적 교육을 추구하는 현대의 교육 패러다임에 부합하는 학습 방식으로 주목받고 있다. 이처럼 새로운 기술 및 교육 패러다임의 등장함에 따라 2010년대 이후의 교육은 스마트 기기를 활용하는 것과 더불어 이를 효과적으로 구현할 수 있는 교육 방식과 학습 과정에서 주체적이고 능동적인 역할을 수행할 수 있는 학습자를 모두 포함하는 개념인 ‘스마트 러닝’을 지향한다. 최근에는 한국어 교육 분야에서도 스마트 러닝에 관한 연구자와 학습자의 관심이 점차 커지고 있으며, 이와 관련해 많은 스마트폰 앱이 개발되고 있다. 그 가운데 한국어 어휘 학습을 목적으로 개발된 앱이 대다수를 차지하고 있으며, 어휘 학습에 대한 한국어 학습자들의 요구 역시 상당하다. 이러한 점에 착안하여 시중에 개발된 한국어 어휘 학습 앱에 대한 검토가 필요하다고 판단해 본 연구를 진행하게 되었다. 그 가운데 ‘세종한국어 어휘학습-초급중급’은 공인된 기관인 세종학당재단에서 실질적인 교육 과정과 연계하여 개발한 앱이기 때문에 중점적인 분석 대상으로 선정했다. 본 연구에서는 이론적 배경과 선행 연구를 종합하여 스마트 러닝와 어휘 학습을 큰 기준으로 두고 분석을 진행하였다. 우선 스마트 러닝의 측면에서 ‘세종한국어 어휘학습-초급중급’을 분석한 결과 스마트 러닝의 다양한 특성 가운데 자기주도성, 실시간성, 상호작용성은 대체적으로 잘 반영하고 있으나 개별성과 관련해서는 개선의 여지가 필요한 것으로 나타났다. 다음으로 어휘 학습의 측면에서 분석했을 때 학습내용과 관련한 콘텐츠는 체계적이고 풍부한 것에 반해 학습활동 및 학습평가와 관련해서는 약간의 미흡한 부분이 나타났다. 분석 결과를 바탕으로 일부 부족한 콘텐츠에 대해서 개선이 된다면 ‘세종한국어 어휘학습-초급중급’은 단순히 어휘 학습을 위한 부교재로 기능하는 것을 넘어 학습자 중심적 교육을 가능하게 하는 학습 방식을 구현하고 이를 활용할 수 있는 학습자의 역량을 길러줄 수 있는 역할을 수행하는 매체로 자리 잡을 것으로 기대한다.;This study aims at evaluating an mobile application for studying Korean vocabulary which is designed to study Korean vocabulary. Mobile devices like smart phones are widely used nowadays, not to mention in our daily lives but also in language learning environments. Mobile devices enable learning ‘anytime’ and ‘ anywhere’and they can also provide different contents based on learner variables. Moreover, these methods accord with modern instructional paradigm which gives much credit to learner-centered learning. In 2010s, the emergence of new technologies and the rise of new instructional paradigm lead to the era of ‘smart learning’, a concept which embraces the use of mobile devices, an educational environment where those devices can be implemented without a hitch and learners who can carry out an active and independent role. There has been growing interest by researchers and learners of Korean about smart learning, which leads to the release of variety of smart phone applications, and most of them are designed to study Korean vocabulary. Taking this into consideration, the purpose of this study is in a relation to the fact that a review of Korean vocabulary apps is needed. Among a fair number of Korean vocabulary apps, ‘Sejong Korean Vocabulary-Beginner Intermediate’ was selected as a subject of this study due to its authorized quality. The analysis and evaluation of ‘Sejong Korean Vocabulary-BeginnerIntermediate’ was conducted in the aspects of smart learning and vocabulary learning. In regard to learners’ self-directedness, providing realtime contents and communication, ‘Sejong Korean Vocabulary-BeginnerIntermediate’ turned out to be considerably adequate, meanwhile, some contents need to make improvements in regard to adaptability. In addition, while learning contents are fairly well-organized and abundant, there turned out to be some insufficiency regarding activity and vocabulary test. Based on the analysis and evaluation, considering some contents could be improved, ‘Sejong Korean Vocabulary-BeginnerIntermediate’would settle itself as an effective medium for Korean vocabulary learners, in realizing learner-centered learning environment.
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국제대학원 > 한국학과 > Theses_Master
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