View : 852 Download: 0

중국 대학의 효율성 분석

Title
중국 대학의 효율성 분석
Other Titles
Analysis of Chinese Universities Efficiency : Based on the Shandong Province higher education information data from 2014 to 2015
Authors
ZHANG, YUANYUAN
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
한유경
Abstract
90년대부터 중국 고등교육은 눈부신 속도로 성장하여 1999년도 이후 대학 입시인원이 확대되었고, 일반대학의 입학생은 연간 20%의 속도로 성장해 왔다. 2015년에 진학률 40%를 달성하면서 세계 대학교육의 대중화 수준에 도달했지만, 고등교육재정의 증가율은 이 속도를 따라오지 못해 GDP대비 고등교육재정은 부족한 상황이다. 1990년 이후 중국대학 효율성에 대한 연구가 시작되었고, 선행 연구는 주로 985공정대학, 211공정대학과 같은 교육부 직속의 대학을 위주로 이루어져 왔다. 연구는 과학연구 효율에 대한 평가에 집중되는 경향을 보인다. 이에 본 연구는 중국 산동성 대학을 대상으로 지역 대학의 효율성 수준을 파악하고, 중국대학의 특성 분석을 목적으로 하였다. 이를 위해 세 가지 연구 문제를 선정하였다. 첫째, 현재 산동성 대학의 효율성 수준은 어떠한가? 둘째, 대학의 특성에 따라 산동성 대학의 효율성에 차이는 어떠한가? 셋째, 산동성 대학의 효율성 변화는 어떠한가? 이상의 연구 문제를 검증하기 위해 <전국대학교과학기술통계자료집(高等学校科技统计资料汇编)>, <산동성 고등교육 학부교육 질적 연도 보고(山東省高等學校本科教學質量年度報告)>자료의 2014년~2015년, 산동성의 51개 대학 자료를 사용하였으며, 분석방법으로는 CCR-BCC 모형, EBM 모형, 초효율 DEA 모형, 초효율 EBM 모형 등을 사용하였다. 첫 번째 연구문제인 현재 산동성 대학의 효율성 분석은 DEA 기본 모형인 CCR 모형과 BBC모형의 통해서 이루어졌으며 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 2015년에 산동성 지역에 있는 51개 대학 중에 약 1.96~39.22% 정도는 비효율적으로 운영되고 있고, 전체 대학의 평균 효율성 값은 0.98 이상으로 나타났다. 이를 통해 산동성 지역의 대학들을 전체적으로 평가하면 대학 교육 효율성이 뛰어나다는 결론을 낼 수 있다. 그러나 아직도 많은 학교들은 자원의 배치 능력이 떨어져 비효율적인 결과를 보여주었다. 두 번째 연구문제인 대학의 특성이 설립, 건설 프로젝트, 유형, 소재지, 규모에 따라 효율성 값에 차이가 있는지 분석한 결과, 서로 다른 설립의 대학을 비교해보면 독립학교의 효율성이 가장 높고, 민판대학의 효율성은 독립학교보다 약간 낮은 것을 알 수 있으며, 공립대학의 효율성이 가장 낮은 수준으로 나타났다. 서로 다른 건설 프로젝트별 대학을 비교해본 결과, 985대학들의 효율성이 가장 높고, 그 다음은 일반 대학, 211대학들의 순서로 효율성이 낮았다. 서로 다른 유형인 대학을 나눠서 분석해본 결과, 의약대학의 효율성이 가장 높았고 종합대학은 두 번째 였으며, 공과대학은 세 번째, 기타대학들이 가장 낮은 것으로 나타났다. 소재지가 서로 다른 대학들을 비교할 때, 성도에 있는 대학들은 일반 도시에 있는 대학보다 높은 효율성을 갖고 있는 것으로 확인되었다. 규모에 따라 분석할 때, 소규모대학의 효율성이 가장 높았고, 규모가 클수록 효율성이 떨어지는 경향을 보였다. 세 번째 연구문제인 대학의 효율성 변화를 분석한 연구결과는 다음과 같다. Malmquist 생산성 지수를 이용해 최근 2년 간 산동성 대학의 전체적인 효율성 변화를 분석하였으며, 그 원인을 알아보기 위해 효율성 변화 지수와 기술 변화 지수로 나누어 분석하였다. 전반적으로 평균 생산성 변화는 0.915307로 2015년에는 2014년에 비해 생산성이 약 8.47% 감소하였다. 이를 보면 2014년부터 2015년까지 산동성의 전체 효율성은 감소하는 추세로 나왔다. 이러한 효율성 변화량 감소에 대하여 대학의 설립, 건설 프로젝트, 유형, 소재지, 규모로 구분하여 살펴본 결과, 2년간 평균 효율성의 감소는 기술 효율성 변화보다 기술변화에 더 큰 원인이 있는 것으로 나타났다. 따라서 산동성 대학들의 효율성을 향상시키려면 기술 변화가 먼저 시행되어야 함을 알 수 있다. 본 연구의 결론은 중국 산동성의 51개 대학을 대상으로 DEA 기본 모형인 CCR 모형과 BBC 모형을 통해 효율성을 분석한 결과 약 1.96~39.22% 정도는 비효율적으로 운영되고 있으며, 대학의 효율성은 대학의 설립, 건설 프로젝트, 유형, 소재지, 규모 특성요소에 의해 영향을 받은 것으로 나타났다. 최근 2년간 대학 생산성의 감소는 기술효율성의 변화보다 기술변화에 더 큰 원인이 있는 것으로 나타났으며, 이에 기초하여 정부 차원에서 생산성 증대를 위한 세부전략 및 정책대안이 대학의 생산성 증가를 위해서 더욱 필요하다는 것을 확인할 수 있었다.;Since 1990s, the higher education in China has undergone rapid expansion. After 1999, the enrollment of colleges and universities was growing by 20% on average annually. The gross enrollment rate of universities was less than 2% in 1978, the figure was 5% in 1999, in 2002, it was 15%, which signifies that the higher education in China has reached the popularization stage. Moreover, it was 40% by 2015, which was higher than the average level in the world. In 2016, it was pointed in “Quality Report of Higher Education in China” issued by China's Ministry of Education that by 2015 the number of students in China was up to 37 million which ranked first in the world at that time. There were 2852 various colleges and universities, which ranks the second in the world. The proportion of national financial education expenditure is less than 4.5% of GDP, which is lower than the average level in the world. Evaluating the efficiency of universities is helpful to improve the competitiveness of universities, as well as their global qualifications. The research on the efficiency of colleges and universities in China began in the late Twentieth Century. The previous research mainly highlights the evaluation of efficiency of “985 Engineering University”,“211 Engineering University” or those directly affiliated to the Ministry of Education by using DEA method. Moreover, most of them focus on the evaluation of efficiency of scientific research in colleges and universities. The paper carries out research on the efficiency problem by taking the four-year undergraduate colleges and universities in Shandong province as the research object with the aim to grasping the overall education level of local universities in China; according to the division of characteristics of the universities, the paper makes comparison of differences of efficiency. In this regard, 3 research questions are proposed in the paper. The first one is: What is the current situation of the efficiency level of the universities in Shandong? The second one is: According to the division of characteristics of the universities, does the differences of efficiency really exist? The third one is: What are the changes and the relevant trend for the efficiency of the universities in Shandong province? The paper collects the material and data in 51 universities ranging from 2014~2015 which are respectively included in “Annual Report of Undergraduate Teaching Quality in Shandong” made by Ministry of Education and “Compilation of Statistical Data of Science and Technology in Colleges and Universities” issued by Shandong Provincial Education Department. Then, the efficiency analysis is completed by adopting the DEA model. The first research question: According to the current situation of the efficiency level of the universities in Shandong, the analysis results are, It is found out in the analysis which is carried out by adopting the CCR model and BCC model that in 2014 and 2015, the efficiency value of nearly 60.78%~98.04% of 51 universities in Shandong province is 1, and the average value of these efficiencies is above 0.98. The above figure shows that the overall education efficiency of Shandong province is relatively higher, but a majority of these universities do not realize the optimal allocation of resources, consequently, the low efficiency value is inevitable. The second research question: According to the division of characteristics of the universities (the system, the level, the subject classification for education, the location and the scale of universities), the analysis results of efficiency differences are, It is found out in the analysis of different school systems that the efficiency value of independent colleges is relatively higher and the efficiency value of private colleges is slightly lower than that of independent colleges and the efficiency value of public colleges is the lowest; it is found out in the analysis of the different education level that the efficiency of 985 colleges and universities is the highest, the ordinary colleges and universities rank the second and the efficiency of 211 colleges and universities is the lowest; it is found out in the analysis of different disciplines that the efficiency value of the medical category is the highest, the second one the integrated category, the efficiency value of the science and technology category ranks third and the efficiency of other categories is the lowest; it is found put in the analysis of the location of university and colleges that the efficiency of the university and colleges in provincial capital is higher than that of those in non-provincial capital; in terms of the scale, the efficiency value of the small colleges and universities is the highest, the medium-sized colleges and universities rank the second and the efficiency of large universities and colleges is the lowest. The third research question: The analysis results of the changes and the relevant trend for the efficiency of the colleges and universities in Shandong province are, The variability index of total factor productivity (MI) of colleges and universities in Shandong province is 0.915307<1 and the growth rate is -8.47%, indicating the declining trend of the overall education efficiency in Shandong province. According to the division of characteristics of the universities (the system, the level, the subject classification for education, the location and the scale of universities), It is found out in the analysis of decomposition value of MI that the average value of TC is less than the average value of variability index of technical efficiency EC, indicating that the lower level of technology progress in colleges and universities of Shandong province is the major reason for low total factor productivity in colleges and universities of Shandong province. It is necessary to improve the overall education efficiency of Shandong province by improving technological progress. It is found out in the analysis of convergence that the efficiency value of different colleges and universities in Shandong province is in the absolute convergence trend from 2014 to 2015, indicating that with the efficiency of various colleges and universities in Shandong will gradually converge with the passing of time in this regard. Nonetheless, the convergence rate will be relatively slower and the gap between the efficiency of various colleges and universities in Shandong province will still exist for a long term.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE