View : 711 Download: 0

중학생의 학교스포츠클럽활동 참여가 사회성과 학교생활만족도에 미치는 영향

Title
중학생의 학교스포츠클럽활동 참여가 사회성과 학교생활만족도에 미치는 영향
Other Titles
The effect of middle school student sports club activity participation on their sociality and school life satisfaction
Authors
이효경
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
함정혜
Abstract
본 연구의 목적은 중학생의 학교스포츠클럽활동 참여가 사회성과 학교생활만족도에 미치는 영향을 연구함으로써 정규교육과정 내에서 운영되는 학교스포츠클럽활동의 가치와 필요성을 제언하는데 있다. 더 나아가 학교스포츠클럽활동의 활성화와 프로그램 개발 및 운영에 필요한 기초자료를 제공하고자 한다. 연구대상은 서울시에 소재하는 4개의 중학교에서 정규교육과정 내에서 운영되는 학교스포츠클럽활동에 참여하는 455명의 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 연구자가 표집 대상학교를 직접 방문하여 연구협조자에게 연구의 목적, 유의사항, 기재요령을 충분히 설명한 후 진행하였다. 수집된 자료에서 응답내용이 부실하거나 신뢰성이 떨어진다고 판단되는 자료는 분석대성에서 제외하고, 연구의 목적에 따라 SPSS 23.0 통계 프로그램을 사용하여 빈도분석(Frequency Analysis), 독립표본 T검정(Independent T-test), 일원분산분석(one-way ANOVA), 상관분석(Pearson's Correlation Analysis) 등을 실시하였다. 중학생의 학교스포츠클럽활동 참여가 사회성과 학교생활만족도에 미치는 영향을 종합적으로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 중학생의 인구통계학적 특성에 따라 사회성 발달에서 남학생은 근면성이 높게 나타났고, 여학생은 사회성 전체, 협동성, 대인관계, 책임성이 높게 나타났으나 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 사회성 전체와 협동성은 1학년이 3학년보다 높게 나타났으며, 책임성과 근면성은 1,2학년이 3학년보다 높게 나타났다. 반면 대인관계는 학년에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 중학생의 학교스포츠클럽활동 참여종목에 따라 사회성 발달에 차이가 있는지를 살펴본 결과 사회성 전체와 협동성, 대인관계, 책임성, 근면성의 하위요인에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 중학생의 인구통계학적 특성에 따라 학교생활만족도에서 남학생은 교사관계, 학습활동, 학교활동이 높게 나타났고, 여학생은 학교생활만족도 전체, 교우관계, 교칙준수가 높게 나타났으나 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 학교생활만족도 전체와 학습활동, 교칙준수, 학교활동은 1학년이 2,3학년보다 높게 나타났으며, 교우관계는 1, 2, 3학년이 동일하게 나타났다. 반면 교사관계는 학년에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 중학생의 학교스포츠클럽활동 참여종목에 따라 학교생활만족도에 차이가 있는지를 살펴본 결과 학교생활만족도 전체와 교사관계의 하위요인에서 단체종목과 대인종목이 개인종목보다 높게 나타났다. 반면 교우관계, 학습활동, 교칙준수, 학교활동의 하위요인은 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 다섯째, 중학생의 학교스포츠클럽활동 참여를 통한 사회성 발달과 학교생활만족도의 관계를 살펴본 결과 사회성은 학교생활만족도와 유의한 정적 상관관계를 보였다. 이를 통하여 정규교육과정 내에서 운영되는 학교스포츠클럽활동에 참여하는 중학생의 사회성은 학교생활만족도에 긍정적인 영향을 주는 것을 알 수 있다.;The purpose of this research is to study the effect of middle school student school sports club activity participation on their sociality and school life satisfaction, thereby proposing the value and necessity of school sports club activity. Moreover, the study intends to provide data necessary for school sports club activity invigoration as well as program development and operation. A survey was conducted to 455 students from 4 schools located in Seoul participating in regular education curriculum-operated school sports club activity. Among the gathered data, data in which the response were considered poor or lacking reliability were excluded from the analysis subject; according to the purpose of study, Frequency Analysis, Independent T-test, one-way ANOVA and Pearson’s Correlation Analysis were conducted using SPSS 23.0. The overall summary of the effect of middle school student school sports club activity participation on their sociality and school life satisfaction are as follows. First, in sociality development by student demographic characteristics, boys showed high number diligence, and girls showed high number in overall sociality, cooperation, inter-personal relationship and responsibility, however, did not show statistically significant difference. 1th graders showed higher overall sociality and cooperation than 3th graders; 1th and 2th graders showed higher responsibility and diligence than 3th graders. In contrast, there was no statistically significant difference by grade in the case of inter-personal relationship. Second, as a result of investigating the difference in sociality development by students’ participated sports category, no statistically significant difference was shown in the sub-factors of overall sociality, cooperation, inter-personal relationship, responsibility and diligence. Third, in school life satisfaction according to student demographic characteristics, boys showed high number in relationship with teacher, learning activity and school activity while girls showed high number in overall school life satisfaction, relationship with friends and school regulation compliance; however, no statistically significant difference was shown. The overall school life satisfaction, learning activity, school regulation compliance and school activity of 1th graders were shown to be higher than that of 2th and 3th graders, while relationship with friends showed equally in all grades. In contrast, no statistically significant difference were shown of the relationship with teachers by grade. Fourth, as a result of investigating the difference in school life satisfaction by students’ participating sports in school sports club activity, in the sub-factors of overall school life satisfaction and relationship with teacher, group sports and inter-personal sports showed higher number than that of the individual sports. Fifth, as a result of investigating the relationship between sociality development and school life satisfaction through student participation in school sports club activity, sociality showed positively significant correlation with school life satisfaction. By the result the conclusion that the sociality of student participating in school sports club activity operated within regular education curriculum has a positive effect on school life satisfaction can be drawn.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE