View : 761 Download: 0

중학생의 스포츠클럽활동을 통한 성취목표성향이 자기효능감에 미치는 영향

Title
중학생의 스포츠클럽활동을 통한 성취목표성향이 자기효능감에 미치는 영향
Other Titles
The effect of middle school students' achievement goal orientation through sports club activity on their self-efficacy
Authors
이향연
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
함정혜
Abstract
본 연구의 목적은 스포츠클럽활동에 참여하는 중학생을 대상으로 2×2 성취목표성향, 일반적 자기효능감의 차이를 검증하고, 성취목표성향과 자기효능감 간의 관계를 규명함으로써, 성취목표성향이 자기효능감에 어떠한 영향을 미치는 지를 알아보는 것이다. 연구참여자는 서울, 경기에 소재한 4개 중학교의 정규교육과정 내에서 진행되는‘학교스포츠클럽활동’에 참여하는 1, 2, 3학년 학생을 대상으로 설문지를 배포하였다. 수집된 설문지 중 응답내용이 누락되거나 불성실한 것으로 판단되는 자료 150부를 제외한 450부의 설문지를 IBM SPSS Statistics 21.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석을 실시하였고, 타당성 및 신뢰성 분석에는 주성분분석(Principal component analysis)과 베리맥스 회전(varimax rotation)을 실시하였다. 또한 요인분석에 대한 신뢰성을 알아보기 위하여 신뢰도분석(Cronbach’s α), 상관관계 및 차이 검증을 위해 t-test 및 일원변량분석(one-way ANOVA), 피어슨의 상관관계분석(Pearson’s Correlation Analysis), 다중회귀분석(Multiple regression analysis)을 실시하였다. 중학생의 스포츠클럽활동을 통한 성취목표성향이 자기효능감에 미치는 영향을 종합적으로 정리하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, 중학생의 인구통계학적 특성 중 성별에 따른 성취목표성향의 차이는 남학생이 여학생보다 숙달-접근, 수행-접근성향에서 더 높게 나타났다. 학년에 따른 차이에서는 수행-접근성향은 3학년이 2학년보다 더 높은 것으로 나타났고, 수행-회피성향의 경우 1학년과 3학년이 2학년보다 더 높게 나타났다. 종목에 따른 차이에서는 숙달-접근성향에서 댄스운동이 뉴스포츠보다 더 높게 나타났다. 둘째, 중학생의 인구통계학적 특성 중 성별에 따른 자기효능감의 차이는 자신감에서 남학생이 여학생보다 더 높은 것으로 나타났다. 학년, 종목에 따른 자기효능감의 차이에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 중학생의 스포츠클럽활동을 통한 성취목표성향이 자기효능감에 미치는 영향을 알아본 결과 자기효능감의 하위요인의 모든 영역(자신감, 자기조절효능감, 과제난이도)에 숙달-접근성향이 정적으로 영향을 미치며, 수행-접근성향은 자기조절효능감에 정적으로 영향을 미치며 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 숙달-회피성향은 자신감과 자기조절효능감에 부적으로 영향을 미치며, 수행-회피성향은 자신감과 과제난이도에 부적으로 영향을 미치며 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 위와 같은 결과를 종합하면, 중학생의 인구통계학적 특성에 따른 성취목표성향과 자기효능감에 성별, 학년, 종목에 따라서 다르게 연관되고 있음이 확인되었고, 성취목표성향이 자기효능감에 영향을 주는 것으로 확인되었다. 따라서 스포츠클럽활동이 모든 중학생들이 참여하는 정규교육과정 내에서 실시되는 활동이라는 점을 고려하여 중요하게 다루어져야 할 것이며, 이러한 결과를 반영하여 적절한 성취목표성향을 통해 자기효능감을 향상시킬 수 있도록 체육교사 및 스포츠강사는 단위학교 및 학생특성에 따른 구체적이고 장기적인 프로그램을 계획 및 운영하여 학생들이 양뿐만이 아닌 질적인 성장을 할 수 있도록 노력해야 할 것이다.;The purpose of this study was to verify the difference between the 2×2 achievement goal orientation and general self-efficacy of middle school students who participate in sports club activity to investigate the relationship between achievement goal orientation and self-efficacy, thereby seeking how achievement goal orientation affects self-efficacy. Questionnaire was distributed to research participants consisting of 1th, 2th and 3th grade students who participate in ‘School sports club activity’ run within the regular education curriculum in 4 middle schools located in Seoul and Gyeonggi-do. A Frequency Analysis was conducted with IBM SPSS Statistics 21.0 to 450 questionnaire excluding 150 unqualifying results with omit or insufficient responses; Principal Component Analysis and Varimax Rotation were conducted for validity and reliability analysis. Also, Cronbach’s α was conducted to check the reliability of factor analysis; t-test, one-way ANOVA, Pearson’s Correlation Analysis and Multiple Regression Analysis were conducted for correlation and difference verification. The summary of the effect of middle school students’ achievement goal orientation through sports club activity on their self-efficacy are as follows: First, in the difference in achievement goal orientation by gender within the demographic characteristics of the students, boys had higher difference in mastery-approach, performance-approach inclination, than girls with a significant difference in performance-approach tendency. In the difference by school year/grade, a significant difference was shown in performance-approach and performance-avoidance tendency; performance-approach tendency of 3th grade students was shown to be higher than that of 2th grade students; in the case of performance-avoidance tendency, 1th and 3th graders showed higher than 2th graders. In the difference by sports category, a significant difference was shown in mastery-approach tendency, with dance sports showing higher tendency than new-sports. Second, in the difference in self-efficacy by gender within the demographic characteristics of the students, a significant difference was shown in confidence; the confidence of boys were higher than girls. No significant statistical difference was shown in self-efficacy by grade and sports category. Third, as a result of investigating the effect of middle school students’ achievement goal orientation through sports club activity on their self-efficacy, proficiency-approach tendency positively affected on all areas of self-efficacy sub-factor—confidence, self-regulation efficacy, task difficulty—and performance-approach tendency positively affected self-regulation efficacy showing statistically significant difference. Performance-avoidance tendency had negative effect on confidence and self-regulation efficacy, and performance-avoidance tendency had negative effect on confidence and task difficulty, showing statistically significant difference. As a summary of the above results, the achievement goal orientation and self-efficacy within the demographic characteristics of the students were shown to be related differently by grade and sports category, and achievement goal orientation was shown to affect self-efficacy. Therefore, it is necessary that sports club activity be treated as important, considering that such activity is carried out within the regular education curriculum that every middle school students participate in; such results should be reflected by physical education teacher and sports instructor to plan and operate detailed and long-termed program that suits the unit school and student characteristics in order to improve self-efficacy through appropriate achievement goal orientation, and aim for not only the quantity but also the quality of student growth.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE