View : 704 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor신상근-
dc.contributor.author박채영-
dc.creator박채영-
dc.date.accessioned2018-04-04T11:57:17Z-
dc.date.available2018-04-04T11:57:17Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000137695-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000137695en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/241603-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the effect of book reports writing activity on middle school students’ English writing ability and their attitude. For this study, 40 middle school students in Seoul enrolled in an extensive reading program and participated in book report writing activity. The book report writing activity lasted for one semester, and each learner wrote at least 10 reports. To investigate the changes of learners' writing ability, the first and the last reports were compared. In the extensive reading class, which took place once a week, learners were able to read books of their choices in the class and then write book reports. This process of book report writing activity was conducted continuously for one semester. Through this process, this study investigated how learners' book report writing activity affected their English writing ability and attitude towards English writing and the book report writing activity. The results of this study are as follows. First, after book report writing activity, the first and the last book report were analyzed in terms of fluency, accuracy, and complexity. In the fluency measures, the average length of T-unit and the average length of error free T-unit were analyzed. As for accuracy, errors per T-unit and ratio of error free T-unit were analyzed. With regard to complexity, word concentration ratio and word variation ratio were analyzed. After the analysis of the above three measures, none of them showed any improvements. One possible explanation for such results is that learners were highly motivated at the beginning of the book report writing activity, but they did not write book reports seriously as time progressed because their motivation decreased. Hence, the change of motivation may have induced such results. Second, the first and the last book reports were analyzed in terms of content, vocabulary, language use, and organization. In all of there four components, the average of the first book report was higher than the last one. The p-value of vocabulary, language use and organization was significant, while content was showed to be not significant. This indicates that learners’ writing ability improved only by a small amount in the terms of contents, vocabulary, language use, and organization. Third, after conducting the survey regarding English learning, English writing, and the book report writing activity, there were positive responses in all areas. The response 'normal' was most prevalent in the questionnaires of English interest. The majority of the responses were 'yes'and 'really yes', and this indicated that motivation was quite high. In the confidence part, the response 'yes' accounted for approximately 60 percent, indicating that learners were able to gain confidence through the book report writing activity. Most of the learners who participated in this activity had positive attitudes towards the book report writing activity. As a result, learners generally improved their English writing ability, although not significantly, through book report writing activity. This improvement helped learners develop positive attitudes through the activity. However, it was difficult to identify the apparently remarkable degree of improvement of the book report writing activity. Nevertheless, in future research, English educators and teachers should utilize more creative methods for book report writing activity since the positive response degree of book report writing activity was quite high.;본 연구의 목적은 북레포트 쓰기 활동이 중학생 영어 학습자들의 영어 쓰기 능력과 정의적 영역에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 이를 위해 서울 소재의 중학교 40명을 대상으로 다독프로그램과 함께 북레포트 쓰기 활동을 실시하였다. 한 학기 동안 진행된 북레포트 쓰기는 한 학습자 당 10개가 쓰여 졌고 이 중 첫 번째 북레포트와 마지막 북레포트를 비교하여 학습자들의 영어 쓰기 능력 변화에 대해 살펴보았다. 주 1회 진행된 다독수업에서 학습자들은 자신들이 읽고 싶은 책을 고르고 책을 읽고 난 후 그에 대한 북레포트 쓰기 활동을 한 학기 동안 꾸준히 진행하였다. 이러한 과정을 통해 학습자들의 북레포트 쓰기 활동이 영어 쓰기 능력과 영어 쓰기에 대한 태도, 북레포트 쓰기 활동에 대한 학습자들의 태도에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 북레포트 쓰기 활동을 하고 첫 번째 북레포트와 마지막 북레포트를 유창성, 정확성, 복잡성을 중심으로 평가 분석을 하였다. 유창성에서는 T단위 평균길이와 오류 없는 T단위 평균길이에 대한 분석을 하였고, 정확성에서는 T단위 당 오류와 오류 없는 T단위 비율, 복잡성에서는 어휘밀집도와 어휘다양도를 분석하였다. 세 항목에 대한 분석 결과 모두 유의미한 결과는 나타나지 않았다. 이는 북레포트 쓰기 활동의 초반에는 학습자들의 의욕이 높은 상태였지만 시간이 지나 마지막 북레포트를 쓸 당시에는 이 활동에 대한 의욕이 낮아서 성의 있게 작성하지 않아 이러한 결과가 나타난 것으로 보인다. 둘째, 북레포트 쓰기 활동 후 첫 번째 북레포트와 마지막 북레포트를 내용, 어휘, 언어사용, 구성의 항목으로 평가하고 이에 대해 분석하였다. 네 항목에서 모두 첫 번째 북레포트에 비해 마지막 북레포트의 평균 점수가 올랐다. 유의확률을 살펴보면 내용을 제외하고 어휘, 언어사용, 구성의 항목에서 모두 유의미한 결과가 나왔다. 이는 북레포트 쓰기 활동을 통해 학습자들이 내용, 어휘, 언어사용, 구성의 측면에서 조금이나마 능력이 향상되었음을 보여주는 것이다. 셋째, 북레포트 쓰기 활동을 한 후, 영어 학습 및 영어 쓰기와 북레포트 쓰기 활동에 관한 설문조사를 실시한 결과, 모든 분야에서 긍정적인 답변이 있었다. 영어 학습과 영어 쓰기에 대한 흥미는 '보통이다'가 우세하였지만 동기를 묻는 문항에 대한 답변에서는 '보통이다'도 많지만 '그렇다'와 '매우 그렇다'도 우세한 비율을 차지하여 학습자들의 학습에 대한 의욕이 높음을 알 수 있었다. 자신감 분야에서는 영어 학습과 영어 쓰기 모두 '보통이다'가 우세하였다. 북레포트 쓰기 활동에 대해 묻는 문항을 살펴보면 흥미 분야에서는 '보통이다'와 '그렇다'가 비슷한 비율을 차지했고, 동기를 묻는 항목에서는 '보통이다'가 높은 비율을 차지했다. 자신감 분야에서는 '그렇다'가 60%로 북레포트 쓰기 활동을 통해 학습자들이 자신감을 갖게 되었음을 알 수 있었다. 북레포트 쓰기 활동에 대해 참여한 대부분의 학습자들이 긍정적인 시각을 가지고 있음으로 드러난 것이다. 이와 같이 본 연구를 통해 북레포트 쓰기 활동이 학습자들의 영어 쓰기 능력에 대해 전반적으로 조금이나마 향상을 가져왔으며, 영어 쓰기 및 북레포트 쓰기 활동에 대한 학습자들의 긍정적인 태도를 형성하는데 도움이 된다고 판단된다. 한편 전반적인 북레포트 쓰기 결과에 대한 표면적으로 두드러진 향상도를 확인하는 것은 어려웠으나 북레포트 쓰기 활동에 대한 학습자들의 긍정적 반응 정도가 높으므로 영어 교육자들과 교사들이 북레포트 쓰기 활동에 관한 창의적인 방법을 연구하는 것이 향후 추후연구들에 필요하다고 본다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 5 A. 영어 쓰기의 특징과 지도방법 5 1. 영어 쓰기의 특징 5 2. 영어 쓰기 교육의 현황 7 3. 영어 쓰기 지도 8 B. 읽기와 쓰기의 상관관계 11 1. 읽기와 쓰기의 통합 11 2. 읽기와 쓰기의 통합 이론 15 C. 다독과 북레포트 쓰기의 효과 17 1. 다독의 효과 18 2. 북레포트 쓰기 활동 22 D. 선행연구 26 1. 읽기와 쓰기의 통합 연구 26 2. 북레포트 쓰기 능력에 관한 연구 28 Ⅲ. 연구방법 및 절차 32 A. 연구 질문 32 B. 연구 대상 32 C. 연구 자료 33 1. 영어책 33 2. 북레포트 33 3. 북레포트 채점 기준표 33 4. 채점자 37 5. 북레포트 쓰기 태도 설문지 37 D. 연구 절차 38 1. 실험 이전 절차 39 2. 실험 활동 내용 39 3. 실험 이후 절차 43 E. 자료 분석 43 1. 북레포트 채점(유창성, 정확성, 복잡성 분석) 44 2. 분석적 채점(내용, 어휘, 언어사용, 구성) 49 3. 통계적 분석 51 Ⅳ. 연구결과 및 해석 52 A. 북레포트 쓰기 활동이 영어 쓰기에 미치는 영향 52 1. 북레포트 쓰기의 유창성, 정확성, 복잡성 비교 52 2. 북레포트 쓰기 평가 결과 55 B. 북레포트 쓰기 활동이 영어 쓰기에 대한 태도에 미치는 영향 56 1. 영어 글쓰기와 북레포트 쓰기에 대한 설문지 분석 56 2. 북레포트 쓰기 활동에 대한 심화 설문지 응답결과 분석 59 Ⅴ. 결론 및 제언 65 참고문헌 70 부록 76 ABSTRACT 78-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1011506 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title북레포트 쓰기 활동이 중학생 영어 학습자의 영어 쓰기 능력에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study of the effect of book report writing activity on middle school students' English writing ability and attitude-
dc.creator.othernamePark, Chae-Young-
dc.format.pagevii, 79 p.-
dc.contributor.examiner신상근-
dc.contributor.examiner박시영-
dc.contributor.examiner이미진-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 영어교육전공-
dc.date.awarded2017. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE