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스마트폰 어플리케이션을 활용한 형성평가가 중학생 영어 읽기 능력과 정의적 태도에 미치는 영향

Title
스마트폰 어플리케이션을 활용한 형성평가가 중학생 영어 읽기 능력과 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Formative Assessment Utilizing Smart-phone Application on Middle School Students' English Reading Abilities and Attitudes
Authors
허지연
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신상근
Abstract
Formative assessment is conducted during the teaching and learning process to monitor students’ learning and to improve learning by giving feedback or supplementary study materials. Furthermore, formative assessment is used to improve teaching. In short, it helps students to identify any issues they may have during the learning process and to improve their learning by receiving feedback or extra study materials from teachers. In addition, teachers can modify their teaching methods or processes used in the classroom according to the results of formative assessment. However, the majority of formative assessment studies have been performed in a more traditional way. Thus, there is a need to research the effectiveness of formative assessment utilizing a smartphone application to solve the problems of formative assessment, which is currently generally performed in the classroom. The purpose of this study is to compare the effect of different types of formative assessment utilizing a smartphone application in English regarding reading abilities and attitudes. To explore the effect of formative assessment utilizing smartphones on English reading abilities and attitudes toward English reading learning in middle school students, this study was conducted targeting a total of 54 students in the third grade of a middle school located in Incheon. The experiments were conducted four times a week for two weeks. The subjects were divided into two experimental groups and one control group. The first experimental group utilized a smartphone application and shared the results of their formative assessment, whilst the other experimental group just utilized a smartphone application for their formative assessment in English reading learning. After the experiment, a post-reading test, summative test, and affective survey were conducted. The results of this study are as follows: First, the comparison of the post-reading ability test and summative test results showed that there was no significant difference between the three groups. However, the test results between the pre-test and post-test within each group showed that there was a significant effect in the experimental group using formative assessment. Second, according to the post-reading ability test and summative test results of high and low-level students in the three groups, there was no significant difference found. However, there was a significant difference between high-level students in the two experimental groups regarding the pre-reading test and the post-reading test. Third, a post survey to compare the effect of different types of formative assessment on students' attitudes toward English reading learning revealed that there was no significant difference between the three groups. However, there was a significant difference found in the comparison between the pre and the post affective surveys, especially concerning the learning motivation of high-level students using smartphones and sharing the results of the formative assessment. In conclusion, formative assessment using a smartphone application has a positive effect on reading ability and attitude toward English reading learning. Therefore, the implementation of formative assessment using smart devices will assist Korean instructors to teach reading more effectively. In addition, there is a need for further investigation of formative assessment using a smartphone application.;형성평가는 교수-학습 과정 중에 실시하는 평가로, 학습자들의 학습 상태를 점검하여 학습자들에게 적절한 도움을 제공하고, 교수자 또한 학습자들의 학습 상황을 확인함으로써 교육 과정을 개선하는데 도움을 준다. 그러나 기존의 전통적인 형성평가는 다수의 학생들의 학습상황을 파악하고 그에 따른 피드백을 주는 것에 있어 사실상 교사들의 부담이 크고, 형성평가 자료를 준비하는 번거로움 등으로 현재 교실 상황에서 효율적으로 실행되고 있지 않다. 이에 본 연구는 기존의 전통적인 형성평가의 비효율성을 극복할 방안으로 스마트폰 어플리케이션을 통한 형성평가가 중학교 학습자의 영어 읽기 능력 및 정의적 태도에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 본 연구를 위해 54명의 중학교 3학년 학생들을 대상으로 2주 동안 8차시의 실험을 진행하였다. 전통적인 형성평가를 실시하는 집단, 스마트폰 어플리케이션을 활용한 형성평가 집단, 스마트폰 어플리케이션을 활용하고 형성평가의 결과를 공유하는 집단으로 나누어 수업을 진행한 후, 각 집단 별로 형성평가의 유형이 학습자의 읽기 능력에 어떠한 영향을 미치는지, 학습자의 태도와 인식에 어떠한 영향을 미치는지를 사전‧사후 영어 읽기 능력 평가지, 총괄평가지, 정의적 태도 설문지 등에서 얻은 내용으로 비교 분석하였다. 이와 같은 연구 방법으로 얻은 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 형성평가 유형에 따라 중학교 영어학습자의 읽기 실력에 미치는 영향을 살펴보면, 세 집단 간 사후 읽기 평가와 총괄평가에 대해 분석한 결과 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만 세 집단 내 사전-사후 읽기 평가 점수를 비교해보면 전통적인 형성평가 집단과 다르게, 스마트폰을 활용한 집단에서 사전 및 사후 영어 읽기 평가 점수에서 유의미한 상승을 보였다. 둘째, 각 집단의 수준별 학습자의 영어 읽기 능력이 얼마나 향상되었는지를 알아보기 위해 영어 읽기 능력 평가와 총괄평가 점수를 분석한 결과, 상·하위 읽기 능력에 유의미한 차이를 가져오지는 않았다. 하지만, 사전-사후 평가 결과에서, 하위 집단의 스마트폰 형성평가 집단과 스마트폰 형성평가와 결과 공유를 한 집단이 사전 평가보다 사후 평가에서 유의미한 상승을 보였다. 셋째, 스마트폰 어플리케이션을 활용한 형성평가가 중학교 영어 학습자의 정의적 태도에 영향을 미치는지 살펴본 결과, 세 집단 간 정의적 태도에서 유의미한 차이를 가져오지는 않았다. 하지만 세 집단 내의 사전-사후 정의적 태도를 비교한 결과, 스마트폰 형성평가 및 결과 공유 집단의 상위 학생들의 영어 학습 동기 영역에서 유의미한 상승을 가져왔다. 지금까지 논의한 결과를 바탕으로 스마트폰 어플리케이션을 활용한 형성평가에 관한 연구가 우리나라 영어 교육 현장에 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 형성평가의 유형에 따른 세 집단 간 사후 읽기 능력 평가와 총괄평가를 비교한 결과 집단 간 유의미한 차이를 보이지 않았는데, 이는 형성평가 유형에 따라 학생들의 학습에 의미 있는 차이를 가져오는 것이 아니라 형성평가를 실시하는 것 자체로 학생들의 학습에 도움을 준다고 볼 수 있다. 하지만 전통적인 형성평가보다 스마트폰 어플리케이션을 활용한 형성평가가 학생들의 정의적 태도에 긍정적일 뿐만 아니라 교사에게도 손쉽고 편리하게 형성평가를 실시하는 것을 가능하게 해주기 때문에 장기적으로 볼 때 스마트폰 어플리케이션을 활용한 형성평가가 교수-학습 과정에서 효과적일 것이라 생각된다. 둘째, 상위 및 하위집단의 사전-사후 읽기 평가에서 스마트폰을 활용한 집단의 하위 학생들에서만 유의미한 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있었다. 따라서 상위 집단의 학습에도 스마트폰을 활용한 형성평가가 유의미하게 영향을 미칠 수 있도록 지도할 필요성이 있다. 셋째, 영어 동기 측면에서 스마트폰 형성평가 및 결과공유를 실시한 집단의 상위권 학생들에만 사전‧사후 평가에서 유의미한 차이가 나타났다. 따라서 교수자는 스마트폰 형성평가 및 결과공유를 실시할 때 하위 학습자에게도 영어 학습에 대해 긍정적인 태도를 가질 수 있도록 지도할 필요성이 있다.
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교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
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