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청소년이 지각하는 부모의 양육태도 및 학교생활적응이 청소년의 문제행동에 미치는 영향

Title
청소년이 지각하는 부모의 양육태도 및 학교생활적응이 청소년의 문제행동에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Parental Nurture Attitude Perceived by Adolescent and School Life Adaptation on Adolescent Problem Behavior : The Moderating Effects of Ego-Resilience
Authors
김지혜
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유난숙
Abstract
본 연구는 부모의 양육태도 및 학교생활적응이 청소년의 문제행동에 미치는 영향을 하위요인별로 구체적으로 밝히고, 부모의 양육태도 및 학교생활적응과 청소년의 문제행동의 관계에서 자아탄력성에 따른 조절효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 통해서 청소년의 문제행동과 관련된 가정과수업을 통한 안전교육을 위한 이론적 근거를 마련하고, 안전교육과 관련된 실증적 정보를 제공하는데 기여하고자 하였다. 본 연구는 한국아동・청소년 패널조사 2010(KCYPS)의 중1 패널 데이터 가운데 4차 자료(2013)인 고등학교 1학년생 총 2,107명을 연구대상으로 분석하였다. SPSS WIN 22.0 통계 프로그램을 이용하여 신뢰도, 기술통계, t-검증, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 연구문제를 중심으로 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년의 문제행동, 부모의 양육태도(감독, 애정, 합리적 설명, 과잉간섭, 과잉기대, 비일관성), 학교생활적응(교사관계, 교우관계, 학교규칙, 학습활동), 자아탄력성에서 성별에 따른 차이를 분석하였다. 그 결과. 청소년의 문제행동(남<여), 감독(남<여), 과잉간섭(남>여), 과잉기대(남>여), 비일관성(남>여), 교사관계(남>여), 학교규칙(남<여), 학습활동(남<여), 자아탄력성(남>여)에서 성별에 따른 유의한 차이가 나타났다. 그러나 애정, 합리적 설명, 교우관계에서는 성별에 따른 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 부모의 양육태도(감독, 애정, 합리적 설명, 과잉간섭, 과잉기대, 비일관성) 및 학교생활적응(교사관계, 교우관계, 학교규칙, 학습활동), 자아탄력성이 청소년의 문제행동에 미치는 영향을 분석하였다. 그 결과, 교우관계(-)는 청소년의 문제행동에 미치는 영향력이 가장 높았으며, 학습활동(-), 비일관성(+), 자아탄력성(-), 과잉간섭(+),감독(-) 순으로 유의미하게 나타났다. 그러나 애정, 합리적 설명, 과잉기대, 교사관계, 학교규칙은 청소년의 문제행동에 유의미한 영향력이 없었다. 통제요인 중 성별, 가구의 소득수준(하위계층)은 모든 모형에서 청소년의 문제행동에 유의미하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 부모의 학력, 가구의 소득수준(상위계층)은 청소년의 문제행동에 유의미한 영향력이 없었다. 셋째, 부모의 양육태도(긍정적인 양육태도, 부정적인 양육태도) 및 학교생활적응(대인관계, 학교적응)과 청소년의 문제행동의 관계에서 자아탄력성의 조절효과를 분석하였다. 청소년의 문제행동에 영향을 미치는 부모의 긍정적인 양육태도, 대인관계, 학교적응 각각에서 자아탄력성의 조절효과가 나타났다. 그러나 청소년의 문제행동에 영향을 미치는 부모의 부정적인 양육태도에서는 자아탄력성의 조절효과가 나타나지 않았다. 그리고 부모의 양육태도(긍정적인 양육태도, 부정적인 양육태도) 및 학교생활적응(대인관계, 학교적응)이 청소년의 문제행동에 미치는 영향에서 자아탄력성의 조절효과가 전체적으로 나타나지 않았다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 가정과교육을 위한 시사점을 얻었다. 첫째, 2015 개정 실과(기술・가정)교육과정의 중학교 1~3학년군 ‘가정생활과 안전’영역의 성취기준에 명시된 ‘청소년의 건강’을 위협하는 청소년의 문제행동을 해결하기 위한 개인 내적인 개입 방안으로 자아탄력성이 있다. 가정과수업을 통한 안전교육의 일환으로 다양한 자아탄력성 증진 프로그램의 개발 및 연구가 필요하다. 둘째, 본 연구에서는 바람직하지 않은 부모의 양육태도가 청소년의 정서적・신체적 건강을 위협하는 문제행동의 위험요인으로 나타나 부모교육의 필요성을 시사한다. 특히, 가정과수업을 통한 부모준비교육의 당위성을 제시했다고 할 수 있다. 청소년들이 부모 됨의 의미를 제대로 인식하고 책임 있는 부모의 역할을 함양할 수 있도록, 가정과교사의 창의적인 노력이 요구된다. 셋째, 교우관계가 청소년의 문제행동에 가장 큰 영향력을 갖고 있다는 연구결과는 가정과수업을 통한 또래교육을 통하여 청소년의 사회적 발달의 부적응을 효과적으로 예방하고 해결할 수 있다는 점을 시사한다. 가정과수업을 통한 또래교육의 효과를 극대화시키기 위하여 대인관계기술 및 배려, 이해와 같은 인성에 대한 지식 전달은 물론 또래 및 교사와의 상담을 병행하는 보다 심층적이고 현실적인 교수・학습 방법이 필요하다.;The purposes of this study were to concretely reveal the effect of the parental nurture attitude and the school life adaptation on the adolescent problem behavior according to the sub-factors, and to verify the moderating effect following the ego-resilience in the relationship between the parental nurture attitude and the school life adaptation and the adolescent problem behavior. It was aimed at arranging a theoretical ground for the safety education through the home economics class related to the adolescent problem behavior and at providing the empirical information related to the safety education. This study analyzed total 2,107 students in the first year of high school, which was the 4th data(2013) among the middle school 1st grade panel data of Korea Children Youth Panel Survey2010(KCYPS). The credibility, technical statistics, t-test, and hierarchical regression analysis were conducted by means of SPSS WIN22.0 statistic program. The study results were summarized focusing on the study questions of this study and the summary is as follows. First, the difference by gender was analyzed in the adolescent problem behavior, parental nurture attitude(supervision, affection, reasonable explanation, excessive interference, excessive expectation, and nonconsistency), school life adaptation(teacher relation, friendly relation, school regulation, and learning activity), and ego-resilience. As a result, a significant difference by gender appeared in the adolescent problem behavior (MF), excessive expectation (M>F), nonconsistency (M>F), teacher relation (M>F), school regulation (MF). However, the significant difference by gender did not appear in the affection, reasonable explanation, and friendly relation. Second, the effect of the parental nurture attitude(supervision, affection, reasonable explanation, excessive interference, excessive expectation, and nonconsistency), school life adaptation(teacher relation, friendly relation, school regulation, and learning activity), and ego-resilience on the adolescent problem behavior was analyzed. As a result, the influence of the friendly relation(-) on the adolescent problem behavior was highest, significantly followed by the learning activity(-), nonconsistency(+), ego-resilience(-), excessive interference(+), and supervision(-). However, the affection, reasonable explanation, excessive expectation, teacher relation, and school regulation did not have a significant influence on the adolescent problem behavior. It was revealed the gender and household income level(lower layer) among the control factors had a significant effect on the adolescent problem behavior in all models. However, the parental academic background and the household income level(upper layer) did not have a significant influence on the adolescent problem behavior. Third, the moderating effect of the ego-resilience was analyzed in the relationship among the parental nurture attitude(positive nurture attitude, negative nurture attitude), adaptation to school life(interpersonal relation, school adaptation), and adolescent problem behavior. The moderating effect of the ego-resilience appeared in each of the parental positive nurture attitude, interpersonal relation, and school adaptation which influenced the adolescent problem behavior. However, the moderating effect of the ego-resilience did not appear in the parental negative nurture attitude influencing the adolescent problem behavior. And, the moderating effect of the ego-resilience did not appear entirely in the effect of the parental nurture attitude(positive nurture attitude, negative nurture attitude) and the school life adaptation(interpersonal relation, school adaptation) on the adolescent problem behavior. The following implications for the home economics education were obtained through this study. First, there is an ego-resilience as an individual internal interference plan for solving the adolescent problem behavior which threatens the ‘adolescent health’ specified in the achievement standard of the area called the home life and safety’ for the middle school 1st~3rd grades of the 2015 revised technology/home economics curriculum. Various ego-resilience enhancement programs need to be developed and researched as part of the safety education through the home economics class. Second, in this study, the undesirable parental nurture attitude appears as a risk factor of the problem behavior threatening the emotional/physical health of adolescents to imply the necessity of the parental education. In particular it suggested the appropriateness of the parents preparation education through the home economics class. The home economics teachers’ creative effort is required for adolescents to recognize the meaning of being parents properly and cultivate the parental role with a sense of responsibility. Third, the study result saying the friendly relation has the greatest influence on the adolescent problem behavior suggests the maladjustment of the adolescent social development can be solved and prevented effectively through the peer education through the home economics class. The more in-depth and practical teaching/learning method is necessary which delivers the knowledge on the personality such as the interpersonal skill, consideration, and understanding while conducting the counseling with the peers and teachers in order to maximize the effect of the peer education through the home economics class.
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