View : 127 Download: 0

학교스포츠클럽 대회 참여 중학생의 기대가치가 자기핸디캡에 미치는 영향

Title
학교스포츠클럽 대회 참여 중학생의 기대가치가 자기핸디캡에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Expectancy Value of Middle School Students Participating in School Sports Club Competition on Self-Handicapping
Authors
박아영
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구의 목적은 학교스포츠클럽 대회에 참여한 중학생의 특성(성별, 경력)에 따른 기대가치와 자기핸디캡에 미치는 영향을 실증적으로 파악하는 것이다. 이러한 목적에 의하여 서울시에 소재하고 있는 3개의 중학교 학생으로 선정하였으며 총 383명의 자료를 수집하였으며, 자료분석에 부적절하다고 판단되는 15부의 자료를 제외한 367명의 자료를 최종분석에 사용하였다. 최종 선택된 자료의 통계처리를 위하여 PASW 18.0과 AMOS 18.0 프로그램을 활용하였으며, 빈도분석, 기술통계분석, 확인적 요인분석(confimatory factor analysis)을 실시하였으며, 개념 신뢰도, AVE값과 Cronbach’s α값을 산출하였고, 일원변량분석, Scheffe의 사후검증, 상관관계 분석다중회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 기대가치의 요인인 과제가치와 성공기대는 유의한 정적상관을 보이는 것으로 나타났으며, 자기핸디캡과 기대가치 변인의 상관관계는 부적상관을 보이는 것을 나타났다. 둘째, 학교스포츠클럽 대회 참여자의 성별에 따른 기대가치의 차이는 유의하게 차이가 있다 것으로 나타났다. 셋째, 학교스포츠클럽 대회 참가자의 성별 따른 자기핸디캡의 차이를 알아 본 결과 통계적으로는 유의하게 차이가 없다 것으로 나타났다. 넷째, 학교스포츠클럽 대회 참가자의 경력에 따른 기대가치의 차이를 알아 본 결과 기대가치의 하위요인인 과제가치와 성공기대 모두에서 경력에 따른 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 사후검증을 통하여 학교스포츠클럽 대회에 1회, 2~3회 참여경력을 가진 집단 보다 4회 이상의 참여경력을 가진 집단의 평균점수가 유의하게 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 학교스포츠클럽 대회 참여자의 경력에 따른 자기핸디캡의 차이는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 여섯째, 학교스포츠클럽 대회 참여자의 성별에 따른 기대가치가 자기핸디캡에 미치는 영향을 알아 본 결과 남학생과 여학생 모두 기대가치의 하위요인인 과제가치와 성공기대가 자기핸디캡에 부적인 설명력을 가지고 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 학교스포츠클럽 대회에 1회 참여경력을 가진 집단과 2~3회 참여경력을 가진 집단 모두 기대가치의 하위요인인 과제가치와 성공기대가 자기핸디캡에 부적인 설명력을 가지고 있는 것으로 나타났다. 그러나 학교스포츠클럽 대회에 4회 이상의 참여경력을 가진 집단의 경우 기대가치의 하위요인인 성공기대가 자기핸디캡의 부적인 설명력을 가지고 있는 것으로 나타났으나, 과제가치는 자기핸디캡에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과로부터 학교스포츠클럽 대회에 참여한 중학생의 기대가치는 자기핸디캡에 부적인 영향력을 주고 있음을 확인하였다. 학교스포츠클럽 대회에 참여하는 학생들을 지도 및 운영하는 지도자는 학생의 내적흥미, 중요성, 유용성, 성공기대를 높여주는 교수학습방안을 계획하고 실행한다면 부적응행동인 자기핸디캡 사용을 감소시킬 수 있을 것이라 기대된다.;The purpose of the study was to empirically examine the effects of characters (gender, experience) of middle school students who participated in school sports club competition on their expectancy value and self-handicapping. With the objective of the study, students from three middle schools located in Seoul were selected and data of total 383 students were collected. However, only data of 367 students were used for final analysis excluding 15 data sets that were considered inappropriate for data analysis. PASW 18.0 and AMOS 18.0 were used for statistical analysis of the selected data and frequency analysis, descriptive statistics analysis and confirmatory factor analysis were conducted. Through the analyses, construct reliability, AVE value and Cronbach’s α value were computed and by conducting one-way ANOVA, Scheffe test, correlation analysis and multiple regression analysis, the following conclusion was obtained. First, the factors of expectancy value, task value and success expectancy, were revealed to have significant positive correlations, whereas the correlation between factors of self-handicapping and expectancy value was revealed to be negative. Second, it was revealed that expectancy value depending on gender of participants in school sports club competition was shown to have significant difference. Third, it was revealed that self-handicapping depending on gender of participants in school sports club competition was shown to have no statistically significant difference. Fourth, as a result of examining the difference of expectancy value depending on experience of participants in school sports club competition, it was revealed that significant difference was shown in sub-factors of expectancy value, task value and success expectancy, depending on the number of experience. Through post-test, it was also revealed that a group which participated more than 4 times in school sports club competition had significantly higher average score compared to groups that participated 1-3 times in school sports club competition. Fifth, it was revealed that the difference in self-handicapping depending on experience of participants in school sports club competition had no statistically significant difference. Sixth, as a result of examining the effects of expectancy value depending on gender of participants on self-handicapping, it was revealed that task value and success expectancy, the sub-factors of expectancy value, for both male and female students had negative accountability on self-handicapping. Seventh, it was revealed that task value and success expectancy, the sub-factors of expectancy value, for all groups with experience of participating once or 2-3 times in school sports club competition had negative accountability on self-handicapping. But in terms of the group with experience of participating more than 4 times in the competition, it was revealed that success expectancy, the sub-factor of expectancy value, had no negative accountability on self-handicapping whereas task value was revealed to have no significant effect on self-handicapping. With the above result obtained, it was verified that expectancy value of middle school students who participated in school sports club competition has negative effects on self-handicapping.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE