View : 834 Download: 0

미술과와 도덕과의 통합수업이 초등학교 5학년의 또래관계에 미치는 영향

Title
미술과와 도덕과의 통합수업이 초등학교 5학년의 또래관계에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of the Integrated Instruction of Art and Moral Education on Fifth Graders' Peer Relationships in Elementary School
Authors
이정은
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김효정
Abstract
현대사회에서는 맞벌이 가구 증가, 저출산, 방과 후 학교와 사교육의 증대 등으로 인하여 초등학생의 대인관계의 대부분이 또래관계 안에서 이루어지며, 초등학생의 또래 의존도 및 그 영향은 학령기 후반부터 증가한다(박성연, 2006; Bryant, 1982). 더욱이 여러 국·내외 연구결과에서 초등학생의 또래관계가 아동의 정서·사회 발달, 학업성취, 학교 및 사회 적응뿐만 아니라 범죄, 자살 등의 청소년 문제로까지 이어진다고 밝혀지면서 또래관계의 중요성이 사회적 관심사로 대두되었다. 특히 2016 학교폭력실태조사에서 초등학교 4~6학년의 ‘같은 학교, 같은 학년에 의한 피해응답률’이 5년 연속 가장 높은 것으로 밝혀지고, 친구관계로 인한 스트레스가 초등학생 자살충동의 원인이라는 조사 결과(연세대학교 사회발전연구소, 2016)가 발표됨에 따라, 최근 이러한 문제해결과 예방을 위해 인성함양 교육과 또래관계의 중요성이 더욱 강조되고 있다. 이러한 맥락에서 현행 2009개정 교육과정에서는 교과교육을 통한 인성교육을 강화하고(교육부, 2013), 미술과와 도덕과에서는 각 교과의 가치덕목을 바탕으로 한 인성교육의 활성화 및 교과 간 통합을 권장하고 있다. 인성교육의 강조와 타 교과와의 통합에 대한 내용은 2015개정 미술과와 도덕과의 교육과정으로까지 이어지고 있다. 특히 여러 연구에서 미술교과와 타 교과의 통합수업은 학습내용의 인지 및 감정전달의 정확도를 높이고 통합된 학습경험의 제공으로 전인적 발달을 도모한다는 점에서 그 필요성이 주장되어 왔다. 따라서 본 연구는 학령기 후반 아동의 또래관계 향상을 위한 교과 통합수업 개발의 필요성을 인식하여 미술과와 도덕과의 통합수업을 개발, 적용함으로써 초등학교 5학년 학습자의 또래관계에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 먼저 문헌 및 선행연구를 통해 초등학생의 정서·사회발달과 또래관계, 교과 통합, 초등 미술과와 도덕과의 교과 통합을 이론적으로 고찰하였다. 이를 토대로 교과 통합의 유형 중 주제적 접근방법인 Fogarty의 거미줄형을 선정하였고, 2009개정 초등학교 미술과와 도덕과의 교육과정 및 초등학교 5학년의 미술·도덕 교과서를 분석하여 ‘또래관계 향상을 위한 친구 만화 제작’을 주제로 미술과 도덕과 통합수업을 설계하였다. 연구대상은 또래관계 사전 검사를 실시하여 동질성이 검증된 경상남도 창원시에 소재한 S초등학교 5학년 두 학급을 대상으로 21명의 실험집단에는 총 8차시의 미술과와 도덕과의 통합수업을 진행하였고, 21명의 통제집단에는 총 6차시의 분과식 수업을 진행하였다. 연구수업 후 또래관계에 대한 사전·사후검사 결과는 SPSS WIN 21.0v 프로그램을 사용하여 비교·분석하였고, 이와 함께 수업 결과물 및 실험집단의 통합수업 만족도 평가 결과를 분석하여 결론을 도출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 미술과와 도덕과의 통합수업을 적용한 실험집단이 통제집단보다 또래관계의 ‘긍정적 요인’에서 유의한 효과를 보였으며, 세부적으로 살펴보면 ‘인기도’영역을 제외한 5가지 하위 영역(정서적·사회적지지, 우의, 갈등의 해결, 상호친밀·공감대, 또래관계 만족)에서 유의한 증가를 보였다. 둘째, 미술과와 도덕과의 통합수업을 적용한 실험집단이 통제집단 보다 또래관계의 ‘부정적 요인 전체’와 ‘5가지 모든 하위 영역(갈등과 대립, 일방적 주도, 무시, 철회·고립, 또래관계 불만족)’에서 유의한 효과가 있었다. 셋째, 실기 결과물 평가에서 미술과와 도덕과의 통합수업을 적용한 실험집단이‘주제표현, 표현방법, 조형요소와 원리’의 모든 영역에서 통제집단보다 우수했으며 특히, 주제표현과 완성도에서 큰 차이를 보였다. 넷째, 교과 통합수업 만족도 평가 결과와 또래관계 검사의 관련 영역 결과를 통해 또래관계의 하위요소인 감정표현 및 공감에 대한 이해가 또래관계 향상에 긍정적 영향을 주었음을 알 수 있었다. 이상의 결과를 종합해보면, 대인관계에서의 감정표현과 공감에 대한 이해를 바탕으로 ‘친구’를 주제로 한 만화를 제작하는 미술과 도덕과 통합수업이 초등학교 5학년의 또래관계에 긍정적인 영향을 미쳤다고 할 수 있다. 즉, 미술과와 도덕과의 통합수업은 미술과에서의 표현·감상활동(대화와 감상, 퍼포먼스, 만화제작)을 통해 또래관계에서 나와 다른 타인의 감정과 상황을 이해하고 공감·배려하는 도덕적 내용을 실천함으로써 친구의 가치를 내면화하고 또래관계 안에서의 갈등 해결과 정서적·사회적지지 및 만족감 증가의 기회를 제공한다고 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 미술과와 도덕과의 통합수업이 학습자의 또래관계에 미치는 영향에 대한 교육적 효과를 검증한 점에서 교육적 의의를 갖는다. 또한 본 연구가 또래관계 향상을 통해 학교폭력 및 각종 아동·청소년문제 예방과 인성교육 실천방안의 자료를 제공하리라 기대한다. 또래관계 향상뿐만 아니라 통합교육의 궁극적 목적인 전인적 발달을 위해서는 장기적인 교육과 관심이 필요하다. 학교 현장에서 교과 간 통합교육이 시도되고는 있으나 미술과 중심의 교과 통합을 위한 교수·학습 프로그램 연구는 부족한 실정이다. 학습자의 전인적 성장을 돕는 교육적 실천을 위해 미술과와 타 교과의 통합 교수·학습 프로그램에 대한 지속적이고 장기적인 연구가 이루어지길 바란다.;In modern Society, the personal relations of elementary school students are based on peer relationships, because of the increasing number of dual-income families, low fertility, after-school programs, and private tutoring, and peer dependence and influence start to raise upper elementary students. Moreover, prior studies revealed that the peer relationships of elementary school students impact on not only emotional and social development of children, academic achievement, school and social adaptation, but also, adolescent problems, such as, a crime, and suicide. Especially, the survey issues of school violence in Korea in 2016 reported that the ratio of students in upper elementary who experienced school violence by the same age group is the highest for 5 years, and the result of a study conducted by the Institute for Social Development Studies Yonsei University insisted stress of relationships between friends causes suicidal impulse. These studies led the importance of character education to solve the problem and prevent the conflicts between students, and the peer relationships. In this context 2009 rev. National Curriculum has focused on the character education in every subject(the Ministry of Education, 2013), and Art and Moral subjects recommended encouraging character education depending on the valuable virtue of each subject and integrating subjects. The content of character education and integrated subjects in 2009 mostly maintained in 2015 rev. National Art and Moral Curriculum. In particular, the need of integrated education between Art and Other Subjects has been shown by many studies as it helped the cognition in learning, accuracy of affective delivery, and whole-person development providing integrated learning experience. The purpose of this study is to see the impact of the integrated instruction program of art and moral education on fifth graders’ peer relationships to improve the social network of upper elementary students. For the purpose, I looked into the emotional and social development, the peer relationships of elementary school student, the integrated curriculum, and Integrated Instruction of Art and Moral Education in Elementary School as theoretical backgrounds. Then, Fogarty's Wedded Model, which is a subjective approach among integrated curriculums, was selected based on the theoretical backgrounds. Also, 2009 rev. National Art and Moral Curriculum in elementary school, and Art, and Moral textbooks for students in 5th grade are analyzed to design integrated instruction of Art, and Moral subjects, titled ‘Making cartoons for promotion of Peer Relationships’. The subjects of study are the fifth graders from two classes that homogeneity is verified at “S” elementary school, located in Changwon-Si. The integrated instruction was applied to the experimental group of 21 students for eight times in total, while the traditional branched instruction was applied to the control group of 21 students for six times in total. After the study, the test of prior and post peer relationships was compared and analyzed by SPSS Ver. 21.0 statistical package program. The result of practical tests and satisfaction evaluation with integrated instruction were analyzed to come to the conclusion. The results of the study are as follows. First, the experimental group which was conducted by the integrated instruction of Art, and Moral education showed a meaningful increase in five sub factors, such as, emotional and social support, friendship, conflict resolution, intimacy and bond of sympathy, and satisfaction in peer relationships, among six positive factors including popularity, compared to the control groups’. Second, the experimental group, which was managed by the integrated instruction of Art, and Moral education, had positive effects on five negative sub factors of peer relationship, such as, conflict and disagreement, unilateral initiative, disregard, the retraction and isolation, ignoring, and dissatisfaction in peer relationships, compared to the control groups’. Third, the experimental group running integrated instruction of Art, and Moral from the practical assessment, was superior than the controlled group in thematic and method of expression, and the elements and principles of art, specially, the results of two groups are different to the expressions of theme and degree of completion. Fourth, it is presented that understanding of expressions in emotion and sympathy positively affected the improvement of peer relationships, through the result of satisfaction evaluation, and the test in the peer relationships. Above all, based on comprehension about the expressions of emotion in relationships and sympathy, the integrated instruction of Art, and Moral making cartoons for promotion of peer relationships had a positive impact on the peer relationships of fifth graders. It is expected that this study will provide the examples of prevention in school violence, and other student problems, and the practical way of character education via the progress of peer relationships.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE