View : 635 Download: 0

예술고등학교 무용전공 여고생의 경쟁불안 심리가 섭식행동에 미치는 영향

Title
예술고등학교 무용전공 여고생의 경쟁불안 심리가 섭식행동에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Competitive Anxiety on Eating Behavior of High School Girls Major in Dance : Focused on Art High School
Authors
김민정
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
이 연구는 무용전공 여고생들의 경쟁불안 심리가 섭식행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 시행되었다. 이를 통하여 연구대상자의 다양한 배경변인에 따른 경쟁불안 수준과 섭식행동의 차이를 분석하고, 그 관계를 명확하게 밝히고자 한다. 또한 본 연구 결과를 바탕으로 무용 전공자들이 경쟁불안 심리에 올바르게 대처할 수 있도록 하며, 섭식장애와 관련된 증상을 예방하기 위한 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구를 수행하기 위해서 서울, 경기, 인천, 대구, 부산 소재 6개 예술고등학교에 재학 중인 무용전공 여고생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 연구대상자의 일반적 특성 (6문항), 경쟁상태불안 (27문항), 섭식행동 (24문항), 섭식태도 (26문항), 섭식장애 (23문항)와 관련된 총 106개 문항으로 구성하였으며, 회수된 446부 중 유효한 응답으로 채택된 440부의 자료가 실제 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics 21 프로그램을 활용하여, 연구대상의 일반적 특성을 파악하기 위한 빈도분석(Frequency analysis), 설문 검사지의 신뢰도 검증을 위한 크론바하 알파(Cronbach's alpha)계수 산출, 독립표본 t검정(Independent sample t-test), 일원배치분산분석(One-way ANOVA), 그리고 Scheffe의 사후검정, 상관분석, 다중회기분석을 실시하였다. 이상의 방법을 통하여 얻은 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 경쟁상태불안의 차이 검증에서는 경쟁 상태불안이 지역과 학년, 전공에 따라 유의한 차이를 보였다. 둘째, 무용전공 여고생의 일반적 특성에 따른 섭식행동은 지역, 무용경력, 연습일, 연습강도에서 부분적으로 유의한 차이가 있었다. 섭식태도는 지역, 학년, 무용경력, 연습강도에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 섭식장애의 경우 지역, 무용경력, 연습강도에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 학년, 전공, 연습일은 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 변인 간 상관관계 분석을 실시한 결과, 경쟁상태불안은 하위항목 전체를 포함한 섭식행동, 섭식태도, 섭식장애와 유의한 정적(+) 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 섭식행동의 하위요인인 절제된 섭식을 제외한 섭식행동, 섭식태도, 섭식장애의 하위요인 모두 경쟁상태불안과 정적(+) 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 경쟁상태불안의 하위요인이 섭식행동의 하위요인에 미치는 영향을 분석한 결과, 인지적 상태불안이 높을 경우 정서적 섭식과 외부적 섭식경향이 높아지는 것으로 확인되었다. 또한 신체적 상태불안이 높을수록 정서적 섭식경향도 높아지는 것으로 나타났다. 섭식태도의 경우, 인지적 상태불안이 높을수록 폭식과 음식에 대한 몰두 경향이 높았고, 신체적 상태불안이 높을수록 거식, 폭식과 음식에 대한 몰두, 섭식통제 경향이 높아지는 것으로 확인되었다. 섭식장애의 경우, 인지적 상태불안이 높을수록 체형에 대한 불만, 폭식 경향이 높았으며, 상태 자신감이 높을수록 체형에 대한 불만수준은 낮아지는 부적(-) 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 이상의 결과를 종합한 결과, 무용전공 여고생들의 경쟁상태불안은 섭식행동, 섭식태도, 섭식장애와 관계가 있으며, 경쟁상태불안의 수준이 높을수록 섭식행동, 섭식태도, 섭식장애에 부정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이러한 결과는 기존에 단편적 수준에서 논의되었던 경쟁불안 심리와 섭식행동 사이에 밀접한 관계가 있음을 밝힌 것으로, 본 연구의 의의를 찾을 수 있다. 또한 본 연구결과를 바탕으로 무용전공자의 심리적 측면에 대한 이해를 높이고, 경쟁불안 심리에 능동적으로 대처할 수 있는 방안을 마련할 수 있을 것이다. 궁극적으로 무용전공 여고생들의 이상섭식행동을 예방하기 위한 기초자료로 활용되기를 기대하는 바이다.;The Influence of competitive anxiety on eating behavior was investigated in this research for high school girls who major in dance. The main purpose of this study was to clarify the relationship between competitive anxiety level and eating behavior according to various background variables of the subjects. In addition, proper plan to cope with competitive anxiety and to prevent corresponding eating disorder could be provided based on the results presented in this paper. A questionnaire survey was conducted to collect relevant data for high school girls who was studying in six different arts schools located in Seoul, Gyeonggi, Incheon, Daegu and Busan. The questionnaire used in this research was consisted of 106 items including general characteristics (6 items), competitive state anxiety (27 items), eating behavior (24 items), eating attitude (26 items) and eating disorder (23 items). Total number of questionnaire was 446 copies, and the 440 copies of valid responses were used for further analysis among them. The collected data were analyzed using the IBM SPSS Statistics 21 software. Frequency analysis was used to understand general characteristics of the subjects, and Cronbach’s alpha coefficient was computed to verify reliability of the questionnaire. Then, Independent sample t-test, One-way ANOVA, Scheffe’s post-test, correlation analysis and multiple regression analysis were performed. The results of the research can be summarized as follows. Firstly, the competitive state anxiety showed significant statistical difference on region, grade, and major of the subjects among other variables of general characteristics, Secondly, according to the subjects’eating behavior based on their general characteristics, significant statistical differences were found about location, dance career, and exercise intensity. It was found that the eating attitude was significantly different according to location, grade, dance career, and exercise intensity. In case of eating disorder, it was statistically different according to location, dance career, and exercise intensity, while grade, major, and exercise days showed no significant differences. Thirdly, as a result of the correlation analysis between the variables, the competitive state anxiety showed a positive (+) correlation with eating behavior, eating attitude and eating disorder. A few sub-factors also showed a positive (+) correlation, but among them, the restrained eating factor did not show a significant correlation with competitive state anxiety. Fourthly, according to analysis of the effects of sub-factors of competitive state anxiety on sub-factors of eating behavior, it was found that a higher cognitive state anxiety led a higher emotional and external eating tendency. In addition, a higher somatic state anxiety resulted in emotional eating tendency. In the sub-factors of eating attitude, the higher cognitive state anxiety increased the bulimia and preoccupation toward food. Increase of somatic state anxiety led tendency of anorexia, bulimia, preoccupation toward food, and eating regulation, and the higher self-confidence led tendency of eating regulation. In case of eating disorder, the higher cognitive state anxiety led dissatisfaction with own body and tendency of bulimia. The self-confidence showed negative (-) effect on the dissatisfaction with own body, implying that the higher self-confidence led the lower dissatisfaction with own body. As a summary of the above results, it was statistically found that the competitive state anxiety of high school girls who major in dance had a strong relation with eating behavior, eating attitude and eating disorder, and the higher level of competitive state anxiety resulted in more negative effect on the eating behavior, eating attitude and eating disorder. The results of this research suggest that the anxiety and eating behavior, which are fragmentarily studied previously, is closely correlated each other. Based on the results, it would be possible to improve the understanding of psychological aspect of dance major students and to actively cope with anxiety. Finally, it is expected that the results of this work could be used as basic data to prevent abnormal eating behavior in advance.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE