View : 2402 Download: 0

성인의 발달과업 인식과 평생교육 요구 분석

Title
성인의 발달과업 인식과 평생교육 요구 분석
Other Titles
Analysis of Adult’s Perception of Developmental Tasks and Lifelong Educational Needs
Authors
황영아
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
곽삼근
Abstract
본 연구는 한국의 성인이 인식하는 발달과업의 중요도와 성취수준은 어떠한 지 파악하여 성인의 교육요구를 분석하고, 발달과업의 성취를 위해 성인들이 어떠한 교육과 학습에 참여하고 있으며 이러한 교육이나 학습참여가 성인이 인식하는 발달과업의 중요도와 성취수준과 어떠한 관계가 있는지 탐색하는 데 그 목적이 있다. 이에 기존 발달과업 관련 문헌 고찰을 통해 성인의 발달과업을 유목화하고 성인 700명을 대상으로 발달과업 인식과 발달과업 성취를 위한 교육 참여에 관한 조사를 수행하였으며, 연령별・영역별 성인이 인식하는 발달과업과 발달과업 인식에 따른 교육요구도를 도출하였다. 또한 발달과업의 중요도 인식과 성취수준, 교육 참여와의 관계를 실증적으로 규명함으로써 성인의 생애 주기적 차원에서 교육 요구가 반영된 평생교육적 시사점을 도출하고자 하였다. 최근 고령화, 기술혁신, 지식과 기능의 짧은 생명주기, 노동시장의 유연화 등으로 인해 사회 변화가 급속도로 진행되며 성인들이 생애주기를 개발하고 적응해 나가는 데 있어 어려움을 겪고 있다. 생애주기는 개인의 출생에서 사망까지 이르는 한 시대를 살아가는 개인의 일련의 과정으로 성인은 생애주기에서 가정에서의 독립을 시작으로 결혼, 출산, 육아, 취업, 이직, 전직 등 일상생활 속에서 다양한 사건을 경험하고 적응하며 성숙해 나간다. 성인의 생애주기에서 발생하는 사건은 사회적으로 요구되는 역할을 부여하게 되는데 새로이 부여되는 역할은 개인이 수행하여야 할 과업을 동반하게 된다. Havighurst는 이를 발달과업이라는 용어로 표현하는데, 발달과업은 성인의 생애주기에 있어 발달의 단계마다 성취해야 할 과업을 의미한다. 생애주기에서 요구되는 발달과업은 개인의 생의 과정과 사회 구조와의 관계를 밝혀내며 전 생애 발달에 거친 방향성을 제시하며 교육과 학습에 있어 통합적이고 개념적인 도구로서 기능을 하게 된다. 특히 성인은 사회적 역할을 수행하는 데 필요한 과업을 수행하기 위해, 생물학적・학업적 발달이 아닌 직업인・배우자・부모로서의 필요로 인해 학습에 참여하게 되며 성인의 교육적 요구는 발달과업과 자신이 맡고 있는 책무에 성공적으로 임하기 위한 노력과 연결되어 나타난다. 이에 발달과업에 관한 이해는 개인의 생애에 걸쳐 요구되는 교육을 이해하고 학습에 대한 욕구를 충족하여 삶의 질을 향상시킬 수 있다는 측면에서 중요하게 다루어져야 하는 주제일 것이다. 발달과업은 전 생애의 발달과업을 유목화하여 제시한 Havighurst의 연구를 시작으로 생애주기에 따른 발달과업을 규명하거나 성인의 발달과업에 관한 인식과 성취수준을 탐색하기 위한 연구들이 이루어져왔다. 그러나 발달과업을 다루는 연구들은 청소년 후기 및 성인초기에 집중되어 있으며 특정 영역을 대상으로 연구가 주로 이루어짐에 따라 생애 전 주기 관점에서 다양한 영역에서 부여되는 성인의 과업을 통합적으로 조망하기에는 한계를 보인다. 또한 성인의 생애 발달에 관한 연구가 성인교육과 학습에 활용되고 있지만 발달과업에 따른 교육요구나 발달과업의 성공적 성취와 교육 참여가 어떠한 관계를 가지는 지에 관한 실증적 연구는 다루어져 오지 않았다. 이러한 배경 하에 본 연구에서는 성인의 발달과업 이론과 관련 선행 연구를 통해 영역별 발달과업을 도출하고 이를 토대로 한국의 성인이 인식하는 발달과업의 중요도와 성취수준을 탐색하고자 하였다. 또한 성인이 인식하는 발달과업의 중요도와 성취수준을 통해 성인의 교육요구를 파악하고 발달과업의 인식이 발달과업의 성취로 나아감에 있어 교육 참여가 미치는 영향력을 검증함으로써 교육적 시사점을 도출하고자 하였다. 이에 성인 700명을 대상으로 한국 성인이 인식하는 발달과업의 중요도와 성취수준, 교육 참여 형태와 참여 수준을 조사하였다. 수집된 자료의 분석에 있어서는 빈도분석을 활용하여 성인이 인식하는 발달과업의 중요도와 성취수준을 파악하고, t-검정, Borich 요구도, The Locus for Focus 모델을 활용하여 성인이 인식하는 발달과업에 따른 교육요구를 도출하였으며, 매개 회귀분석을 통해 발달과업 인식과 성취에 있어 교육 참여의 효과를 분석하고자 하였다. 이와 같은 연구절차를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국의 성인들이 인식하는 발달과업 분석결과 한국의 성인은 가족생활, 직업생활, 사회생활, 개인생활 영역에서 다수의 과업을 수행하고 있었다. 또한 한국의 성인들이 인식하는 발달과업에는 무자녀 부부나 1인 가구의 증가, 여가시간의 증대, 조기은퇴, 경제적 스트레스, 경력개발, 여성의 사회참여 증대 등 복잡한 현대 사회의 특징이 반영되어 나타났으며 과업을 인식하는 시기에 있어 개인차를 보이고 과업이 나타나는 연령대의 폭이 넓어지는 경향을 보임에 따라 개인의 생애주기가 다양해지고 있음을 알 수 있었다. 또한 성인들이 인식하는 발달과업의 중요도 수준과 성취수준 간 차이를 보임으로써 생애주기를 개발해 나가는 데 어려움을 겪고 있음이 확인되었다. 특히 개인생활 영역에서의 어려움이 큰 것으로 나타났는데 이는 성인이 과업을 수행하는 데 있어 과거에 비해 동시에 부여되는 다양한 역할이 증대함에 따른 심리적 갈등과 부적응을 겪고 있는 것으로 이에 대한 사회적 관심과 지원이 필요함을 시사한다. 둘째, 한국의 성인이 인식하는 발달과업을 통한 교육요구도 분석결과 가족생활과 개인생활 영역에서의 교육 요구가 높은 것으로 나타났다. 따라서 성인들의 생애 단계와 생애 단계상 어려움을 겪는 과업을 고려한 교육 프로그램 개발이 요구된다. 특히 성인의 교육은 고정된 불편의 형태나 내용이 아니라 생애주기에서 발달단계나 발달과업에 따라 변화하는 것으로서 성인교육은 반드시 개인의 생애주기라는 맥락 하에서 논의되어야 함을 고려할 때 그간 직업교육을 중심으로 전개되어 왔던 평생교육 프로그램의 내용에 있어 다변화가 요구될 것이다. 셋째, 응답한 성인의 64.6%가 생애 단계에 따른 과업을 수행하기 위해 형식교육, 비형식교육, 무형식 학습에 참여하고 있었으며, 교육이나 학습 참여 수준이 과업을 성취하는 데 부분적으로 긍정적인 영향을 끼치고 있었다. 학습의 형태 측면에서는 비형식교육과 무형식 학습이 과업을 성취하는 데 부분적으로 매개하는 효과를 보이고 있었다. 이러한 결과는 성인들이 형식교육기관에서 교육을 받고 있었음에도 불구하고 형식교육이 일상생활에서의 과업을 해결하는 데 도움을 주기에는 한계가 있음을 의미하며 비형식교육기관 또한 그 효과가 일부 영역에서만 나타난 점을 고려할 때 형식교육기관과 비형식교육기관에서 운영되는 성인교육 프로그램의 질적 개선이 요구됨을 시사한다. 또한 무형식학습이 과업을 성취하는 데 있어 다수의 영역에서 긍정적인 효과를 보이고 있음을 고려할 때 이를 적극적으로 장려하는 방안도 마련되어야 할 것이다. ;Adults have difficulties in developing the life cycle and adapting themselves to that because social change is rapidly progressing due to aging, technological innovation, short life cycle of knowledge and function, and the recent flexibility of the labor market. The life cycle is a series of process which an individual experiences from birth to death. Adults mature by experiencing and adapting to various events in life such as marriage, childbirth, parenting, and employment. These events assign some socially required roles and these assigned roles entail new tasks that one should perform. Havighurst explained these tasks as ‘developmental task’and it means tasks that one has to accomplish at each stage of development in the adults’life cycle. The developmental task required in life cycle reveals relation between one’s personal life course and social structure and suggests one’s life direction. And it functions also as an integrated and conceptual tool for teaching and learning. In particular, adults participate in learning not because of biological or academic developments but because of their needs as workers, spouses, and parents. In other words, adults’ educational needs are associated with the developmental task and adults’efforts to be successful in their responsibilities. Therefore, it is important to understand the developmental task as it improves quality of life by understanding the education required throughout one’s lifetime and fulfilling one’s learning needs. The purpose of this study is to identify Korean adults’ educational needs by exploring their perception of the importance of developmental tasks and their achievement level on those tasks. Moreover, this study aims to draw an educational implication through inspecting the influence of adult educational participation on the achievement of developmental tasks. To this purpose, a survey was conducted with 700 Korean adults to identify the perceived importance of developmental tasks, the level of achievement of them, and types and level of educational participation. The data were analysed in several ways using paired t-test, Borich’s need assessment model, the Locus for Focus model, anova, correlation analysis, and regression analysis. The results and conclusions are as follows: First, as a result of analysing the developmental tasks of Korean adults, it is found that the contents of the tasks generally correspond with those presented by previous studies, but the complexity of the modern society has been reflected on those tasks and the individual’s life cycle has been diversified. In addition it is found that adults have difficulties in designing their life cycle due to the differences between the perceived importance level and the achievement level. In particular, the difficulties in personal life turn out to be significant. This would mean that adults are now suffering from some psychological conflicts and maladjustment caused because the amount of simultaneously given roles has increased. Therefore, proper social attention and support on this matter is heavily required. Second, according to the results of the educational need analysis, it turns out that educational needs on these two sectors are needed as the first priority. Therefore it is required to develop educational programs considering adults’ life cycle and their difficulties in conducting some tasks. In particular, considering this result the adults of all ages have difficulties performing tasks related to their family life and personal life, a diversification is strongly required in the contents on adult education programs which have usually focused on vocational education. Third, 64.6% of responded adults are participating in various types of education to perform their tasks based on their life stages and it is verified that educational or learning participation partially have positive effects on the accomplishment of the tasks. In terms of educational forms, non-formal education and informal learning partially mediate the achievement of the tasks. This result indicates that although many adults participate in educational programs through formal educational institutions, there is a limit in formal education to help adults perform everyday tasks. Also considering that non-formal educational institutions have only some effects on restricted areas, a quality improvement on adult educational programs operated in formal educational institutions and non–formal educational institutions is significantly required. In addition, as informal learning has a positive effect on achieving developmental tasks in many areas, some plans that actively encourage informal learning should be drawn up.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE