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학급규모가 교육성과에 미치는 영향 분석

Title
학급규모가 교육성과에 미치는 영향 분석
Other Titles
An Analysis of Factors Affecting on Middle School teacher's Teaching Professional Development Activities
Authors
이아진
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
정제영
Abstract
학교효과에 영향을 주는 다양한 요인 중 하나인 학급의 규모는 학교에서 이루어지는 대부분의 교육활동에 영향을 미치는 중요한 요인이다. 학급규모의 교육효과에 대한 연구는 학급의 규모가 작을수록 교육효과가 커질 것이라는 가정 하에 진행되어 온 것이 일반적인 경향이다. 이에 대한 효과를 증명하기 위해 미국을 중심으로 실증적 연구가 다수 이루어졌다. 그러나 여러 연구에도 불구하고 소규모 학급의 효과성에 대하여 논란이 지속되고 있다. 이러한 학급규모 감축을 위해서는 많은 재정이 필요하기 때문에 정책결정자들은 학급규모의 감축에 따른 교육성취의 증가에 많은 관심을 가지고 있다. 구체적으로, 학급규모의 감축이 학생의 학업성취에 효과가 있는지, 효과가 있다면 어느 정도 있는지, 학업성취 이외에는 어떠한 효과가 있는지, 어떤 학교급의 학급규모의 축소가 가장 시급한지 등에 대한 해답을 요구하고 있다. 본 연구는 이러한 요구를 충족시키고, 관련된 의문에 답을 구하기 위하여 학급규모가 교육성과에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보고자 한다. 구체적으로는 학급규모가 학생에게 인지적 영역과·정의적 영역·교수학습과정에서 어떠한 영향을 미치는지를 분석하고자 한다. 연구목적의 달성을 위해 본 연구에서는 ‘경기교육종단연구(Gyeonggi Education Panel Study: GEPS)’ 의 초등학교 6학년 학생 2,622명, 중학교 3학년 학생 2,586명, 고등학교 3학년 학생 3,121명의 자료를 분석대상으로 활용하였으며, 통계 프로그램 SPSS 18.0을 사용하여 중다 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요한 결과는 다음과 같다. 본 연구에서는 학급규모가 교육성과에 미치는 영향의 분석을 위해 통제변인으로서 다양한 개인요인과 학급규모 외의 다른 학교요인들을 독립변수로 투입하여 중다 회귀분석을 실시하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 학급규모가 학생의 인지적 영역에 미치는 영향은 초등학생의 경우 수학 학업성취도와 영어 수업이해도에 학급규모가 작을수록 긍정적인 영향을 미쳤다. 또 고등학생의 국어,수학 학업성취도와 국어와 영어 수업이해도에도 학급규모가 작을수록 긍정적인 영향이 나타났다. 다만 중학교 수학 학업성취도에는 학급규모가 클수록 긍정적인 영향이 나타나 다소 학교급별 학급규모의 영향 차이가 나타났다. 학급규모가 학생의 정의적 영역에 미치는 영향으로는 초등학생의 경우 학급규모가 작을수록 비행정도가 줄어드는 것으로 나타났고, 고등학생의 경우 학급규모가 작을수록 시민의식과 자기효능감이 높아지는 것으로 나타났다. 다만 초등학생의 친구와의 관계는 학급규모가 클수록 좋게 인식하는 것으로 나타났다. 학급규모가 학생의 교수학습과정에 대한 인식에 미치는 영향으로는 학급규모가 작을수록 초등학생과 고등학생의 국어와 영어 수업에서 학습자중심수업에 긍정적인 인식을 하는 것으로 나타났다. 또한 초등학교와 고등학교 영어수업에서 학급규모가 클수록 교수자 중심 수업으로 인식하는 것으로 나타났다. 종합적으로 볼 때, 학급규모는 학교급과 과목특성에 따라 그 효과의 방향과 크기가 다르게 나타났으나, 많은 종속변수에서 학급규모가 작을수록 긍정적인 효과가 나타났다. 이는 학급규모축소가 교육성과의 여러 측면에서 바람직한 결과를 불러올 가능성이 있음을 함의한다. 앞서 살펴본 바와 같이 본 연구에서 도출된 결과에 따른 시사점은 다음과 같다. 첫째, 학급규모의 감축은 교육성취의 개선을 극대화하기 위하여 효과가 상대적으로 크게 나타나는 학년과 교과부터 우선순위를 두어 개별 단위로 시행할 필요가 있다. 둘째, 학급규모 감축정책은 교수학습과정에 대한 전문적 지원이 병행되어야 한다. 학급규모 감축은 과정변인인 수업이해도와 학습자중심수업에 긍정적인 영향을 미쳤다. 따라서 향후 교육성과의 제고를 위해서는 학급규모 감축 자체보다는 이를 통해 얻을 수 있는 학습자 중심 수업에 대한 정책이 고려되어야 한다. 셋째, 학급규모 감축정책이 교육성과에 미치는 영향을 장기적인 관점에서 보는 연구가 필요하다. 이러한 연구에는 학생의 인지적 성과 외에도 정의적 성과 등의 학생의 전인적 발달을 고려한 다양한 교육적 성과를 포함시켜야 할 것이다.;Class-size not only is one of many aspects that affect school effect, but also is an important factor that has influence on most education activities conducted in school. Research on education effect of class-size have been conducted under the assumption that the smaller class-size would aggrandize education effect. In US and many other countries, many empirical research were conducted to prove this hypothesis. Nevertheless, controversy over effectiveness of small size class is still unsettled. Policy makers are also concerned about effectiveness of class-size reduction as reducing class-size requires larger education budget. Specifically, they wish to know the answers for following questions: Does class-size reduction have positive effect on students’ academic achievement?; If there is positive effect, how effective is it?; In which level of school is decreasing classr-size most urgent?; etc. To answer these questions, this study aims to find effects of class-size on academic achievement. To be more specific, this study aims to analyze effects of class-size on students’ cognitive, and affective aspects. This study analyzed Gyeonggi Education Panel Study(GEPS) data of 2,334 grade 6 elementary school students, 3,174 grade 9 middle school students, 3,351 grade 12 high school students, 509 elementary school teachers, 677 middle school teachers, and 963 high school teachers, using hierarchical regression analysis model with statistic program SPSS 18.0. In order to analyze the effect of class-size on academic achievement, this study set various individual factors and other school factors excluding class-size as control variables and used themm as an independent variables for conducting hierarchical regression analysis. Main results of the study are as followed. Effect of class-size on students’ cognitive aspect has meaningful effects on certain subjects for certain school levels. For elementary school students, increase in academic achievements for English and math and academic understanding for Engilsh were found when class-size decreased. For highschool students, academic achievements of mathematics and academic understanding for Korean, English, and mathematics improved as the class-size decreased. However, for middle school students, academic achievements of mathematics improved as the class-size increased. Thus, effect on class-size varies depending on level of school and subjects. Secondly, effects of class-size on students’ affective aspect are as followed. For elementary students, reduction in class-size leads to reduction in aberrant behaviors of students. For highschool students, reduction in class-size leads to rise in citizenship and self-efficacy. However, for elementary students, relationship with friends ameliorated as the class-size increased. Thirdly, effect of class-size on how students perceive teaching-learning process are as followed. Highschool students tend to show positive evaluation on learner-centered class for Korean and English as the class-size gets smaller. Also, for elementary school students and highschool students tend to perceive English class as teacher-centered class as the class-size gets larger. Overall, effects of class-size depends on the level of school and the subjects being taught. Nevertheless most of dependent variables have shown positive effects on small-size class. This results implies that reduction in class-size has high chance of bringing positive changes in many aspects of education outcomes. Implications deducted from the result of this research is as followed: First, in order to maximize improvements on academic achievements, class-size reduction need to be conducted as an individual subject for each level of schools according to level of effectiveness. Second, class-size reduction must be accompanied with professional support on teaching-learning process. As class-size reduction showed positive effect on process variables: academic understandings and learner-centered class. Therefore, for further increments in academic achievements, policy on learner-centered class must be considered before reducing class-size. Third, long-term research on effect of class-size reduction on academic achievements is required. Long-term research must include not only cognitive achievements but also various aspects of academic achievements considering holistic development such as affective achievements.
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