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웹툰을 활용한 내용 중심 교수법 기반 다문화학생 대상 한국사 수업 방안 연구

Title
웹툰을 활용한 내용 중심 교수법 기반 다문화학생 대상 한국사 수업 방안 연구
Other Titles
A study on the teaching methods of Korean history for multi-cultural students based on content-based instruction using webtoon
Authors
안규정
Issue Date
2017
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
본 논문의 목적은 다문화학생을 대상으로 이들의 학습 한국어 실력을 향상하기 위해 내용 중심 교수법에 기반을 둔 한국사 수업 방안을 모색하되 웹툰을 활용하여 수업 방안을 마련해 보는 것이다. 현재 공교육 내에 다문화학생의 수가 급속하게 늘고 있으나 이들의 학업중단율은 일반학생에 비해 높은 것으로 나타나 이를 우려하는 목소리가 높아지고 있다. 이는 일상생활을 위한 생활 한국어뿐만 아니라 교과 학습을 위한 학습 한국어 능력까지 요구되는 다문화학생의 특수한 상황 때문이라고 볼 수 있다. 이에 교육부는 2012년 국가 수준의 ‘한국어 교육과정’을 개발・고시하여 한국어 능력이 부족한 다문화학생을 위한 한국어 교육을 공교육 체계 내에서 실시하기로 하였다. 그러나 공교육 체계 내에 실제적인 한국어 교육의 토대가 구축되었다는 의의에도 불구하고 ‘한국어 교육과정’은 학습 한국어 관련 비중이 적고, 내용이 한정적이어서 실질적으로 다문화학생의 학습 한국어 실력을 높이기에 한계가 있는 것이 사실이다. 이에 따라 본 논문에서는 다문화학생의 학습 한국어 능력 향상을 위해 내용 중심 교수법에 기반을 둔 교과 수업을 강화할 것을 제안하였고, 특히 다문화학생에게 필수적인 교과목이면서도 어렵게 여겨지는 한국사 영역을 내용 중심으로 교수하는 방안을 모색하고자 하였다. 한편 본 논문에서는 한국사 수업을 위한 교육 자료로서 웹툰을 주목하였다. 웹툰은 다문화학생에게 내용 중심 교수법에서 강조하는 ‘이해 가능한 입력의 다량 제공’을 가능하게 해 주는 자료로서 다문화학생의 학습 한국어 습득에 효과적일 것으로 판단하였기 때문이다. 또한 웹툰은 쉽게 접할 수 있고, 지속적인 흥미와 관심을 유발하며, 다양한 소재로 이루어져 있고, 정서적으로도 긍정적인 영향을 끼쳐 교육적으로 활용 가치가 크다고 보았다. 따라서 네이버(NAVER)와 다음(DAUM)에서 한국사를 소재로 하고 있는 웹툰 중에 ‘내용의 적합성, 그림의 적절성, 표현의 용이성, 접근의 지속성’이라는 선정 기준에 걸맞은 웹툰을 선정하였고, 최종적으로 『조선왕조실톡』(무적핑크)이 선정되었다. 한편 한국어 교육 내에 한국사 수업 관련 연구 자료를 분석하여 구체적인 수업 대상과 학습 주제, 세부적인 수업 방안을 마련하였다. 대상은 한국사를 처음 접하며, 가장 많은 다문화학생을 이루고 있는 초등학생으로 선정하였고, 학습 주제는 다문화학생에게 친근한 대상으로 다가가 학습 동기를 유발하고, 한국 문화에 대한 이해도 높일 수 있는 ‘세종대왕’으로 하였다. 수업 방안으로는 내용 중심 교수법의 ‘도입-적용-확장’단계를 전체적인 틀로 하여 필수 어휘 학습을 포함, 한국사 내용과 언어 기능이 통합된 수업 방안을 제시하는 것을 기본 모형으로 하였다. 마지막으로 지금까지의 연구 결과를 바탕으로 『조선왕조실톡』을 활용하여 실제 ‘세종대왕’수업 방안을 구성하여 한국어 교육 현장에서 활용될 수 있도록 하였다. 본 논문에서는 다문화학생이 어려워하는 교과목 내용을 보다 친근하고 재미있게 제시할 수 있는 웹툰을 활용하여 교육적 효과를 높이고자 했고, 이를 바탕으로 실제 수업 방안까지 구성해 보았다는 의의가 있다. 본 논문이 다문화학생의 성공적인 학교생활을 지원하고 더 나아가 한국 사회에 대한 이해를 높이며, 한국어 교육 내에서는 다문화학생의 학습 한국어 실력 향상을 위해 웹툰을 활용한 다양한 후속 연구들이 진행되는 발판이 되기를 기대해 본다.;The purpose of this study is to improve ‘Cognitive Academic Language Proficiency: CALP’ skills of multi-cultural students. To do this, this study searched for a way to teach Korean history as a ‘Content-Based Instruction: CBI’. And the webtoons were used. Currently, the number of multi-cultural students in public education is rapidly increasing, but their dropping out of school rate is higher than that of general students. Accordingly, the Ministry of Education developed ‘Korean as a Second Language(KSL) Curriculum' in 2012 and decided to conduct Korean language education for multi-cultural students in public education. However, this KSL curriculum lacks CALP content. So there is a limit to improve CALP skills of multi-cultural students practically. To solve this problem, it is suggested that the curriculum based on CBI should be strengthened to improve CALP skills of multi-cultural students. Especially, the teaching method of Korean history was applied. This is because the multi-cultural students have difficulties in studying Korean history. On the other hand, this study focuses on webtoons as educational material for Korean history lesson. Webtoons are easy to access, and they are fun, they have a variety of materials. They also have a positive emotional impact. Therefore, it was concluded that multi-cultural students were effective in improving CALP skills. In this study, four criteria for selecting webtoons were prepared. It is as follows.: ‘the suitability of content’, ‘appropriateness of drawing’, ‘ease of expression’, and ‘continuity of approach’. Based on them, NAVER and DAUM webtoons were reviewed. Finally, in this study, 『Joseonwangjosiltok』(by Mujeokpink) were utilized. In this study, the research data for Korean history classes was analyzed in Korean language education. As a result, specific learners were selected as multi-cultural elementary students who first learned Korean history. The contents of the study were as ‘Sejongdaewang’ who can motivate the learning of multi-cultural students and understand the Korean culture. Also the method of teaching was decided by ‘Into-Through-Beyond’ stage of CBI and included vocabulary instruction. In this study, the webtoons are applied easily to teach Korean history to multi-cultural students. It is expected that the educational effect is high. Also the lesson plan was organized to be used in practice.
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