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직업전문성에 대한 음악치료사의 인식

Title
직업전문성에 대한 음악치료사의 인식
Other Titles
Music therapists' perceptions on professionalism
Authors
최주애
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김수지
Abstract
The purpose of this study was to investigate how music therapists perceive the professionalism. The 37-item questionnaire was constructed and distributed to 210 credentialed music therapists to examine the current status of clinical practices and their perceived professionalism. A total of 98 music therapists completed the online survey with a 46.7% of a response rate and a total of 78 responses were included in the analysis after excluding incomplete responses. The results of this study demonstrated that music therapists show a high level of perceptions on music therapy professionalism in general. With regard to subcategory of perceived professionalism, participants perceived a relatively low level of professionalism in relation to the social aspect that indicates the perception on whether the profession contributes to addressing needs of the society. Particularly, participants showed the lowest rating with the item on recognition of their occupation as a social service. In addition, the results showed that there were significant differences in perceived professionalism depending on the length of clinical practice and the level of education. The correlation of ratings on the perceived professionalism with the length of clinical practice also reached statistical significance. With regard to self-evaluation, the majority of the respondents rated the level of their professionalism as high (M=7.24). They tended to identify individual competency as the most important aspect of professionalism. The results of study indicate that the quality of training in the controlled education system may contribute to a high level of perception on professionalism. Meanwhile, the observed lower levels of system-related and social aspects of the professionalism compared to individual aspects imply the needs for continuing education for broadening the understanding of professionalism. In consideration of the importance of professionalism in enhancing the quality of the care for clients and expanding the profession, this study also suggests future studies investigating the music therapy professionalism in multifaceted dimensions and presenting strategies for maintaining and/or reeducating the professionalism of music therapists.;본 연구는 음악치료사의 직업전문성에 대한 인식수준에 대해 알아보기 위해 시행되었다. 이를 위해 설문 참여에 동의한 전체 210부의 온라인 설문지를 배포한 후 98부를 회수 하였고, 이 중 미완성된 응답을 제외한 78부의 설문지를 분석하였다. 설문 문항은 음악치료사의 기본 정보 10문항, 전문성 인식 27문항으로 전체 37문항으로 구성되었다. 설문 결과, 음악치료사들은 직업전문성에 대해 높은 인식 수준을 가지고 있는 것으로 나타났으나 직업전문성의 측면 중 사회적 측면에서 상대적으로 점수가 낮은 결과가 나타났다. 직업전문성 인식 점수를 교육정도에 따른 집단 간 비교 시 직업전문성 점수에 차이가 있었다. 직업전문성 인식 점수와 경력의 상관관계는, 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 또한 음악치료사 전문성에 대한 자기평가는 대체적으로 높게 인식하는 것으로 나타나는 결과를 보였다. 마지막으로 음악치료사가 전문성과 관련하여 가장 중요하게 생각하는 것은 개인적 측면과 관련한 답변이 가장 많았다. 본 결과를 통해 음악치료사의 직업전문성 인식이 개인적 측면에 치중되어있어 여러 측면에서의 중요성에 대한 지속적 교육의 필요성이 요구됨을 알 수 있다. 전반적으로 음악치료사는 교육과정 내에서 높은 수준의 교육이 이루어짐으로 이점이 높은 인식 수준에 반영이 되었다고 할 수 있다. 결론적으로 본 연구에서 음악치료사들의 전문성 인식을 알아봄으로 음악치료사의 지속적인 전문성 강화 방향과 전문성 관리를 위한 재교육의 필요성의 중요함을 알 수 있다.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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