View : 116 Download: 0

Ellis의 ABCD모형 기반 노래 만들기 프로그램에 참여한 청소년의 시험 불안 감소 사례

Title
Ellis의 ABCD모형 기반 노래 만들기 프로그램에 참여한 청소년의 시험 불안 감소 사례
Authors
박나현
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김수지
Abstract
본 연구는 청소년의 시험에 대한 비합리적인 신념을 합리적인 신념으로 변화시키기 위해 Ellis의 ABCD모형에 근거한 노래 만들기 프로그램을 개발하고 이를 시험 불안이 높은 청소년에게 적용한 사례연구이다. 프로그램 진행을 위하여 연구자가 근무하는 고등학교 1학년 전체 학생들을 대상으로 시험 불안 검사를 실시하였고 최종 6명을 선정하였다. 시험불안정도의 변화를 알아보기 위하여 시험 불안 점수를 사전・사후 측정하였고 시험 상황에서의 신념 및 감정의 변화를 알아보기 위하여 시험 관련 감정단어를 사전・사후 선택하고 비교하였으며 오디오 녹음을 통하여 내담자의 인지 변화 과정을 기록하였다. 본 프로그램은 노래 만들기 과정에 Ellis의 ABCD모형에서 선행사건을 의미하는 A, 신념체계를 의미하는 B, 정서적 행동적 결과를 의미하는 C, 비합리적 신념에 대한 논박을 통한 개입을 의미하는 D의 4단계를 접목시켜 노래 만들기 과정의 구조를 강화하였다. 각 세부 활동은 주제와 관련된 노래를 듣고 그룹토론을 하면서 변화된 시험에 관한 신념과 감정을 노래 가사에 담는 활동으로 구성하였으며 마지막 회기에는 실생활에서의 전이를 강화하기 위하여 다짐 노래를 만드는 것으로 마무리하였다. 프로그램 적용 결과, 모든 내담자의 시험 불안 점수가 감소되었고 시험에 대한 긍정적 감정단어 선택의 비율이 증가하였으며 오디오분석을 통한 시험 상황에서의 인지 변화의 과정 분석을 통해 회기가 진행될수록 시험에 대한 부정적 신념은 감소하고 긍정적 신념은 증가한 것으로 나타났다. 본 연구는 시험 불안이 높은 청소년에게 Ellis의 ABCD모형에 근거한 노래 만들기 프로그램을 개발・적용하여 시험 불안 감소와 합리적 신념으로의 인지 변화에 긍정적인 효과를 내었고 이를 통하여 임상 적용 가능성을 높인 프로그램을 제안하였다는 점에서 의의가 있다.;The purpose of this study is to reduce the test anxiety of high school students and to change students’ irrational belief to rational one through a song writing program which was developed based on Ellis’s ABCD model. To proceed the program, a test anxiety questionnaire was filled in by 1st grade students in high school and six subjects were finally chosen. To investigate the change, test anxiety points were both pre-measured and post-measured with the test anxiety scale. In addition, as a tool of identifying the change of emotions and beliefs, students selected words which were related to their current emotions before and after the test and also the students’ cognition change were documented by recording their voices. The program used in this study consists of four phases based on Ellis’s ABCD model; A which represents antecedent, B which implies belief structure, C which stands for emotional and behavioral consequences and D which means intervention through refutation against irrational belief. Each phase contributes to enhancing the structure of the songwriting program. Detailed activities in each phase are such as listening to music related to the topic, performing group debates, creating lyrics regarding their new, changed belief and emotion towards tests and the last activity is making a promise song to be better equipped for real life situation. The level of involvement in this program seems to be an important factor in reducing test anxiety manifested by their test results including increased selection of positive emotional words. Additionally, positive belief under test situations was strengthened while negative one weakened. In sum, a positive outcome in this study is that a songwriting program which was developed based on Ellis’s ABCD model has positive effect on test anxiety and cognitive change of students who are very apprehensive about tests. Furthermore, this study is quite meaningful since it suggests a program which could be clinically applied to the majority of students and therefore, more research regarding songwriting programs based on Ellis’s ABCD model should be continued.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE