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중학생의 표현활동영역에 대한 재미거리 및 걱정거리 탐색

Title
중학생의 표현활동영역에 대한 재미거리 및 걱정거리 탐색
Other Titles
Searching enjoyment sources and anxiety sources about expression activity area of middle school students
Authors
임수신
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구의 목적은 중학생의 표현활동영역에 대한 재미거리와 걱정거리를 탐색하는 데 있다. 이를 위해 연구 방법으로 개방형 설문지의 귀납적 내용 분석과 심층 면담을 진행하였다. 개방형 설문지는 서울시와 경기도에 소재한 총 5개 학교를 대상으로 하여 여학생 277명과 남학생 220명, 총 497명을 대상으로 진행하였으며, 심층 면담은 학생 6명과 교사 5명을 대상으로 하였다. 결과적으로 중학생의 표현활동영역에 대한 재미거리와 걱정거리 및 주목할 점은 다음과 같다. 첫째, 재미거리는 1,377개의 원자료가 유사성에 따라 125개의 소영역, 29개의 중영역, 10개의 대영역으로 범주화되었다. 도출된 대영역은 신체적 효과, 심리적 효과, 독특한 체육수업, 협동학습에서의 재미, 대인관계능력 향상, 표현활동 경험의 재미, 관심 있는/흥미로운 활동, 인지적 효과, 수업 요인, 부가적 요인의 순으로 나타났다. 둘째, 걱정거리는 1,081개의 원자료가 유사성에 따라 153개의 소영역, 31개의 중영역, 12개의 대영역으로 범주화되었다. 도출된 대영역은 협동과정에서의 걱정, 팀 불만, 책무성에 대한 부담, 타인의 시선에 대한 걱정, 자신감 부족, 복합적인 어려움, 시간 활용의 걱정, 부정적 수업요인, 평가에 대한 걱정, 흥미 없는/하기 싫은 활동, 신체적 불편함, 기타의 순이었다. 셋째, 표현활동 경험의 재미, 협동학습에서의 재미, 독특한 체육수업, 인지적 효과는 표현활동영역만의 독특한 재미거리이며, 복합적인 어려움, 책무성에 대한 부담, 타인의 시선에 대한 걱정은 표현활동영역에서 독특하게 나타나는 걱정거리이다. 넷째, 중학생의 표현활동영역에 대한 재미거리와 걱정거리는 창작 과정, 협동 과정, 수업 요인, 유능감, 사회성, 흥미, 신체적 관련의 7가지 측면에서 공통점을 보였다. 이것은 학생 개인에 따라 혹은 어떠한 상황적 요인에 따라 같은 요인이라도 누구에게는 재미거리로 느껴지고 또 누구에게는 걱정거리로 느껴진다는 것을 의미한다. 그러므로 표현활동영역의 수업을 계획하고 개선하는 데 있어 이러한 점을 염두에 두고 학생들을 이해하는 것이 필요할 것이다. 이와 같은 결과는 중학교 표현활동영역의 수업에 앞서 학생들을 이해하는 기초적인 자료를 제공하여 교사들에게 학생이 요구하는 수업이 어떤 것인지를 알게 하는데 의미가 있다. 이로 인해 학습자의 관점에서 표현활동영역의 재미거리와 걱정거리를 이해할 수 있게 되므로 학생 중심의 체육수업을 모색하는 데 도움이 될 것으로 기대한다.;The purpose of this research was to search enjoyment sources and anxiety sources about expression activity area of middle school students. For this objective, we utilized inductive analysis of content and interview as a research method. We went through open questionnaire with 277 female students and 220 male students, sum 497 people, and we processed interview with 6 students and 5 teachers. As a result, enjoyment sources and anxiety sources about expression activity area of middle school students are as in the following. First, 1,377 enjoyment sources were categorized in 125 small range in accordance with similarity, and so did again in 29 middle range. As last step, it was categorized in 10 big areas. Deducted big area was physical effect, psychological effect, unique P.E. class, fun of cooperative learning, improvement of interpersonal relation, enjoyment of expression activity experience, interested activity, cognitive effect, class factor and additive factors. Second, 1,081 anxiety sources were categorized in 153 small range in accordance with similarity, and so did again in 31 middle range. As last step, it was categorized in 12 big areas. Deducted big area was worries about cooperative process, team anxiety, burden about responsibility, worries about other people’s eyes, lack of confidence, complicated difficulties, worries about time utilization, negative class factor, worries about evaluation, uninterested activity, physical indisposition and etc. Third, enjoyment of expression activity experience, enjoyment of cooperating, unique P.E. class and cognitive effect is the unique enjoyment source of expression activity area, and complicated difficulty, burden about the responsibility, worries about other people’s eyes are the unique anxiety source in the expression activity area. Fourth, enjoyment sources and anxiety sources about expression activity area of middle school students showed similarities in 7 aspects : creating process, cooperative process, class factor, competence, sociability, interest and physical related. This means that these factors can be received differently as enjoyment sources and anxiety sources in according with specific situational factors or individual students. Therefore, we need to consider and understand students when planning and improving class of expression activity area. Such results are meaningful in that these results offer basic material in understanding students and recognize teachers what class students want. Therefore, we are able to understand enjoyment sources and anxiety sources about expression activity area in perspective of learners so that this would help finding student-centered P.E. class.
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