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LT 협동학습을 적용한 미술수업이 또래관계에 미치는 영향

Title
LT 협동학습을 적용한 미술수업이 또래관계에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Art Class Where LT-Cooperative Class Is Applied On Peer Relationship : Sixth Graders At Elementary School
Authors
김진
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최은경
Abstract
아동은 또래관계를 통해 자유롭게 서로의 생각을 공유하고 비슷한 경험을 함께 나누고 여러 가지 행동 뿐 만 아니라 사회적 지식을 함께 배워 나가면서 사회에 적응하는 방법을 습득하게 된다. 즉, 긍정적이고 성공적인 또래관계의 경험은 아동들에게 정서적 안정감을 주고 바람직한 인간관계를 맺도록 하며 올바른 자아개념을 형성하게 한다. 이처럼 또래와의 긍정적이고 원만한 상호작용은 아동이 학교생활에 잘 적응하게 도와서 바람직한 인간관계를 맺게 하고, 나아가 인성발달에도 큰 영향을 주기 때문에 또래관계를 통해 처음으로 사회적 상호작용을 배우는 초등학생들에게 또래관계란 매우 중요하다. 이러한 또래관계의 중요성은 학교 현장에도 영향을 미쳐, 또래관계의 질이 대인관계를 원활하게 하여 학교 부적응 현상을 완화시켜주었으며 집단 따돌림에 동조 하는 현상을 억제 하는 등, 학교 폭력을 예방하는데 효과가 있다는 선행연구결과들이 제시되고 있다. 따라서 과도기적 상태에 있는 초등학생에게 또래와의 긍정적이고 원만한 상호작용은 아동이 학교생활에 잘 적응하고 바람직한 인간관계를 맺고, 인성발달에도 큰 영향을 미치기 때문에 또래관계를 통해 처음으로 사회적 상호작용을 배우는 초등학생들에게 또래관계란 더욱이 중요하여 또래관계의 질을 함양할 필요가 있다. 긍정적인 또래관계의 형성에 적합한 학습형태는 협동학습이다. 개별학습이 아닌 모둠 속에서 과제 해결을 위해 개인의 책무성을 기반으로 상호 소통하여 공동의 과제 해결 및 목표를 달성하는 협동학습은 적합한 교수학습의 대안이 될 것이다. 이에 본 연구의 목적은 LT 협동학습 모형을 적용한 미술수업이 초등학교 6학년 학생의 또래관계에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이다. 이러한 목적을 위해 이론적 배경으로 또래관계의 의미와 또래관계의 질에 대해 살펴본 후, 본 연구의 대상인 초등학교 고학년에 해당하는 아동기의 정서의 특징과 이 시기의 또래관계의 중요성을 고찰 하였다. 또한 초등학교 미술교육에 대해 알아본 후, 위에서 언급한 협동학습의 다양한 모형 가운데 일반 모형이라고 할 수 있는 LT 모형에 대해 고찰하였다. 위와 같은 이론적 배경을 바탕으로 단원과 학습제재를 선정하고 초등미술수업에서 LT(Learning Together)협동학습 모형을 적용한 미술수업을 설계하여 차시별 학습 지도안 및 수업도구를 개발하였다. 평가도구로는 김진경(2002)이 개발한 또래관계의 질 척도를 사용하였으며 사전·사후 설문조사를 실시하였다. 또한 2009개정에 따른 초등학교 미술과 교육과정 교과서 및 교사용 지도서를 참고하여 실기평가 척도를 세웠다. 연구대상은 창원시에 소재한 D초등학교 6학년 2개 학급으로 동질성 검증을 위하여 실험집단과 통제집단의 또래검사의 질 설문조사와 미술 협동학습의 경험과 포스터제작에 대한 사전 이해도를 알 수 있는 진단평가를 실시하였다. 동질성이 입증된 두 집단인 실험집단 25명, 통제집단 26명으로 총 51명의 학생들을 대상으로 하였고, 2016년 4월 한 달간 총 6차시(각 40분)에 걸쳐서 수업을 실시하였다. 두 집단 모두 같은 기간 동안‘우리나라를 알리는 홍보 포스터 만들기’를 제재로 하여 수업을 진행하였으며 실험집단으로 선정된 학급에는 LT(Learning Together)협동학습 모형을 적용한 수업을 실시하였고, 통제집단에는 전통적인 모둠학습으로 진행하였다. 연구 수업 전에 실시한 사전·사후 또래관계 질 검사는 SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 21.0 통계패키지 프로그램을 사용하여 통계처리 후 분석하였고, 실기 결과물은 사전에 제작한 실기평가 척도를 통한 질적 평가를 실시하였다. 이를 바탕으로 LT 협동학습 모형을 적용한 실험집단이 전통적인 모둠학습을 적용한 통제집단에 비해 또래관계의 질에 어떠한 영향을 주었는지 비교·분석하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, LT 협동학습 모형을 적용한 실험집단이 통제집단에 비해 또래관계의 질에 또래관계의 질의 긍정적인 6가지 하위 영역(우의, 상호친밀·공감대, 정서적·사회적 지지, 갈등의 해결, 인기, 또래관계 만족)에서 모둠 고르게 향상되어 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, LT 협동학습 모형을 적용하여 설계한 교수-학습 프로그램은 또래관계의 질의 부정적인 5가지 하위영역(갈등과 대립, 일방적 주도, 철회·고립, 무시, 또래관계 불만족)에서 통계적으로 유의미한 결과가 있었다. 셋째, 실기 결과물에 대한 평가는 실기평가 척도를 사용하여 평가함과 동시에 학생들의 모둠별 활동일지와 모둠활동 평가지를 토대로 질적 평가 한 결과, 실험집단 학생들은 통제집단 학생들에 비해 미술에 대한 흥미도가 높아졌으며 상호 소통하는 과정에서 보다 적극적인 태도와 책임감을 갖고 성실히 참여하였고 더 나아가 또래관계의 향상에도 긍정적인 영향을 준다는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서 실시한 LT 협동학습 모형을 적용한 미술프로그램은 학습자에게 자기주도적인 탐구활동과 모둠 원 간의 적극적인 상호작용을 불러일으켜 초등학교 6학년 학생의 또래관계의 질 향상에 교육적 효과가 있음을 검증하였다는데 의의를 갖는다. 앞으로 미술 교과에서 다양한 대상에 맞는 교수-학습방법의 연구와 프로그램의 개발이 이루어져 아동기 학생들이 전인격체로 성장하는데 도움을 줄 수 있는 질 높고 효과적인 미술교육이 이루어지길 바란다.;Children share each other’s ideas and similar experience with their peers and further learn how to adjust to the society by learning social knowledge together. So forth, positive and successful experiences from the relationship with peer render them have an emotional stability and help them have a desirable relationship and cultivate a proper concept of one-self. As stated, a positive and well-rounded interaction helps a child to get accustomed to one’s school life, give a good relationship and furthermore has a great importance in terms of letting them learn how to interact with peer for the first time. In addition, the importance of it also has an influence on school field, leading to alleviating one’s maladjustment and to stopping leaving someone out in the cold, as argued in prior studies. Therefore, for students in a transition period who need to have a positive and well-rounded interaction in order to adjust well in school and to cultivate one’s character, the first social interaction is of great importance. Also, it is necessary for them to develop the quality of the interaction. A suitable learning for having a positive peer relation is a cooperative learning. Not in an individual learning but in a group project do they learn how to work together in order to solve problem. As well, it is a great substitute for a teaching-learning method for achieving a communal problem on the basis of an individual’s responsibility. The purpose of the study is to learn how an art class where LT cooperative learning model is applied influences on sixth graders’ peer relationship. I looked into the meaning and the quality of peer relationship on the basis of its theoretical background, and then inspected the emotional traits and the significance of the relation for high grades at elementary school. Besides, after learning about art teaching held in class at elementary school, I speculated into LT model, a general model form among various models for cooperative learning mentioned above. In accordance with the theoretical background, I chose chapters and learning materials, designed LT (Learning Together) cooperative learning model applied art class at elementary school, and developed a teaching guide and learning for each time. As for the evaluation method, I utilized Measurement for the quality of peer relationship, which was developed by Jin-Kyung Kim (2002) and conducted a prior and post survey. Moreover, I used the textbooks and teacher’s guidelines written according to a 2009-revised art education curriculum, to set a measure for evaluating students’ activity. The study subjects are the sixth graders from two classes at “D” elementary school located in Chang-Won Shi, and in order to verify the homogeneity of two classes, I conducted a survey on the quality of peer relations to the experimental and the control group. Then I also conducted an assessment test in order to figure out the students’level of understanding with regards to cooperative learning in art class and formation of a poster. Two groups that its homogeneity is verified were composed of the experimental group of 26 students and the control of 26, 51 students in total. And the class was done for six times (40 minutes for each time) for a month of April in 2016. Both groups had a class where the topic was to make a poster informing of the nation. For the experimental group, the class had LT (Learning Together) cooperative learning model was applied to, and for the control group the traditional group learning was held. The prior and post peer relationship quality test conducted before the study was analyzed by SPSS (Statistical Package for Social Science) Ver. 21.0 statistical package program and statistically analyzed. And for the activity results, the activity evaluation method was used to conduct the quality assessment. Then I compared and analyzed how the LT cooperative learning model influenced on the experimental in comparison with how the traditional learning to the control. The findings are like the following. Firstly, the experimental group which has LT cooperative applied learning showed its equal development in all the six positive subordinate qualities (intimacy, empathy, emotional and social support, resolution for problems, popularity, contentment in peer relationship) compared to the control groups’. Secondly, a statistically significant result was shown in LT cooperative applied teaching-learning program in five negative subordinate categories (conflict and disagreement, one-sided leading, declining, isolation, ignoring, dissatisfaction in peer relationship). Thirdly, the assessment on activity results was analyzed using a activity evaluation method, group activity journal and group activity assessment sheet, then I conducted a quality evaluation on it. I could find that the students from the experimental group showed more increased interest in art, more active and responsible attitude in communication than the ones from the control group did, proving its positive influence on a better peer relationship. This study has a great significance in sense that an art program which LT cooperative learning model was applied to encourages more active interaction among group members, leading to a better quality in sixth graders’ peer relationship with an educational effect. I hope that further studies are done on various teaching-learning programs suitable for various art classes and a better and effective art teaching is held in the field for students’ well-rounded development.
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