View : 1023 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor한종임-
dc.contributor.author장지혜-
dc.creator장지혜-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:04Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:04Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.otherOAK-000000126886-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/214767-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000126886-
dc.description.abstractThe present study was conducted in order to specifically investigate the effects of prediction strategies using video on Korean middle school students' listening ability and attitudes toward listening and strategy use. Sixty one first-year middle school students participated in the study, learning three lessons for six weeks. Participants were grouped into one control group and three experimental groups which received prediction strategy training in three different conditions: silent viewing with subtitles (SVS), silent viewing without subtitles (SV), and freeze-frame viewing (FFV). To effectively instruct prediction strategy, the SVS group watched video with sound off but was provided with subtitles. Similarly, the SV group also watched video with sound off but the subtitles were not given to the students. For FFV group, only the first few seconds of the video were shown to the students with sound on. The participants performed a pre-test and a post-test to determine any changes in their listening ability that they may have been established during the study. In investigating the effects of prediction strategy using video on students' attitude, they were asked to carefully complete surveys before and after the study. The main results of this study are as follows. First, though statistical analyses did not display meaningful results, all three experimental groups achieved higher scores on the post-listening test than the control group. Among the experimental groups, the SV group showed the highest post-test score and the largest increase from the pre-test result. The SV group also outperformed other experimental groups in listening for global understanding and listening for detailed information. However, the results did not demonstrate statistically significant differences among the groups. The above outcomes thus indicate that prediction strategy training using video may facilitate second language learner's listening ability. Among the groups which received prediction strategy training, viewing silently without subtitles does seem to have an effect on listening ability to some extent but the difference among the experimental conditions was rather subtle. Second, in determining the effect that learners' proficiency has on prediction strategy use, high-proficiency learners in all three experimental groups exhibited higher post-test scores when compared to learners in the control group. In comparison of pre-test and post-test scores, the high proficiency learners of the SV group made significant gains in understanding detailed information though statistics did not prove the results. Third, an analysis of the survey on students attitudes such as confidence, self-directed learning, motivation, interest and concentration in listening revealed that the FFV group felt that the prediction activity helped them build confidence in learning listening. Moreover, the SV group replied positively on both self-directed learning and interest. That is, they were more able to study listening on their own and felt more interested in listening after prediction strategy training. In sum, prediction strategy training through the use of video showed partially positive results on improving listening ability of the middle school students in Korea. Likewise, by learning how to predict in listening, second language listeners were more confident and interested in listening and showed a greater tendency to study listening by themselves.;성공적인 언어학습에 있어 다양한 학습 전략을 적절하게 활용하는 것은 필수적이다. 그 중 예측하기는 듣기 학습자가 지문의 다음 내용, 예를 들면 단어, 주제 또는 일어날 일에 대해 이야기하거나 쓰는 전략이다(Goh,1998; Stempleski,1987). 특히 동영상을 활용하여 예측하는 활동은 학습자의 상상력과 흥미를 유도하고 이해에 도움이 된다(Ishihara, 2004). 학습자는 동영상을 통해서 화면 속의 시각적 단서와 담화의 일부분을 사용하여 들을 내용에 대해 예측할 수 있게 된다(Lonergan, 1995). 동영상 속 시각자료는 화자가 전달하려는 비언어적 메시지의 의미를 강화시키는데 사용될 수 있어 비교적 언어능력이 부족한 제2외국어 학습자에게 효과적인 학습 도구가 될 수 있다. 다수의 연구들이 듣기 전략의 효과에 대해 연구하였지만 동영상을 활용한 전략 특히, 예측하기 전략의 훈련을 통해 듣기 능력과 정의적 태도에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 연구는 사실상 부족하다. 따라서 본 연구는 한국 중학생 61명의 학생들을 대상으로 6주에 걸쳐 대화 동영상을 활용한 세 가지 예측하기 전략 훈련을 실시하고 각 예측하기 활동이 학습자들의 듣기 능력과 정의적 측면에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보는데 목적을 가지고 있다. 연구 대상으로 선정된 61명의 성남소재 중학교의 1학년 학생들에게 예측하기 활동으로 자막과 함께 소리끄고 보기, 자막 없이 소리끄고 보기, 동영상 일부보기를 실시하였다. 사전 듣기 평가 점수를 기준으로 상위집단과 하위집단으로 나누어 예측하기 훈련을 실시하였고 사후 평가를 통해 듣기 능력에 미친 영향을 살펴보았다. 또한 실험 이전과 이후에 설문조사를 실시하여 예측하기 전략 훈련이 정의적 태도에 미치는 영향을 비교하였다. 본 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 동영상을 활용한 예측하기 전략 훈련이 듣기에 미치는 영향을 알아본 결과 실험 집단인 자막과 함께 소리끄고 보기, 자막 없이 소리끄고 보기, 동영상 일부보기는 사전·사후 평가에서 모두 평균점수의 상승이 있었으며 전반적 내용은 물론 세부적 내용에도 점수 향상을 보였으나 통계적으로 듣기 능력에 특별한 차이를 보이는 집단은 발견할 수 없었다. 둘째, 듣기 능숙도에 따라 동영상을 활용한 예측하기 훈련이 듣기에 미치는 영향을 살펴 본 결과 상위집단과 하위집단 모두에 점수 향상이 있었으나 통계적으로 집단 간 유의미한 차이는 확인되지 않았다. 그러나 상위집단의 경우 실험집단이 통제집단 보다 점수 향상을 보인 것이 확인되었다. 한편, 전반적인 내용과 세부적인 내용에 있어서도 상위집단에서 실험집단이 통제집단 보다 사후 평가에서 높은 점수를 나타내었으나 통계적으로 유의미한 결과는 발견되지 않았다. 셋째, 동영상을 활용한 예측하기 훈련이 학습자의 듣기에 대한 태도와 예측하기 전략에 대한 태도에 미치는 영향을 알아본 결과 동영상 일부보기 집단이 자신감에 있어 긍정적인 변화가 있었으며, 자막 없이 소리끄고 보기 집단은 학습자율도와 흥미의 측면에서 상당한 효과를 나타내는 것으로 통계 분석 결과 확인되었다. 한편, 예측하기에 대한 태도 측면을 살펴보면 통계적으로 유의한 차이는 발견되지 않았으나 예측하기의 활용도와 유용성에 있어서 모든 집단이 사전 설문에 비해 사후 설문에서 긍정적으로 답하였고 예측하기의 유용성에서는 모든 집단이 대체적으로 긍정적인 반응을 보였다. 음성으로만 제시되는 듣기 자료가 아닌 동영상과 같은 멀티미디어가 제공하는 듣기는 한국의 중학생에게 실제 상황에서 일어나는 듣기를 경험할 수 있는 기회를 제공한다. 상대적으로 언어능력이 부족한 제2외국어 학습자에게 듣기의 어려움을 극복하고 유용한 듣기 기술을 개발하는 것이 필수적이다. 본 연구는 동영상을 활용한 예측하기 전략을 훈련하는 것이 듣기 능력을 개발하고 학습자의 자신감을 증진시키며 학습자율도와 흥미를 유도할 수 있다는 점에서 의미 있는 결과를 제시한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 듣기와 학습전략 4 1. 듣기와 듣기 과정 4 2. 학습 전략 7 3. 듣기 학습 기능과 전략 8 B. 멀티미디어와 듣기 학습 12 1. 멀티미디어를 활용한 언어학습 12 2. 멀티미디어를 활용한 듣기학습 14 3. 소리끄고 보기 (Silent Viewing) 학습 활동 15 C. 선행연구 19 1. 멀티미디어를 활용한 언어학습 19 2. 듣기 전략을 활용한 듣기학습 21 Ⅲ. 연구방법 24 A. 연구 질문 24 B. 연구 대상 25 C. 연구 자료 26 1. 듣기 학습자료 26 2. 듣기 사전사후 평가지 28 3. 사전사후 듣기학습 태도 설문지 29 4. 동영상을 활용한 예측하기 활동지 31 D. 연구 절차 및 자료 분석 방법 32 E. 연구의 제한점 36 Ⅳ. 연구결과 및 논의 37 A. 예측하기 훈련이 듣기 능력에 미치는 영향 37 1. 듣기 능력 전반에 미치는 영향 37 2. 듣기의 전반적세부적 내용 이해에 미치는 영향 40 B. 듣기 능숙도가 예측하기 훈련의 효과에 미치는 영향 42 1. 듣기 능력 전반에 미치는 영향 42 2. 듣기의 전반적세부적 내용 이해에 미치는 영향 45 C. 예측하기 훈련이 학습자의 정의적 측면에 미치는 영향 50 1. 영어 듣기에 대한 태도에 미치는 영향 50 2. 예측하기 전략에 대한 태도에 미치는 영향 58 Ⅴ. 결론 및 제언 62 참고문헌 65 부록 70 ABSTRACT 86-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent17269444 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title동영상을 활용한 예측하기 전략 훈련이 중학교 학습자의 영어 듣기 능력과 정의적 태도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Effects of Prediction Strategy Training Using Video on Listening Ability and Attitudes of Korean Middle School Students-
dc.format.pagevi, 89 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 영어교육전공-
dc.date.awarded2016. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE