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계산기 앱을 활용한 기능적 수학 교수가 지적장애성인의 예산범위 내 물건구매 기술에 미치는 효과

Title
계산기 앱을 활용한 기능적 수학 교수가 지적장애성인의 예산범위 내 물건구매 기술에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of Functional Mathematics Instruction Using Calculator Application on Purchasing Skills within Budgets of Adults with Intellectual Disabilities
Authors
조지은
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승희
Abstract
사람들은 화폐를 사용하여 생활에 필요한 재화와 서비스를 얻는 구매활동을 한다. 자신에게 필요한 것을 스스로 구매할 수 있는 능력은 지역사회에서 독립적으로 살아가기 위해 매우 중요하다. 물건 값을 지불할 수 있을만큼 충분한 돈을 가졌는지 파악하는 것은 구매를 결정하는데 필수적인 요소로 이를 위해서는 계산 능력이 요구된다. 그러나 지적장애인은 인지적 제한성으로 인하여 추상적이고 계열성이 있는 수학 지식과 기술 습득에 어려움을 겪는다. 국내의 물건구매와 관련된 선행연구들은 대부분 구매 절차를 교수하는 것에 초점을 두고 수학 기술이 필요한 계산은 단순화하여 제시하고 있다. 그 결과 구매 절차를 습득한 이후에도 예산을 초과하는 경우 원하는 것을 구매하지 못하는 문제가 발생하였다. 따라서 본 연구에서는 물건구매 절차에 계산 기술을 포함하여 예산범위 내 물건구매 기술을 습득시키고자 하였다. 이를 위해 지적장애인이 계산과정에서 겪는 인지적 제한성을 보완할 수 있는 보조공학기기로 계산기를 사용하였다. 또한, 일반적인 전자계산기가 아닌 계산과정이 세로식으로 누적되는 계산기 앱을 사용하여 계산과정을 확인할 수 있도록 하였으며 계산기 앱은 연구 참여자들이 가지고 있는 스마트폰에 설치하여 연구에 활용되었다. 스마트폰은 낙인효과가 적고 간편하게 휴대할 수 있으며, 사용자의 필요에 따라 다양한 앱을 설치하여 사용할 수 있으므로 지적장애인이 일상생활에서 유용하게 사용할 수 있는 기기이다. 본 연구의 목적은 계산기 앱을 활용한 기능적 수학교수가 지적장애성인의 예산범위 내 물건구매 기술의 습득, 일반화 및 유지에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 연구는 E 대학교에서 근무 중인 지적장애성인 세 명을 대상으로 하였으며 대상자간 중다간헐기초선설계를 사용하였다. 중재는 지역사회 환경에서의 관찰 및 중재와 실내 중재로 구성되었고, 주 2회 연구 참여자들의 근무시간 이후에 실시하였다. 중재 실시 전 2회기 동안 구매에 필요한 기초 기술과 계산기 앱 사용에 대한 오리엔테이션을 실시하였다. 지역사회 환경에서의 관찰 및 중재는 계산기 앱을 활용한 기능적 수학 기술을 사용하여 물건구매를 수행하도록 하였으며 시간 지연법과 최소 촉진법을 사용하여 독립적 수행을 측정하였다. 실내 중재에서는 연구자의 모델링과 사진 카드를 활용하여 연습기회를 제공하였다. 일반화는 연구 참여자의 집 근처 마트에서 실시하였으며 예산 범위를 변경하여 실시하였다. 유지는 일반화 종료 3주 후 기초선과 동일한 환경에서 측정하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 계산기 앱을 활용한 기능적 수학 교수를 적용한 결과 지적장애성인 세 명의 예산범위 내 물건구매 기술이 습득되었다. 둘째, 계산기 앱을 활용한 기능적 수학 교수를 적용한 결과 지적장애성인 세 명의 예산범위 내 물건구매 기술이 다른 장소와 조건에서도 일반화되었다. 셋째, 계산기 앱을 활용한 기능적 수학 교수를 적용한 결과 지적장애성인 세 명의 예산범위 내 물건구매 기술이 일반화 종료 3주 후에도 유지되었다. 이와 같은 연구결과는 계산기 앱을 활용한 기능적 수학 교수가 지적장애성인의 물건구매 기술 습득에 긍정적인 영향을 줄 수 있음을 시사한다. 본 연구는 첫째, 계산기 활용 연구를 지적장애성인으로 확대하였다는 점. 둘째, 물건구매 기술에 계산과정을 포함하여 수학 교과 지식을 기능적 기술과 연관시켜 교수할 수 있는 방안을 제시한 점. 셋째, 지적장애인을 대상으로 개발된 앱이 아닌 일반적으로 사용되는 앱을 지적장애인 교육에 활용하는 방안을 제시하고, 가정생활과 지역사회에서 독립적인 일상생활을 촉진하는데 활용할 수 있는 방안을 제시하였다는 점. 넷째, 물건구매 절차를 습득한 지적장애성인들에게 계산기 앱을 활용하여 예산범위 내에서 물건구매 기술을 지도함으로써 보다 독립적인 물건구매 기술을 습득시켰다는 점에서 의의가 있다.;People use money to purchase goods and services for the necessities in life. Buying their own needs is an important skill in order to live independently in the community. The most fundamental factor of purchase is to understand how much you can afford to pay for goods which requires the ability of calculation. However, people with intellectual disabilities mostly have difficulties in acquiring and utilizing functional mathematics skills due to lack of limited cognitive abilities, abstractness and sequence of mathematics. Though most of previous studies shows the process of purchase, there was a problem in which a participant was not able to purchase goods when the budget overran even after acquiring a process of purchase with simplified mathematical skills. Thus, this study used a calculator as an assistive technology device that complement limited cognitive abilities. The calculator was an application displayed the calculation process accumulating vertically. The application was installed on the participants own smart phones. A smart phone is used as an assistive technology device which provides users a variety applications for practically everything and easy to carry with less stigma effects. This study examined the improvement of purchasing skill performance within budget, whether the performance was generalized in other places and maintained after 3 weeks of intervention. For this study, E-university chose three adults with intellectual disabilities and used a Multiple probe design across subjects between participants. The intervention was conducted in two parts; community based observation and indoor training twice a week after participants' work hours. Prior to the intervention, a total of 2 orientation was conducted in order to give guidelines for basic skills and the use of calculator application required for a purchase. In terms of community based observation, the participants purchased goods using a functional mathematics skills on calculator application and independent performance was measured by time delay and least prompts procedures. Indoor training provided the participants opportunities of practice with modeling and picture cards. The results of study were as follows. First, as a result of applying functional mathematics skills using calculator applications, three adults with intellectual disabilities were able to acquire purchasing skills within their budget. Second, as a result of applying functional mathematics skills using calculator applications, the purchasing skills were generalized in other places with different conditions. Third, as a result of applying functional mathematics skills using calculator applications, the purchasing skills were still maintained 3 weeks after the intervention. Based on the results, the study showed that a functional mathematics skill using a calculator application positively affected the purchasing skill of an adult with intellectual disability. This study proved that it is possible for people with intellectual disabilities use mathematics skills independently in daily life with an assistive technology device designed to complement their own limitations. In addition, this study is significant because a new smart learning case which a general application intended for ordinary people can be educationally used for people with intellectual disabilities was added and improved independent living skills by using an assistive technology device.
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