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중학교 표현활동 수업에서 협동학습 LT모형 적용이 인성과 사회성 발달에 미치는 영향

Title
중학교 표현활동 수업에서 협동학습 LT모형 적용이 인성과 사회성 발달에 미치는 영향
Other Titles
Effects of the cooperative learning LT model in expression activity class on the personality and sociality development of middle school students
Authors
오경은
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
교육의 목적은 개인의 성장을 도모하여 사회적으로 조화로운 성장을 두는 것임에도 불구하고 그간 우리의 교육은 지나친 경쟁으로 인한 이기심, 경쟁심, 열등감 등 부정적인 정서로 인한 여러 부작용이 나타나고 있다. 이러한 문제들을 극복하기 위해 그에 따른 적합한 지도방법이 모색되어야 하며, 이에 협동학습은 개별적 책무성을 기반으로 스스로 참여를 유도하고 모둠 구성원과 공동의 과제 해결 및 목표를 달성하기 위해 상호 소통하는 과정에서 친사회적 행동과 태도, 사회적 기술을 획득을 도모하여 학교교육에서 강조되고 있는 인성 함양과 사회성을 향상시키기에 적합한 교수­학습 방법의 대안이 될 것이다. 본 연구에서는 협동학습을 적용한 표현활동 수업에서 학습자들의 인성과 사회성 발달에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이에 현재 학교현장에서 활용되고 있는 한국문화예술진흥원에서 개발된 중등 무용 교안을 토대로 학습 단원에 적합한 협동학습 모형을 고찰하였으며, 다양한 협동학습 모형 중에서 LT(Learning Together)모형을 적용한 표현활동 수업지도안을 고안하여 전통적 모둠학습과의 효과를 비교하고 바람직한 학습방법을 모색하고자 하였다. 본 연구는 경기도 분당구에 위치한 N중학교에서 2015년 9월부터 11월까지 3개월간 총8차시에 걸쳐 진행하였다. 연구 대상은 1학년 2학급의 총71명 중 1학급 35명을 실험집단으로 협동학습 LT모형을 적용하였으며, 비교집단은 나머지 1학급 36명을 대상으로 전통적인 모둠학습으로 진행하였다. 협동학습 LT모형 적용에 따른 실험수업을 진행하기 사전 두 집단의 동질성 검증을 거쳐 인성 검사와 사회성 검사에 대한 사전검사를 실시하고, 실험수업 후 사후검사를 통해 변화의 차이를 살펴보았으며 실험 처치 후 집단 간의 인성과 사회성 검사 결과를 비교하여 차이를 검증하였다. 수집된 자료를 바탕으로 t-test검증을 실시하였으며 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 표현활동 수업에서 LT협동학습 모형 적용에 따른 인성 변화에서 실험집단 과 전통적 모둠학습으로 진행된 비교집단 모두 사전보다 사후 평균점수가 향상되었다. 두 집단 모두 평균점수가 향상되었으나, 실험집단은 비교집단에 비해 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 인성의 하위영역별 사전·사후 검사에서는 실험집단의 경우 성실/책임감(p<0.05), 자율성/자주,자기주도성(p<0.05), 협동(p<0.001), 관용/개방성(p<0.001)의 요인에서 통계적으로 유의미하게 나타나 인성발달에 긍정적인 효과를 나타냈다. 둘째, 표현활동 수업에서 LT협동학습 모형 적용에 따른 사회성 변화에서 실험집단과 전통적 모둠학습으로 진행된 비교집단 모두 사전보다 사후 평균점수가 향상되었다. 두 집단 모두 점수가 향상되었으나, 실험집단은 비교집단에 비해 통계적 유의미한 차이를 보였다. 사회성의 하위영역별 사전·사후 검사에서는 실험집단의 경우 근면성(p<0.05), 사교성(p<0.05), 예절성(p<0.5)의 요인에서 통계적으로 유의미하게 나타나 사회성 발달에 긍정적인 효과를 나타냈다. 셋째, 표현활동 수업에서 LT협동학습 모형 적용에 따른 수업 후 두 집단 간 인성의 변화 차이에서는 성실/책임감, 자율성/자주,자기주도성, 사고의유연성, 협동, 관용/개방성(p<0.05)요인에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 넷째, 표현활동 수업에서 LT협동학습 모형 적용에 따른 수업 후 두 집단 간 사회성 변화 차이에서는 사회성의 하위영역 모두에서 두 집단 간 차이를 보이지 않았다. 앞서 실험집단의 경우 사전·사후 분석결과 사회성 검사에서 근면성, 사교성, 예절성 요인에 대해 유의미한 차이를 보였지만 비교집단의 경우에도 일반적 모둠 활동에서 평균점수가 다소 상승하였기 때문에 나타나는 결과로 해석할 수 있다. 본 연구는 표현활동 수업에서 협동학습 LT모형을 적용함으로써 교육적 효과를 검증하는데 있으며 학습자들은 협동학습을 통해 개별적 책무성을 기반으로 자발적인 학습의 참여를 유도하고 공동의 성취목표를 달성하기 위한 문제 해결과정에서 주변과의 의사소통 및 긍정적 상호작용을 활발히 함으로써 인성과 사회성 발달에 교육적 효과를 더욱 기대할 수 있을 것이다.;The ultimate objective of education is to achieve necessary knowledge and to form a desirable personality in order to adapt to a society by promoting the growth of individuals. However, the role of Korean education system was to help students survive in highly competitive society. This has caused several adverse effects due to the negative emotions of youths, such as selfishness, competitive spirit and inferiority. To address the aforementioned problem, it is imperative to seek appropriate education environment and teaching method to help students achieve positive social interactions in a relational dimension. Hereupon, cooperative learning would be an alternative teaching-learning method for helping students develop proper personality and sociality. Cooperative learning can make students participate in various activities actively and interactive with each other on the basis of personal responsibility for the purpose of resolving the common problems and achieving the common goals of group members. Furthermore, it can allow students to develop pro-social behaviors and attitude as well as social skills. This study aimed to examine the effects of cooperative learning based expression activity class on the personality and sociality development of learners. Therefore, this study reviewed the cooperative learning model that was suitable for the class session on the basis of the middle school dance lesson plan developed by the Korean Culture and Arts Foundation. Moreover, this study designed the lesson plan for the LT(Learning Together) model based expression activity class among various cooperative learning models. Thus, this study attempted to seek a suitable learning method by comparing the effects of the conventional group learning and the LT model based expression activity class. This study had been conducted for 2 months from September to November 2015 with a total of 8 sessions at the N Middle School located in Bundang-gu, Gyeonggi-do. The research subjects were the 71 first year students from the two classes of the N Middle School. This study applied the cooperative learning LT model to the experimental group of the 35 first year students. The remaining 36 first year students were placed in the comparison group, which underwent the conventional group learning program. This study first conducted the pre-test on the personality and sociality after the homogeneity verification on the two groups. This study then conducted the experimental class based on the cooperative learning LT model. In this way, this study examined the differences in the changes through the post-test after the experimental class. This study then verified the differences by comparing the test results on the personality and sociality of the two groups after the experiment. This study performed t-test verification based on the collected data. The analysis results can be summarized as follows. First, both the experimental group and the comparison group had an higher mean score in the post-test than their respective mean score in the pre-test in terms of the changes in the personality after applying the LT cooperative learning model in the expression activity. Although both groups had an improved score, the experimental group had a statistically significant difference as compared with the comparison group. In regard to the pre- and post- tests for each sub-domain of personality, the experimental group had a statistically significant value in the following sub-domains: sincerity/responsibility (p<0.05), autonomy/self-initiative (p<0.05), cooperation (p<0.001) and tolerance/openness (p<0.001). Therefore, there was a positive effect on their personality development. Second, both the experimental group and the comparison group had an higher mean score in the post-test than their respective mean score in the pre-test in terms of the changes in the sociality after applying the LT cooperative learning model in the expression activity. Although both groups had an improved score, the experimental group had a statistically significant difference as compared with the comparison group. In regard to the pre- and post- tests for each sub-domain of sociality, the experimental group had a statistically significant value in the following sub-domains: diligence (p<0.05), sociability (p<0.05) and courtesy (p<0.05). Therefore, there was a positive effect on their sociality development. Third, there were differences in the changes of personality between the two groups after the application of LT cooperative learning model in the expression activity class. There was a statistically significant difference in the following sub-domains of personality: sincerity/responsibility, autonomy/self-initiative, flexible thinking, cooperation and tolerance/openness (p<0.05). Fourth, there was not any difference in the changes of sociality between the two groups after the application of LT cooperative model in the expression test. As mentioned earlier, the pre- and post-test analysis indicated that the experimental group had a significant difference in such factors as diligence, sociability and courtesy in the sociality test. However, the fact that there was not any difference in the changes of sociality between the two groups is probably because the comparison group also had a higher mean score in the conventional group activity. The objective of this study is to verify the educational effects of cooperative learning LT model in expression activity class. This cooperative learning LT model can achieve positive educational effects on personality and sociality development of students by inducing students to participate in learning activities on a voluntary basis through their personal responsibility and also allowing them to communicate and interact with other people more actively for solving problems to achieve common goals.
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