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국제교육개발협력에서 미술교육의 필요성

Title
국제교육개발협력에서 미술교육의 필요성
Other Titles
The Necessity of Art Education in the International Development Cooperation : From the Perspective of the Present Condition of Art Education in Cambodia
Authors
강효은
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최은경
Abstract
교육은 국제개발협력의 핵심요소로 개인을 성장시킬 뿐만 아니라 정치, 경제, 사회, 문화 등 모든 영역에 직·간접적적인 영향을 줌으로써 국가의 발전을 가져온다. 따라서 인적자원 양성을 통한 개도국의 발전을 위해 교육 분야의 국제개발협력이 증대되고 있다. 더불어 최근에는 국제사회에서 양질의 교육과 문화다양성 증진, 지속가능한 발전을 위한 문화예술교육에 대한 관심이 높아지면서 문화예술교육 분야의 협력도 활성화되고 있다. 그러나 개도국에서는 문화예술교육, 그 중에서도 미술교육에 대한 중요성이 낮게 인식됨에 따라 미술교육이 제대로 이뤄지고 있지 않으며, 개도국의 미술교육에 대한 구체적인 현황파악이나 실태조사는 마련되어 있지 않다. 이에 본 연구는 경제적으로 낙후되어 있을 뿐만 아니라 문화적으로 소외되어 있는 개도국에 대한 미술교육 분야의 개발협력이 필요함을 알리고자 이루어졌다. 이를 위해 개도국 중 미술교육이 제대로 운영되고 있지 않고 교육예산의 95%를 외부에 의존하고 있으며, 우리나라가 교육 분야에서 협력을 두 번째로 많이 하고 있는 나라인 캄보디아를 선정하여 캄보디아의 미술교육 현황과 수요를 분석하고, 캄보디아의 사례를 바탕으로 미술교육 분야 국제개발협력의 당위성을 제시함으로써 미술교육 분야 국제개발협력의 필요성에 대해 제안하고자 한다. 연구의 이론적 배경에서 국제교육개발협력과 문화예술 분야 국제개발협력에 대해 알아보고, 캄보디아 전반에 대한 이해와 일반교육의 현황 및 미술교육 과정에 대해 분석하였다. 이후에는 혼합연구방법 중에서도 Creswell(1995)이 제시한 ‘다층접근방법을 사용한 설계’를 사용하여 연구를 진행하였다. 다층접근방법을 사용한 설계는 연구자가 전체 자료에 대해 여러 수준별로 상이한 유형의 방법을 사용하는 설계를 의미한다(Creswell, 1995: Tashakkori & Teddlie, 1998/2001, p.41에서 재인용). 이에 따라 캄보디아 프놈펜 시내의 공립, 사립학교를 초·중·고등학교 학교 급별로 한 군데씩 선정하여 총 6개 학교에서 교사를 대상으로 심층면담을, 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 교사양성기관 및 예술대학에서 심층면담을 진행하였다. 또한, 심층면담, 설문조사와 더불어 캄보디아 미술교육에 관련된 캄보디아 정부 및 국제기관의 문헌을 수집함으로써 자료수집의 다각화가 이루어질 수 있도록 하였다. 결과적으로 수집한 문헌 및 질적·양적 자료의 통합적인 분석을 통해 캄보디아 미술교육의 현황과 수요, 미술교육 분야 국제개발협력의 필요성을 도출하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 캄보디아의 학교현장에서 미술교육이 제대로 운영되고 있지 않으며, 교사와 학생들은 미술교육을 필요로 하고 있다. 캄보디아 교육부는 다른 교과와 독립적인 미술교육과정, 미술교재를 마련하고 있지 않기 때문에 공립학교에서 미술교육이 거의 일어나지 않으며 미술재료, 미술실, 미술교사가 부재하다. 또한, 미술교사가 되는 과정이 어렵고 교사 봉급이 낮아서 교사양성기관에서 배출되는 미술교사의 수가 적기 때문에 사립학교에서도 전문성 있는 미술교사를 구하기 어려운 실정이다. 반면에 교사와 학생 모두 미술교육이 삶의 질을 높이고, 인성, 창의성, 비판적 사고력, 자기표현력 등을 신장시키기 때문에 중요하므로 학교 현장에서 필요하다고 인지하고 있다. 둘째, 캄보디아는 교육에 필요한 기반을 스스로 마련할만한 여건이 조성되어 있지 않으므로 국제협력이 필요하다. 학생들과 교사들은 국제협력을 통해 미술과 관련된 교실, 기자재 등 교육에 필요한 하드웨어나 교육과정 등의 소프트웨어, 교육인력 등의 휴먼웨어를 지원받은 경험이 다수이며 이에 대해 만족하고, 계속해서 필요로 하고 있다. 따라서 앞으로도 캄보디아가 미술교육 과정을 마련하고 교재개발, 교사양성 등을 통해 미술교육을 운영할 수 있도록 우리나라의 전문적 지식과 경험을 공유할 필요가 있다. 본 연구는 캄보디아 학교 현장에서 교사와 학생들이 미술교육을 필요로 함에도 불구하고 미술교육이 제대로 운영되지 않음을 검증하였고, 이를 위해 국제적인 협력이 요구되는 분야를 교육과정개발, 교과서개발, 교사양성 부분으로 구체화하였다는 점에서 의의를 갖는다. 본 연구의 결과는 비단 캄보디아에만 국한되는 것이 아니라 교육의 전반이 잘 운영되고 있지 않아 미술교육이 등한시되는 다른 개도국에도 미술교욱 분야 국제교육개발협력이 필요함을 시사한다.;Education, as a core factor in international cooperation, develops a country by fostering individuals as well as affecting in both direct and indirect ways the fields of politics, economy, society, and culture. Therefore, international cooperation in the education field has been expanded for development of developing countries by cultivating human resources. At the same time, international cooperation around culture and art education has blossomed as international society's concern for fair education, sustainable development, and cultural diversity has grown. However, the importance of culture and especially art education is underestimated in developing countries, which has resulted in a lack of proper art education and of substantial surveys exploring the current situation in such countries. This study was conducted to illuminate the need for international cooperation in the art education sector in developing countries which are not only economically struggling but also culturally isolated. This study focuses on Cambodia's case for mainly three reasons. First, Cambodia's art education system is poorly operated. Second, 95 percent of its education budget is funded by foreign countries. Third, Cambodia is South Korea's second biggest beneficiary in the education sector. This study shows the importance of international cooperation in the art education sector by analyzing Cambodia's art education demand and its current conditions. In the theoretical background, this study shows the condition of international cooperation in educational development as well as the fields of culture and art development in Cambodia. It also provides an overall understanding of Cambodia and analyzes both the general education and the art education curriculums of Cambodia. This study conducted the research by use of Creswell's Design and its multilevel use of approaches (1995) among other mixed research methods. "Design with multilevel use of approaches" is a research design in which a researcher uses different types of methods according to various levels(Tashakkori & Teddlie, 1998). For the research, I conducted in-depth interviews with teachers and conducted surveys with students from a selected total of six primary, middle, and high schools from among the public and private schools of Phnom Penh in addition to in-depth interviews with people in teacher training institutions and art colleges. Furthermore, I attempted to diversify the source of data by collecting materials of government and international institutions beyond conducting surveys and interviews. With the analysis of materials and both quantitative and qualitative data, I came to the conclusion that the current situation and demand for art education in Cambodia desperately needs international cooperation in the art education field. The result of this study is as follows: First, art education in schools in Cambodia is not well operated and teachers and students lack proper art education. Cambodia's Ministry of Education does not provide independent art education programs or art textbooks, they lack materials for art activities, and I observed a deficiency in art teachers and art classes. Moreover, it is difficult to recruit teachers for art classes because of the dearth of teachers and available positions due to low salaries and excessive demands for qualification requirements. Meanwhile, both teachers and students perceive art education as crucial in school since it enhances wellbeing and fosters good personality, creativity, critical thinking, and the self-expression of students. Second, Cambodia requires international cooperation because it is not capable of arranging the infrastructure for education by itself. Teachers and students received aid and necessities for education which they appreciated - hardware including classrooms and equipment; software including education curriculum; and humanware such as people working in the education field. Cambodia alone cannot sufficiently provide all of this hardware, software, and humanware; therefore, we need to share our professional knowledge and experience to help them arrange an art education curriculum and develop proper textbooks and humanpower so that it can successfully operate an art education program. This study is meaningful as it verifies that art education is poorly operated in Cambodia despite the students and teachers' need, and it specifies sectors where international cooperation is most needed in terms of developing education curriculum, developing textbooks, and training teachers respectively. The conclusion suggests that this need for international cooperation will also be applicable to other developing countries where art education is disregarded because the general education system does not function well.
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