View : 918 Download: 0

비주얼 저널을 활용한 자연미술 수업이 초등학교 5학년의 환경감수성에 미치는 영향

Title
비주얼 저널을 활용한 자연미술 수업이 초등학교 5학년의 환경감수성에 미치는 영향
Other Titles
Influence of the nature art class using visual journal to environmental sensitivity of 5th grade elementary school students
Authors
김지연
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
서은애
Abstract
산업혁명의 부작용으로 나타난 환경문제는 전세계적으로 모두가 관심을 가지고 함께 해결해야 할 문제가 되었으며, 이에 좀 더 구체적인 실천을 촉구하는 움직임들이 일어나고 있다. 우리나라 정부도 이러한 흐름에 발맞추어 지속가능개발에 대한 관심과 의지를 표명하였고, 학교에서도 지속가능개발을 중심으로 한 다양한 환경교육이 이루어지고 있다. 그러나 인지적 영역 중심의 환경교육이 이루어지는 경우가 많고, 초등학교에서의 환경 교육은 범교과 학습 주제 중의 하나로 제시되어 교사와 학교의 재량에 따라 다르게 전개되고 있다. 본 연구에서는 비주얼 저널을 활용한 자연미술수업이 학생들의 환경감수성에 영향을 줄 것이라는 가설을 세우고 연구를 진행하였다. 먼저, 주요개념인 대지미술과 자연미술, 비주얼 저널, 환경감수성에 대한 이론적 고찰을 하였다. 대지미술과 자연미술의 특징, 대표적 작가와 작품에 대해 살펴보고, 비주얼 저널의 개념을 바탕으로 그림일기, 관찰일기, 포트폴리오로서의 성격을 고찰하고, 환경감수성에 대해 알아보았다. 다음으로 초등학교 5학년에 해당하는 2009개정에 따른 미술과 교육과정과 미술교과서를 분석하였다. 이론적 고찰을 바탕으로 연구에 적합한 단원을 선정하고 7차시의 자연미술 교수-학습 지도안을 포함한 수업도구를 마련하였다. 환경감수성 측정 도구로는 이재붕·이두곤(2006)이 중학생을 대상으로 개발한 것을 문정(2009)이 초등학생을 대상으로 하여 부정문 문항을 긍정문 문항으로 수정한 것을 활용하였다. 연구 대상으로는 서울시 서대문구에 위치한 Y초등학교의 5학년의 2개 반을 실험집단과 통제집단으로 구성하였으며 각 반의 구성은 남자 13명, 여자 11명으로 같다. 실험집단과 통제집단에서 7차시의 자연미술 수업을 공통으로 진행하되, 실험집단의 학생들은 비주얼 저널 작성하기, 통제집단의 학생들은 일기쓰기를 병행하여 비주얼 저널을 활용한 자연미술 수업이 학생들의 환경감수성에 미치는 영향을 검증하고자 하였다. 실험집단과 통제집단의 환경감수성 점수는 수업 전, 후에 실시한 환경감수성 검사 도구를 활용하고, 사전 점수의 영향을 통제해주는 공분산분석을 실시하여, 사전, 사후 검사 점수와 교정된 사후검사 점수를 토대로 집단 간의 차이를 비교, 분석하여 아래와 같은 결과를 얻었다. 전체적으로 비주얼 저널을 활용한 실험집단의 환경감수성 교정평균 점수가 일기쓰기를 활용한 통제집단의 환경감수성 교정평균 점수보다 4.24점 높았고 유의수준 .05에서 유의한 차이가 있었다. 하위영역을 차례로 살펴보면, ‘자연환경’ 영역에서 실험집단의 교정평균 점수가 통제집단의 교정평균 점수보다 1.03점 높았고, ‘환경파괴’ 영역에서 실험집단의 교정평균 점수가 통제집단의 교정평균 점수보다 1.76점 높았으며, ‘환경오염’ 영역에서 실험집단의 교정평균 점수가 통제집단의 교정평균 점수보다 점수가 2.42점 높았다. ‘자연환경’, ‘환경파괴’, ‘환경오염’ 영역에서의 교정평균 점수와 유의확률을 살펴본 결과, 유의수준 .05에서 유의한 결과를 얻어 환경감수성 점수에 정적 영향을 주었음을 알 수 있다. 그러나 ‘자연환경에서의 활동’ 영역에서는 실험집단의 교정평균 점수가 통제집단의 교정평균 점수보다 0.74점 낮게 나왔으며, ‘인공환경’ 영역에서는 실험집단의 교정평균 점수가 통제집단의 교정평균 점수보다 0.49점 높았다. ‘자연환경에서의 활동’ 영역의 통제집단의 교정평균 점수가 실험집단의 교정평균 점수보다 높아 환경감수성 점수에 부적 영향을 주었음을 알 수 있다. ‘인공환경’ 영역은 실험집단의 교정평균 점수가 미미하게 높아 환경감수성 점수에 거의 영향을 미치지 못했음을 알 수 있다. 자연미술 수업은 실기평가를 실시하여 성취수준의 정도를 명확하게 평가하기보다는 자연 속에서 나와 자연의 관계를 새롭게 느끼고 상호작용하며 공감하는 것이 목표이므로 비주얼 저널과 일기에서 학생들의 변화된 모습을 찾아내어 이를 비교하고 분석하였다. 일기는 비주얼 저널에 비해 글의 양이 2~3배 정도 많음에도 불구하고 학습과정에 대한 기억, 대상에 대한 깊이 있는 생각과 느낌, 자기 반성적 사고는 비주얼 저널에서 더 많이 확인되었다. 학생들이 일기는 습관적으로 줄글의 형태로 계속하여 써 내려가며, 비주얼 저널은 글과 그림의 조화와 배치 등을 고려하며 시간을 들여 작성하기 때문임을 알 수 있었다. 본 연구는 짧은 기간 동안 제한된 두 집단을 대상으로 실시되었으므로 연구 결과를 일반화하기는 어렵다. 환경감수성 검사에서 전체적으로는 유의수준 .05에서 유의미한 통계적 결과를 얻었으나, ‘자연환경에서의 활동’ 영역과 ‘인공환경’ 영역은 환경감수성 점수에 영향을 미치지 못하거나 부적 영향을 주었다. 그러므로 연구 기간을 더 늘리고, 좀 더 학생들에게 밀착된 수업 도구 개발이 필요함을 알 수 있다. 또한, 본 연구는 초등학교 5학년 학생을 대상으로 하였으므로 초등학교의 저학년과 중학년을 대상으로 하거나 학교급을 다르게 한 후속연구가 필요하다. 비주얼 저널을 활용한 자연미술 수업은 초등학교 5학년의 환경감수성에 정적 영향을 주었다고 할 수 있으므로 초등학교에서의 자연미술 수업을 통한 환경교육은 바람직하다고 할 수 있다. 학교 내 기존 환경을 활용하면 자연미술 수업에 쉽게 접근할 수 있으므로 이는 학교 현장 교육에서 큰 무리없이 활용될 것으로 기대한다.;The environment problems appeared from the adverse effect of the industrial revolution became today the problems that all human beings of this world must approach and try to solve together, showing a sincere interest. Currently, the movements of urging more concrete and substantial practices are rising up all over the world. In our country, too, along with this flow, the government declared the interest and the will on the sustainable development, and also in the field of school, various education of environment are under going, focused on the sustainable development. However, the environment education is so often focused on the cognitive domain itself and the environment education at the elementary school has been practiced differently according to the discretionary decision of the teachers and the school as it is being suggested just as one of topics of the cross curricular learning. In this research, we proceeded our study in the hypothesis that nature art class of utilizing visual journal might act as ceratin influence to the students' environmental sensitivity. Firstly, we tried to understand the major concepts in theoretical approach, such as land art, nature art, visual journal and environmental sensitivity. We searched the characteristics of the land art, the nature art, the representative artists and works. After this, in the base of the concept of visual journal, we searched the picture diary, observation diary, characteristics of portfolio and the environmental sensitivity. As the following research, we analyzed the curriculum of education and the text book of the fine-arts for 5th grade students of the elementary school according the revision of 2009. In the base of our theoretical study, we selected the chapter proper to our study and prepared the materials for class, including the plan of teaching & learning for the nature art that we practiced during 7th session. As the objective of our study, we have chosen 2 classes of 5th grade of Y elementary school located at Seodaemun-gu, Seoul as the experimental group and the control group respectively, and the student number of two classes was formed equally as 13 for the male student and 11 for the female student. While proceeding the nature art education of 7th session for the experimental group and the control group, we tried figure out the influence of the nature art class to the students' environmental sensitivity, which utilizes visual journal in parallel with visual journal writing by the experimental group students and diary writing by the control group students. To gain the score of environmental sensitivity of the experimental group and the control group, we utilized the tools for examination of the environmental sensitivity that we practiced before and after the class and by practicing the analysis of covariance, controlling the influence of the prior scores and by comparing and analyzing the difference between the groups in the base of the before-after examination scores and the post examination scores, we gained the following results. In general, the corrected average value of the experimental group's environmental sensitivity utilizing visual journal was higher than such of the control group as 4.24 point and there was noticeable difference at the point .05. In the low level, in the section of 'natural environment', the corrected average value of the experimental group was 1.03 point higher than such of the control group, and in the section of 'environment destruction', the corrected average value of the experimental group was 1.76 point higher than such of the control group, and in the section of 'environment contamination', the corrected average value of the experimental group was 2.42 point higher than such of the control group. As we examined the corrected average value and the noticeable probability in the sections of 'natural environment', 'environment destruction' and 'environment contamination', we got the noticeable result at the noticeable level .05 and we could know it gave the positive influence to the score of the environmental sensitivity. Meanwhile, in the section of 'activity in natural environment', the corrected average value of the experimental group was 0.74 point lower than such of the control group and in the section of 'artificial environment', the corrected average value of the experimental group was 0.49 point higher than such of the control group. As the corrected average value of the experimental group in the section of 'activity in natural environment' was higher than such of the experimental group, we could know this gave the negative influence to the score of environmental sensitivity. In the section of 'artificial environment', the corrected average value of the experimental group was a little higher than the other group, so we could know it rarely influenced the score of environmental sensitivity. The purpose of the nature art class is not to clearly evaluate the achievement level after the evaluation of practical drawing skill but to make them newly feel the relation with the nature and sympathetically feel the interaction, thus we searched the changed feature of students from their diaries and visual journals and we compared and analyzed them. The quantity of writing of their diaries was 2~3 times bigger than visual journals but the memory of learning, deep thinking and feelings on the object, introspective thinking were more added in visual journals. we could know this is because the students are allowing lots of time when they are writing, considering the harmony and the arrangement of writings and pictures for the case of visual journal, while they are continuously writing down in their habits when they write the diary. Our study was practiced during quite short period to the limited objective of two groups, so it is hard to generalize our study results. In the examination of environmental sensitivity, we gained the noticeable statistic result at the noticeable level ,05 but this did not influence or only gave the negative influence to the score of environmental sensitivity in the section of 'activity in natural environment' and of 'artificial environment'. Therefore, we could see we need to extend our research time and develop the tools for more intimate and familiar education for our students. Moreover, as this study was done only for the 5th grade students of elementary school, the following study is needed, which will be practiced for and on the students of lower grade of the elementary school or of the middle school and the high school in the near future. As we explained above, the nature art class of utilizing visual journal gave the positive influence to the environmental sensitivity of 5th grade elementary school students, so we can conclude the environment education by means of the nature art in the elementary schools is being practiced in proper and wishful way. If the teachers could effectively utilize the existing environment in school, the teachers and the students will be able to more easily approach the class of nature art, and so we expect this kind of approach will be widely applied to the field of school education without any particular difficulty.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE