View : 63 Download: 0

감성적 표현을 위한 캘리그라피(Calligraphy) 미술 수업 지도방안 연구

Title
감성적 표현을 위한 캘리그라피(Calligraphy) 미술 수업 지도방안 연구
Other Titles
A Study on the Teaching Method of Calligraphy Art Class for Emotional Expression : focusing on the 3rd grade middle school students
Authors
고은빛
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최은경
Abstract
글을 쓰는 행위의 기본적 목적은 소통과 정보 전달이지만 자유로운 작문(作文)을 통해 자신의 감정이나 감성을 표현하기도 한다. 또한 문자(文字)의 개성 있는 형태를 통해 표현자의 감성적 표현을 극대화 시키는데 이는 글자가 하나의 예술적 표현의 영역으로서 다루어지고 있음을 보여준다. 글을 쓰고 그림을 그리는 행위의 교차점은 사실의 기록 또는 표현자의 감성을 표현하는 것에서 찾을 수 있다. 감성은 외부로부터의 자극에 대해 개인이 감각으로서 반응하여 외부로 발현시키는 심상의 특징으로 곧 감수성으로 대표된다. 미술은 학습자의 감수성을 바탕으로 하여 아름다운 감성을 표현 할 수 있는 학문이다. 미술에서 감성의 표현과 가치는 중요하게 여겨지며 미술 교육에서는 미적 교육론, 정서 교육론으로서 미적 감성 교육의 중요성을 강조한다. 미적 감성 교육을 위해 미술 교육의 내용 체계는 다양한 제재를 다루고 학습할 수 있도록 구성되어 있다. 회화(繪?)에서는 표현자의 감성을 표현하는 방법으로 다양한 조형 요소와 조형 원리를 사용하는데 색, 명암, 형 등의 요소를 사용하여 그 감각적 느낌을 다르게 표현한다. 서체(書體)에서도 회화의 조형적 표현처럼 문맥 속의 감정적 표현이 아닌 글자의 형태 즉 서체를 통해서 감성을 표현해 내는 다양한 방법적 시도가 이루어지고 있다. 바로 글자에 다양한 표정과 느낌을 넣어 표현자와 감상자로 하여금 그 내용을 더 잘 느낄 수 있도록 해주는 타이포그라피(Typography) 즉 서체 디자인이다. 타이포그라피의 영역에서 최근 많은 연구가 이루어지고 있는 캘리그라피(Calligraphy) 기법은 직접 손으로 써내려가는 개성적 표현과 우연성을 중시하는 아름다운 손글씨로서 조형적, 예술적 미(美)를 추구한다. 캘리그라피는 한국 전통 서예(書藝)와도 일맥상통하는 부분이 있는데 이는 캘리그라피(Calligraphy)를 직역하면 서예란 의미를 갖고 있으며 실제로 학교 미술 교육의 전통 서예 교육 단원에서도 그 확장과 응용 교육으로 캘리그라피를 사용하고 있다. 예로부터 글을 쓰는 행위는 정신적 수양의 행위였다. 이는 직접 쓰는 과정을 통해 자신의 내면과 감정을 다스리고 감수성을 고취 할 수 있기 때문이다. 현대 사회는 수많은 디지털 기기의 보급으로 자라나는 청소년들마저 데이터화 되고 기계화 된 문자를 통해 소통하고 표현하는 것에 익숙해져있다. 속성을 주입받는 시대에서 아이들은 숙성의 의미이기도한 자신의 내면을 성찰하고 과정의 향유를 통해 감성적 정서적 아름다움을 경험할 기회를 잃어가고 있다. 캘리그라피는 디지털 폰트 속에서 더 각광받으며 등장한 아날로그적인 따뜻한 감성을 갖고 있는 표현 행위이다. 현재 학교 안 미술 교육에서 서예는 표현 영역의 하나로 다루어지고 있다. 부수적 확장 활동으로서 캘리그라피를 언급하고 있지만 조형적 의미에서 심도 있게 다루고 있지는 않다. 캘리그라피는 정통적인 글쓰기의 가치를 시대적 흐름 속 요구되는 새로운 사항들과 함께 조합할 수 있는 훌륭한 감성 표현 콘텐츠이다. 단순히 디지털화 되어 있는 글자를 읽고 그대로 복사하는 방식이 아닌 글의 아름다운 감성을 느끼고 글자 하나하나를 음미하며 자신이 직접 손으로 쓰며 자기 것으로 만드는 과정은 미적 감수성을 함양할 수 있는 의미 있는 활동이다. 또한 직접 쓰는 활동은 자라나는 아이들에게 옛 문인들의 시·서·화 삼절처럼 정신을 수양하고 마음을 다스리며 자신의 감성을 표현할 수 있는 행위가 된다. 연구자는 감성적 표현을 위한 캘리그라피 미술수업 지도 방안의 연구를 위해 문헌고찰을 통해 기본 개념을 이해하고 캘리그라피의 조형적 요소와 감성적 표현의 연계성에 대하여 탐구하였다. 이를 토대로 중학교 3학년을 대상으로 8차시 분량의 교수-학습 프로그램을 개발하였다. 개발된 프로그램은 내용과 수준의 타당도 검증을 위하여 현재 중학교 현장에서 학생들을 직접 지도하고 있는 미술 교사 4인에게 검증 받고 의견을 수렴하여 수정하였다. 또한 실제 수업에 적용한 차시의 활동 직후 참여 학생들에게 수업 내용 및 활동에 대한 만족도를 조사하여 학생들의 감성적 표현에 대한 이해 및 자신감 정도와 캘리그라피를 통한 감성적 표현의 성취 정도를 확인하였다. 본 연구 과정을 통해 아래와 같은 결론을 내릴 수 있었다. 캘리그라피는 아름다운 조형적 요소로서 학습자의 감성적 표현을 위한 교육의 내용으로서 의의를 갖으며 개발된 교수-학습 프로그램은 학습자 내면의 감성에 대한 긍정적 표현을 이끌어 냈다. 그 조형적 요소의 특성으로 말미암아 캘리그라피 표현에 있어서 표현자는 자신의 감수성과 감성을 표현 할 수 있었다. 수업에 참여하는 학생들은 캘리그라피의 쓰는 과정의 즐거움을 알았고 그것이 자신 내면의 감성적 표현을 위한 아름다운 조형 활동의 과정이 될 수 있음을 인식하였다. 또한 아름다운 손글씨를 바라보고 인지하는 미적 향수의 과정을 통해 자기 내면의 감성의 투영을 나타냈다. 캘리그라피 수업은 예상했던 것 보다 훨씬 더 감정 및 감성에 집중 할 수 있는 주제였다. 나아가 이를 통해 미술 교육에서 감성적 표현을 위한 캘리그라피 수업의 필요성을 확고히 도출하게 되었다. 학습자의 자기감정 조절 및 타인의 감성을 느끼는 과정, 디지털 시대 속 자라나는 아이들의 정서적 서정적 감성 의식의 향수를 위한 과정, 그리고 언어적 감수성 및 아름다운 한글의 감성에 대해 느끼고 향유할 수 있는 과정들이 동반되기 때문에 미술 교육에서 캘리그라피를 활용한 감성적 표현의 수업은 긍정적인 의의를 지니고 있다는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 감성적 표현을 위한 캘리그라피 미술 수업을 통해 얻을 수 있는 따뜻한 미적 감성의 향유 과정이 자라나는 아이들의 감수성을 고취 시킬 있음에 긍정적 의의를 갖으며 앞으로 관련 연구자들 및 학교 미술 교육의 내용 영역에서 캘리그라피를 활용한 감성적 표현 교육에 대해 더욱 발전적으로 연구하고 다루기를 기대한다.;The basic purpose of an act of writing is to communicate and deliver information. However, through a free composition, the emotion and sensitivity of a writer could be expressed. Also, through characterful words, a descriptor maximizes the emotional expression. It expresses that every single word is treated in the artistic presentation field. The cross point of an act of writing and drawing could be found in an actual matter of record or the descriptor’s emotional expression. The sensitivity reacts with personal sense under the external stimulus and it is represented as the characteristics of the imagery. The art is the learning which could express a beautiful sensitivity based on a leaner’s sensitivity. The arts set a premium on expression and value of sensitivity emphasizing the sensitivity education as an aesthetic and emotional education theory. For an aesthetic and emotional education, the art education system was organized to be able to learn with various formats. In the Painting, it expresses a descriptor’s sensitivity with a various formative element and formative principle, at this moment it expresses its sensory feeling differently through color, light and shade, shape. In the fonts, the various methodical try has been made through the shape of words such as through the shape, it expresses it emotion not from the context of the painting like formative expression. The Typography which gives an appreciator more emotional feeling adding a various expression and feeling directly is the fonts design. In the typography field, there has been a lot of research about Calligraphy. Calligraphy seeks for a formative and artistic beauty with beautiful hand writing which emphasizes on personal expression and contingency. Calligraphy and Korean traditional calligraphy have a thread of connection. In other word, literally speaking, Calligraphy has the meaning of Korean traditional calligraphy and in an actual school art education traditional unit contains its extension and education application. Writing has been one of the spiritual attainments from long ago. That because one can treat and inspire his spirit and emotion through writing. In modern times, there is so many digital instruments that even teenagers are accustomed to communicate and express through the digitalized and mechanized words. Now, the era of the fast, children more and more lose their opportunity, the meaning of virtue, to experience the beauty of emotion and sensitivity through the process of introspection and enjoyment. Calligraphy is getting the spotlight among digital font and the behavior of expression with mild emotion. In the school, Korean traditional calligraphy is treated as the method of the expression in arts education for a long time. However, subordinately as an extension work, Calligraphy was mentioned and it was not treated in-depth in a formative way. Calligraphy is the excellent sensibility expression which could combine with new required data in the stream of times. It is not a way to simply read and copy from the digitalized words but to appreciate every single word for its beauty. Writing themselves directly is the activity of esthetic sensitivity cultivation. Also, this activity is originally done by the old philologist. They did tripe activities such as a poem and literature, painting to improves their moral. Thus, writing directly is the way to train them. The researcher has understood a fundamental concept through the review literature for research of the calligraphy art class teaching method to emotional expression, and studied the connectivity to calligraphy of formative function and emotional expression. Base on this data, I developed a teaching and learning program that is eight (8) hours-long for middle school seniors. The developed program was used on a trial basis by the four (4) art class teachers of middle school in their class for validation, and the program was modified to accept teacher's opinion. Also, This researcher investigate satisfaction level about activities and contents of a class for the participated students immediately after activities that apply to actual class, and check achievement level of emotional expression by calligraphy and confidence level, understanding for emotional expression of students. This researcher could conclude as bellows by this research process. The calligraphy has meaning as the contents of education for emotional expression of learner by beautiful modeling components, and the developed professor-education program has led positive expression for inner sensitivity of learner. The expresser could express his sensitivity and emotion at calligraphy expression by the characteristic of the modeling components. The students that participate in the class have known pleasure of writing process of calligraphy, and have realized that it can be the process of modeling activity for emotional expression of inner side. And, they express projection of emotion of inner side through process of aesthetic Consciousness and the aesthetic Enjoyment that look and realize beautiful calligraphic design. The calligraphy class is more focusable subject to sensitivity and emotion than I have expected. In advance, I firmly deducted necessity of calligraphy class for emotional expression in art education by it. I could know that class of emotional expression using calligraphy in art education, because it accompany with process that feel other people’s emotion and control emotion of learner, process for expressiveness of emotional, lyric emotional consciousness of children grown up in digital age, and process that can feel and enjoy verbal sensitivity and sensitivity of beautiful Hangul. The research has a meaning that enjoying process of aesthetic sensitivity gettable from the calligraphy art class for emotional expression is needed to growing children and influences positively. I hope more expansive researching and treatment for emotional expression education using calligraphy at content area of school art education and related researchers in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE