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민간 장학금이 저소득층 대학생의 학업지속과 성과에 미치는 영향에 관한 질적 사례연구

Title
민간 장학금이 저소득층 대학생의 학업지속과 성과에 미치는 영향에 관한 질적 사례연구
Other Titles
A Qualitative Case Study of the Effect of Scholarship on the Persistence and Performance of Low Income College Students
Authors
류주희
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
한유경
Abstract
가정의 소득수준이 대학진학에 대한 포부 자체는 물론 대학에서의 교육적 경험의 범위, 나아가 대학졸업 이후의 취업까지 제한하다는 점을 고려할 때 저소득층 대학생에 대한 재정지원은 단순한 학비지원 이상의 의미를 가진다고 볼 수 있다. 그중에서도 장학금은 경제적인 어려움으로 학업유지가 힘든 학생들에게 교육을 이수할 수 있게 돕는 적극적인 지원 정책으로 저소득층 대학생의 등록금 부담 경감을 통해 그들의 대학진학과 대학선택뿐만 아니라, 학업지속과 졸업, 그리고 나아가 취업 또는 상급학교 진학에 이르는 고등교육의 성공에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 기대된다. 이에 본 연구에서는 장학금이 저소득층 대학생들에게 어떤 의미이며, 대학입학 시기 및 재학 기간, 졸업 및 취업의 시기에서의 장학금의 효과를 그들의 사례를 통해 분석해보고자 하였다. 이를 위해 다음 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 장학금은 저소득층 대학생의 대학 및 전공 선택과정에 어떤 영향을 미쳤는가? 둘째, 장학금은 저소득층 대학생의 재학기간 동안 어떤 경험과 의미를 주었는가? 셋째, 장학금은 저소득층 대학생의 졸업과 취업(진로)에 어떤 영향을 미쳤는가? 연구의 목적을 달성하기 위해, 등록금 및 입학금 전액을 무상으로 지원하는 AA장학금을 통해 대학 교육과정을 성공적으로 마친 20명의 저소득층 대학생을 사례로 선정하고 질적 연구를 수행하였다. 사례분석의 결과, 본 연구의 대상이 된 저소득층 대학생들이 대학입학 전 성장과정에서 나타난 공통적인 취약점은 다음과 같았다. 연구 참여자들의 대학입학 전까지의 성장과정에서 공통적으로 나타나는 사회경제적 요인은 보통 경제적·주거·정서적 불안정의 세 가지로 축약된다. 이들이 경험하는 주거나 정서적 불안정은 결국 부모의 경제적 불안정에서 기인하는 것이 대부분이었다. 부모의 교육열은 이들의 사회경제적 배경에도 불구하고 대체로 높은 편이어서, 자녀들의 학업의지에 긍정적인 영향을 주었다. 연구 참여자들이 대학 진학에 이르는 과정을 성공적으로 마칠 수 있었던 개인적 특성에는 높은 학업성취도와 학업에 대한 강한 의지가 컸다. 그리고 가정이나 학교 밖의 자원이 넉넉지 않았던 연구 참여자들에게 학교가 시설 및 학습자원, 멘토와 같은 인적자원 등을 제공해주었기 때문에 가능했다. 20명의 사례 모두가 처음부터 높은 포부수준을 보여주지 않았지만 학업에 대한 의지는 강했다. 연구 참여자들의 대학선택에는 어려운 가정형편, 즉 등록금 및 대학교육에 들어가는 제반 비용이 많은 영향을 미쳤다. 실제로 많은 연구 참여자들이 대학선택 시 학비가 싼 국공립대를 선택하고 사립대나 재수는 생각지 않았다. 전공 선택 시 영향을 미친 것은 경제적인 요인보다는 책, 가족이나 선생님 등 주변의 권유, 학업포부 등 비경제적인 요인이 더 컸다. 장학금이 대학 재학기간 중 저소득층 대학생에 미친 영향을 분석한 결과는 다음과 같다. 많은 연구 참여자들이 성공적인 대학입학 후에도 그들의 경제적 불안정성 때문에 심리적 불안정을 경험할 가능성이 높은 것으로 나타났는데, 장학금을 받게 됨으로써 심리적 안정성을 찾게 되었다. 또한 장학금은 학비 부담을 덜어줌으로써 경제적·심리적 안정성과 함께 시간을 연구 참여자들에게 주었고, 이것은 자기계발, 동아리활동, 진로탐색 등의 의미 있는 시간으로 사용되어 졸업 및 취업(진학)에 영향을 미쳤다. 장학금은 중산층 위주의 명문대학에서 깨닫게 된 그들의 사회경제적 위치와 그에 따른 차별적 경험(경제적 상실감, 문화적 소외감 등)과 영어 및 취업사교육 등에서 오는 학업격차(심리적 무력감) 등의 위기를 극복할 수 있게 해주는 사회적·정서적 지지자의 역할을 해주었다. 졸업 및 취업 시기에 미친 장학금의 영향은 다음과 같다. 취업 혹은 대학원 진학 과정에서도 대학 교육과정 동안 지원받은 장학금 수혜경험은 연구 참여자들로 하여금 졸업 이후에도 대학 때처럼 해낼 수 있으리라는 자신감, 자부심, 그리고 성취동력을 심어주었다. 그리하여 일부 연구 참여자들에게는 장학금을 받지 않았더라면 꿈도 꾸지 못했을 대학원 진학 및 벤처기업 창업 등을 가능하게 해주었다. 또한 장학금은 대학 재학기간 동안 등록금 부담을 줄여줌으로써 학자금대출을 받지 않게 해주었고, 이것은 연구 참여자들에게 경제적인 안정성을 가지고 자신의 꿈을 향해 새롭게 도전해 나갈 수 있는 계기와 함께 삶의 방향을 잃지 않고 자신이 원하는 삶을 살 수 있도록 해주는 역할을 해주었다. 이상의 연구결과를 통해 저소득층 대학생을 위한 장학금 지원제도를 위한 개선방안을 제안하고자 한다. 첫째, 저소득층 학생들의 경우 다른 집단에 비해 대학진학에 대한 포부자체는 물론 대학과 전공 선택 시 경제적인 제약을 많이 받는 것으로 나타나, 미래에 대한 진로탐색이 활발한 고등학생 때부터 고등교육비를 지원하는 장학금 정보에 대해 알릴 필요가 있다. 둘째, 저소득층 대학생을 지원하는 민간 장학금의 경우 장학생 지원 및 합격발표가 신입생 등록 시기보다 앞서 이루어지도록 해서 등록에 지장이 없도록 도와주어야 한다. 셋째, 고유의 장학생 선발 방법과 다양한 프로그램으로 장학금을 지원하고 있는 민간 장학법인들에서는 우수 학생을 위해 다양한 전공 분야에 대해서도 지원을 고려해볼 필요가 있다. 넷째, 현재의 등록금 중심 장학제도를 개선하여 우수한 저소득층 대학생의 경우 주거비 및 학습비를 포함하여 포괄적인 지원을 고려해 볼 필요가 있다. 다섯째, 저소득층 대학생들이 성공적인 대학생활을 하기 위해서 경제적 지지뿐만 아니라 정서적 지지 역시 중요하다. 장학금의 역할이 단순히 소득계층에 따른 등록금 배분에 그치는 것이 아니라, 이들로 하여금 대학사회의 당당한 일원으로서 자신의 꿈을 펼칠 수 있도록 지속적으로 동기부여 해주는 시스템이 필요하다. 이를 위해 장학생들끼리의 정기모임이나 장학금 수혜경험이 있는 선후배를 활용한 멘토링 제도 등을 통해 저소득층 학생들이 중산층 위주의 대학 내에서 소외되지 않고 소속감을 가질 수 있게 도와주는 것이 필요하다.;Considering that the level of family income is a limiting factor in the aspiration for college entrance, as well as academic experience in college and even employment after graduation, financial supports for low income college students have the meaning beyond the simple support for tuition. Of the financial supports, scholarship is an active support that can help students with financial issues complete their education. Scholarship is expected to have a positive effect on the success of higher education, including the access and choice of colleges, as well as persistence and completion, and even employment or entering graduate schools. Thus, this study aimed to explore the meaning of scholarship to low income college students and analyze the effect of scholarship during the periods of college entrance, enrollment, graduation and employment through the cases. To this end, the following three research questions were established. First, how does scholarship affect the selection process of college and major of low income college students? Second, what kinds of experience and meaning does scholarship give during the enrollment of low income college students? Third, how does scholarship affect the graduation and employment career of low income college students? In order to achieve the purpose of the study, a qualitative study was performed by selecting 20 low income college students who have successfully completed college coursers with AA Scholarship, which supports the entire tuition and admission fee as the cases. Based on the analysis of the cases, the common weaknesses of the low income college students disclosed in the growth process before entering colleges are as follows. The socioeconomic factors of the participants that are commonly appearing in the growth process before entering colleges are generally summarized into 3 factors: economic, housing and emotional instability. The housing or emotional instability experienced by the students was attributable mostly to the financial instability of their parents. The educational ambition of parents was relatively high, despite their socioeconomic background, positively affecting the academic aspirations of their children. The individual characteristics that helped them successfully complete the process toward college entrance were represented largely by high academic achievement and strong aspirations for learning. In addition, the provision of facilities, learning and human resources like mentors was a contributing factor as well. Although all 20 students did not show a high level of aspirations from the beginning, their determination for learning was strong. The selection of college by the participants was significantly affected by family's financial circumstances, in other words, tuition and other costs for college entrance. In fact, many of participants chose national or public colleges with lower tuitions and did not consider private colleges or a gap year as another option. When selecting their majors, they were affected more by non-financial factors, such as books, recommendation by others including family or teachers, and aspiration for learning, than financial factors. The results of the analysis of the effect of scholarship on low income college students while they were in school are as follows: It was found that many participants were likely to experience psychological distress due to their financial instability even after a successful completion of college entrance, but they were psychologically stabilized when they received scholarship. In addition, scholarship gave the participants time as well as financial and psychological stability by reducing the burden of tuition, which in turn was used for self-development, club activities and career exploration, affecting graduation and employment career. Scholarship played the role of a social and emotional supporter that helped students overcome the crisis coming from their socioeconomic status they experienced from the prestigious colleges dominated by the middle class, the resultant discrimination experience (a sense of financial loss, a sense of cultural alienation, etc.) and the academic gap (psychological helplessness) caused by private education for English and employment. The influences of scholarship exerted during the periods of graduation and employment are as follows: The experience of having received scholarship during college years provided the participants with confidence, self-esteem and motivation during the processes of employment or entering graduate schools. As a result, some participants had opportunities to enter graduate schools or start-up venture firms, which were not possible for them to even dream about without having received scholarship. In addition, scholarship allowed the participants not to opt for student education loan which reduced financial burden. This resulted in providing the students with send of financial stability allowing then to peruse their dreams and stay on their trajectory. Based on research results above, proposes the improvement measures of the scholarship support system for low income college students. First, it was found that low income students have a lot of limitations in their aspirations for college entrance, as well as financial condition when choosing their major, compared to other groups. Thus, an effort needs to be made to provide information on scholarship for a higher education to high school students who are actively seeking their future career. Second, the announcement of recipients for private scholarships that support low income college students need to be made prior to the registration period for new students, allowing them adequate time to avoid any problems for registration. Third, the scholarship foundations that provide scholarship with their unique selection methods and various programs need to consider purporting various fields of majors for selecting excellent students. Fourth, the current scholarship system focused on tuition need to be improved to consider a comprehensive support including housing and learning costs of excellent low income students. Fifth, not only financial supports, but also emotional supports are important for the successful college life of low income college students. The role of scholarship should not be limited to the distribution of tuition by income class; and a comprehensive system is needed to continually motivate students allowing them to make their dream come true as the proud members of college communities. Low income college students need to be supported through regular meetings of scholarship recipients or a mentoring system using the senior or junior recipients of scholarship helping the students not to feel alienated and have a sense of belonging in the college dominated by the middle class.
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