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태블릿 PC 기반 자기결정교수학습모델(SDLMI) 중재가 초등학교 중도 지적장애 학생의 수업참여행동과 문제행동에 미치는 영향

Title
태블릿 PC 기반 자기결정교수학습모델(SDLMI) 중재가 초등학교 중도 지적장애 학생의 수업참여행동과 문제행동에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of tablet PC-based SDLMI Intervention on Participation and Problem Behavior of Elementary school students with Severe intellectual disability
Authors
염지혜
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이숙향
Abstract
장애학생의 삶의 질에 대한 관심이 높아지면서 장애학생의 성인기 전환을 위한 최선의 실제뿐만 아니라 일반교육과정 접근을 위한 유용한 교수전략으로서 자기결정에 대한 중요성이 더욱 부각되고 있다. 이러한 자기결정의 증진을 위하여 여러 교수모델 및 프로그램들이 개발되었으며 그 중에서도 자기결정교수학습모델(Self-Determined Learning Model of Instruction; SDLMI)은 장애학생이 스스로 자신의 목표를 설정하고 목표를 달성하기 위한 계획을 세워서 실천하고 평가하는 일련의 과정을 통해 장애학생의 자기 주도적인 학습을 증진하기 위해 고안된 교수학습 모델로 여러 선행연구들에 의해 그 효과가 입증되었다. 장애학생을 대상으로 SDLMI를 적용한 국내외 선행연구들은 SDLMI가 장애학생들의 수업참여행동을 포함한 학업적 기술, 학업성취도, 그리고 전환 기술의 향상에 효과적임을 보여주었다. 그러나 이들 선행연구의 대부분은 경도 지적장애를 가진 중고등학생을 대상으로 한 연구로 상대적으로 자기결정적 학습 기회가 제한된 중도 지적장애 학생을 대상으로 한 연구는 매우 부족한 실정이다. 이는 중도 지적장애 학생들에 대한 낮은 기대를 반영하는 것으로 수업시간에 자기 주도적 학습 기회를 제한 받고 있는 중도 지적장애 학생들을 위해 SDLMI를 적용하되, 중도 지적장애 학생이 SDLMI의 개방형 학생질문 및 어휘를 이해하고 적용하는데 어려움이 따르는 것을 고려하여 중도 지적장애 학생의 특성을 바탕으로 모델을 수정할 필요가 있을 것이다. 따라서 본 연구에서는 태블릿 PC를 기반으로 중도 지적장애 학생을 위해 그림 등의 시각적 자료를 재구조화하여 제시한 SDLMI 중재를 초등학교 시간제 특수학급에 재학 중인 중도 지적 장애 학생들을 대상으로 실시하여 수업참여행동 발생률과 문제행동 발생률에 어떠한 영향을 미치는 지 알아보았다. 본 연구는 경기도 G시 소재 공립 초등학교의 시간제 특수학급에 소속되어 있는 중도 지적장애 학생 3명을 대상으로 실시되었으며, 실험 장소는 참여학생이 소속되어 있는 특수학급 교실을 이용하여 점심시간이나 방과 후 시간에 연구자와 참여학생 간 일대일 중재로 이루어졌다. 실험은 대상자 간 중다 간헐 기초선 설계 방법을 사용하여 기초선, 중재, 일반화, 유지의 순으로 진행되었다. 기초선 전 단계에서는 SDLMI의 Ⅰ단계를 실시하여 각 참여학생별로 특수학급 국어시간의 수업참여행동에 관한 자신의 목표행동을 설정하였고 기초선 기간 동안에는 어떠한 중재도 이루어지지 않은 상황에서 참여학생이 목표로 설정한 특수학급 국어시간의 수업참여행동 발생률과 문제행동 발생률에 관한 자료를 수집하였다. 기초선 직후 중재를 시작하면서 SDLMI Ⅱ단계를 실시하여 참여학생들이 자신이 설정한 목표를 달성하기 위한 계획을 세우고 실시하도록 하였다. 기초선 및 중재 기간 동안의 참여학생의 행동 발생률에 관한 자료는 특수학급 교실 내에 카메라를 설치하여 주 3회 국어수업 시간의 참여학생의 모습을 비디오로 촬영한 후, 10초 부분간격기록법을 사용하여 수집하였다. 중재 종료 후 SDLMI Ⅲ단계를 실시함으로써 각 참여학생이 자신의 설정한 목표를 달성했는지 평가하도록 하였다. 중재 종료 직 후 일반화 측정을 위하여 특수학급에서의 수학시간에 연속 3회기의 행동발생률에 관한 자료를 측정하였으며 중재가 끝나고 4주가 지난 시점에 기초선 및 중재와 동일한 조건 하에 3회기의 유지에 대한 자료를 수집하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 참여학생 3명 모두 SDLMI 중재 후 특수학급 국어시간에 각자가 선택한 수업참여행동의 발생률이 기초선 기간보다 증가하였다. 이러한 긍정적인 영향은 특수학급 수학 수업 시간에도 일반화 되었으며 중재 종료 후에도 각 참여학생이 선택한 자신의 수업참여행동의 증가된 발생률은 유지되었다. 둘째, 참여학생 3명 모두 SDLMI 중재 후 특수학급 국어시간에 문제행동의 발생률이 기초선에 비해 감소하였다. 이러한 긍정적인 영향은 특수학급 수학시간에도 일반화 되었으며 중재가 종료된 후에도 감소한 각 참여학생의 문제행동 발생률이 유지되었다. 위의 연구 결과를 통하여 태블릿 PC 기반 SDLMI 중재가 초등학교에 재학 중인 중도 지적장애 학생의 수업참여행동 발생률의 향상과 문제행동 발생률의 감소에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있다. 이와 같이 본 연구는 장애학생을 위한 효과적인 자기결정교수학습모델로 보고된 중재전략인 SDLMI를 중도 지적장애 학생들의 특성을 고려하여 그림으로 재구성하고 태블릿 PC를 통해 제시함으로써 중도 지적장애 학생에게 긍정적인 효과를 입증하였다는 데 의의가 있다.; As people are showing more concern over the life quality of disabled students, the importance of their self-determination is being more emphasized not only as the best practice for them to enter adulthood but also as a useful teaching strategy to approach the general curriculum. To improve their self-determination, various teaching models and programs have been developed so far. Among them, Self-Determined Learning Model of Instruction (SDLMI) is a teaching-learning model devised to encourage disabled students’ self-directed learning with a series of processes that they set up their own goals, make plans to attain the goals and implement them, and then evaluate it on their own, and advanced research has been proving its effects. Both domestic and overseas researches applying SDLMI to disabled students have reported that SDLMI is effective in developing disabled students’ class participation behavior, academic skills, academic achievement, or transfer skills. However, most of these researches target middle or high school students with mild intellectual disability, and comparatively, there has been very little research targeting students with severe intellectual disability who get to have quite limited learning opportunities based on self-determination. This reflects our low expectation on students with severe intellectual disability. For students with severe intellectual disability who get to have limited opportunities for self-directed learning at class, when applying SDLMI, we will have to revise the model based on the characteristics of students with severe intellectual disability considering the fact that they face difficulties in understanding and applying SDLMI’s open-ended questions and vocabulary for students. Therefore, this study has provided an SDLMI intervention reconstructing visual materials like pictures for students with severe intellectual disability based on the tablet PC to elementary students with severe intellectual disability attending special class operating by the hour in order to examine how it influences their class participation behavior rate and problematic behavior rate. The subjects of this study are three children with severe intellectual disability affiliated to special class operating by the hour in a public elementary school located in G City, Gyeonggi-do. The place of experiment is the special class room those participating children belong to, and during lunch time or after-school class, the researcher provides a one-to-one intervention to the participating children. For the experiment, multiple-probe-across-subject design is adopted, and it is conducted in the order of the baseline, intervention, generalization, and maintenance. At the step prior to the baseline, SDLMI’s step Ⅰ is performed to have each of the participating children set up their own goals about their class participation behavior during the special class of Korean. During the baseline period, with no intervention provided, the researcher collected data about the class participation behavior rate and problematic behavior rate at special Korean class which those participating children had set as their goals. Right after the baseline, the intervention began, and so did SDLMI’s step Ⅱ to have the participating children make and implement plans to attain their goals. To get data about the behavior rate of the participating children during the baseline and intervention, a camera is installed in the special class room, and how they work at the Korean class three times a week is videotaped, and then, 10 seconds-based partial-interval recording is employed for collecting data. After the intervention, SDLMI’s step Ⅲ is conducted to have each of the participating children evaluate if their own goal has been attained. To measure their generalization right after the intervention, data about their behavior rate are collected from three sessions of special math class in a row, and 4 weeks after the intervention, data about the maintenance of 3 sessions are collected under the same conditions of the baseline and intervention. The findings of this study can be summed up as below: First, after the SDLMI intervention, all the three participating children indicated the increased class participation behavior rate they had set at special Korean class from the baseline. This positive effect was generalized in special math class, too. Even after the completion of the intervention, the increased class participation behavior rate that each of the participating children had set was maintained. Second, after the SDLMI intervention, all the three participating children showed the decreased problematic behavior rate at special Korean class from the baseline. This positive effect was generalized in special math class, too. Even after the completion of the intervention, the decreased problematic behavior rate of each child was maintained. Above results imply that the tablet PC-based SDLMI intervention has positive effects in improving the class participation behavior rate and reducing the problematic behavior rate of elementary school students with severe intellectual disability. Lastly, this study is significant in that it has reconstructed SDLMI, an intervention strategy reported to be effective for disabled students, as pictures in consideration of the characteristics of students with severe intellectual disability and presented it through a tablet PC to them, thereby proving its positive effects on students with severe intellectual disability.
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