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청소년의 학교스포츠클럽 리그대회 참여경험 유무가 자아탄력성과 임파워먼트에 미치는 영향

Title
청소년의 학교스포츠클럽 리그대회 참여경험 유무가 자아탄력성과 임파워먼트에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Juveniles' Participation Experience in School Sports Club League on their Ego-Resilience & Empowerment
Authors
이현아
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구는 중 · 고등학교 학교스포츠클럽 리그대회 참여경험 유무에 따른 자아탄력성과 임파워먼트에 대한 영향과 관계를 파악하는데 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해서 서울시에 위치한 3개의 중학교와 3개의 고등학교를 편의표집법(convenience sampling)을 이용하여 중학교 1, 2, 3학년과 고등학교 1, 2학년을 대상으로 400부의 설문지를 직접 방문하여 조사를 실시하였다. 회수된 설문지 400부중 11부를 제외한 389부(스포츠클럽리그대회 참여자 172명, 스포츠클럽대회 비참여자 217명)를 유효 표본수로 분석하였다. 본 연구의 자아탄력성의 하위영역은 감정통제, 낙관성, 대인관계, 호기심, 활력성 등의 5가지로 구성되어 있으며 임파워먼트는 의미성, 영향성, 역량성, 자기결정성 등 4가지로 구성되어 있다. 설문지의 자료는 SPSS 18.0 통계 프로그램을 이용하여 Cronbach의 알파, 평균, 표준편차, t-test, 상관관계, 다중회귀분석을 사용하여 통계처리 하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 학교스포츠클럽 리그대회 참여경험 유무에 따른 자아탄력성과 임파워먼트를 살펴본 결과 자아탄력성과 임파워먼트 전체는 리그대회 참여자가 비참여자보다 더 높게 나타났다. 둘째, 청소년의 자아탄력성이 증가할수록 임파워먼트가 높아짐을 알 수 있었다. 셋째, 대회 경험이 없는 경우보다 대회경험이 있는 청소년의 자아탄력성이 더 큰 임파워먼트의 예측요인으로 작용하였다. 이와 같은 연구결과를 토대로 학교스포츠클럽 리그대회 참여경험은 학생의 자아탄력성과 임파워먼트에 긍정적인 영향을 미치며 자아탄력성은 임파워먼트의 예측요인으로 작용하여 청소년들의 중요한 심리적 요인에 긍정적인 영향을 주는 것을 확인할 수 있었다.;This study aims at examining the effects of juveniles' participation experience in a school sports club league on their ego-resilience and empowerment and the relationship between both variables. For the research purpose, 400 copies of questionnaires were conducted through a direct visit for 1st, 2nd and 3rd graders of 3 middle schools and 1st, 2nd graders of 3 high schools located at Seoul using convenience sampling. Analysis was done for 389 copies(172 participants in a sports club league, 217 non-participants) as the valid samples excepting 11 among 400 collected questionnaires. In this research, ego-resilience is composed of 5 sub-domains including the emotional control, optimism, interpersonal relation, curiosity and vitality, and empowerment consists of 4 sub-domains including the meaning, impact, competency and self-determination. Statistical processing was done for data on the questionnaire using SPSS 18.0 statistical program with Cronbach Alpha, M, S.D, t-test, correlation and multiple regression analysis. Based on research methods and procedures above, it derived conclusions as follows. Firstly, as a result of examining ego-resilience and empowerment according to existence and non-existence of a school sports club league participation, participants in a league showed higher ego-resilience and empowerment than non-participants. Secondly, the more juveniles' ego-resilience increased, the higher empowerment they had. Thirdly, for juveniles having the experience of a league rather than those not, their ego-resilience functioned as a more significant predictor of empowerment. Based on research findings above, it shows that participation experience of a school sports club league has a positive effect on students' ego-resilience and empowerment, and ego-resilience as a predictor of empowerment also has a positive effect on juveniles' important psychological factors.
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