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거울활용에 따른 무용학습효과의 차이

Title
거울활용에 따른 무용학습효과의 차이
Other Titles
A study of the effect of using mirrors on learning dancing
Authors
김주희
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
The purpose of this study is to lay foundation for effective learning of dance movements by verifying differences in learning dance movements pursuant to mirror-using practice methods. 21 female university students joined in this experiment and they were formed into mirror group, no mirror group and mixed group randomly composed of 7 students respectively. Its learning assignment was perform what connects basic ballet movements, whose demo was filmed in a media file and presented to the students through a notebook computer. Each experiment practiced the movement a total of 110 times and 10 sections of performance inspection were made 11 times and after a 10-minute break, a 10-minute retention test was done and another retention test was made 14 hours after the experiment ended. 3 ballet experts evaluated their performance using movement performance standards under factors designed for group(3)repeatedly measured at practice stage x performing sections(10) and group(3) repeatedly measured at retention stage(3) x group performing sections(2). For data analysis, two-way ANOVA with repeated measures was conducted to verify difference among group, whose results are as follow; First, the major effect of sections at practice stage showed statistically significant improvement with the effect of interaction revealed pursuant to sections and whether mirrors were used or not. Sections and the major effect of using mirrors at retention stage did not show significant difference in relation to mutual interaction. Second, connectivity and scores on sense of balance at practice stage showed the effect of mutual interaction pursuant to sections and whether mirrors were used or not and scores on all the evaluation factors(connectivity, rhythmic sense, expressiveness, precision, sense of balance and sense of direction) showed significant improvement in the major effect of sections but no significant difference in the major effect of whether or not mirrors were used. Third, scores on connectivity of retention test, precision and sense of balance showed significantly high difference in the major effect of whether mirrors were used or not but there was no effect of mutual interaction in sections, the major effect of sections and whether mirrors were used. Fourth, scores on rhythmic sense, expressiveness and sense of direction showed no significant difference in relation to mutual interaction pursuant to sections and the major effect of whether mirrors were used and in relation to mutual interaction pursuant to sections and whether mirrors were used or not. To sum up, results of this experiment indicate that improvement in all the groups at practice stage is seen but practice under the condition with no visual information given through mirrors and under the condition that mixes use of mirrors with no use of them can more effectively help students learn dance movements than under the condition that allows use of mirrors. That is, it can facilitate dance learning to alter practice methods according to what factors to focus on in deciding how to use mirrors.;본 연구의 목적은 거울 활용을 통한 연습방법에 따른 무용학습 효과의 차이를 규명하여 효율적인 무용동작학습을 위한 발판을 마련하는데 목적이 있다. 본 실험은 여자 대학생 21명이 피험자로 참여하였으며, 거울허용집단, 거울차단집단, 그리고 거울혼합집단으로 구성하여 각각 7명씩 무선배정하였다. 학습과제는 발레 기본동작을 연결한 것을 수행하는 것으로 이 동작의 시범은 동작을 촬영한 미디어 파일을 노트북을 통해 제시하였다. 모든 피험자들은 실험 과제 동작을 총 110회의 연습시행으로 11회씩 10분단의 수행검사를 실시하였고 10분 휴식 후, 10분 파지검사를 실시하였으며, 실험 종료 24시간 후에 24시간 파지검사를 실시하였다. 동작수행에 대한 3명의 발레 전문가가 동작 수행평가를 이용하여 평가되었고, 연습단계에서 반복측정된 집단(3)x시행분단(10)과 파지단계에서 반복측정된 집단(3)x시행분단(2)의 요인 설계하에서 이루어졌다. 자료분석은 이원분산분석(two-way ANOVA with repeated measures)을 실시하여 집단간 차이를 검증하였으며 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연습단계에서 전체적으로 분단의 주효과는 통계적으로 유의한 향상을 보였고, 분단과 거울활용여부에 따른 상호작용효과가 나타났다. 파지단계에서는 분단과 거울활용여부의 주효과 그리고 상호작용효과의 유의한 차이가 없었다. 둘째, 연습단계에서 연결성과 균형감 점수는 분단과 거울활용여부에 따른 상호작용효과가 나타났으며 모든 평가요소들의 (연결성, 리듬감, 표현성, 정확성, 균형감, 방향감)점수에서 분단의 주효과는 유의한 향상이 나타났으나 거울활용여부의 주효과는 유의한 차이가 없었다. 셋째, 파지검사의 연결성과 정확성, 균형감 점수에서 거울활용여부의 주효과는 모두 거울차단집단이 유의하게 높은 것으로 나타났다. 그러나 분단의 주효과와 분단과 거울활용여부에 따른 상호작용효과는 나타나지 않았다. 넷째, 파지검사의 리듬감, 표현성, 방향감점수에서 분단과 거울활용여부의 주효과 그리고 분단과 거울활용여부에 따른 상호작용효과의 유의한 차이가 없었다. 종합해 볼 때, 본 실험의 결과는 연습단계에서 모든 집단의 향상이 있었으나 거울의 시각적 정보가 차단된 조건에서의 연습과 거울의 차단과 허용을 혼합하여 사용하는 조건에서의 연습이 거울을 허용한 조건에서의 연습 보다 무용동작학습촉진을 위한 효과적인 방법이 될수 있음을 시사한다. 즉, 거울활용방법을 결정하는 데 있어서 어떤 요소에 초점을 맞출것인지에 따라 연습방법을 다르게 하는 것이 무용동작학습의 촉진에 효과가 있을 것이다.
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