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소도구를 이용한 발레 필라테스 프로그램 개발 및 효과의 질적분석

Title
소도구를 이용한 발레 필라테스 프로그램 개발 및 효과의 질적분석
Other Titles
Development & Qualitative Application of the Ballet Pilates Movement Programs
Authors
박수진
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
함정혜
Abstract
본 연구의 목적은 바른 자세를 만들고, 운동과 예술을 결합함으로써 평생운동 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 본 연구 프로그램의 타당성과 그 효과를 검증하기 위해 집중적 관찰(observation), 삼각측정법(triangulation), 연구 참여자의 확인(member check), 동료 연구자와 전문가 조언(peer debriefing) 등의 질적 연구 방법이 이루어졌다. 연구 참여자로는 무용 전공자, 성인발레 수업의 경험자, 필라테스 운동 경험자 등 이외에도 과거 6개월 이상의 운동 경험이 있는 대상자들로 제한하여 선정 하였다. 심층 면담을 통하여 일반 필라테스, 성인발레 수업 등 과거 운동 경험의 구체적인 동기, 신체상 효과, 긍정적·부정적인식과 느낌, 개선점 등을 파악하여 연구 참여자들의 운동경험에 대한 의미를 탐색하였다. 그 후, 1차 심층 면담 결과들을 토대로 발레 동작을 활용한 필라테스 동작을 수정 보완하였다. 본 연구 프로그램은 약 20여 가지의 발레 동작 및 테크닉을 활용하여 구성되는데, 이 때, 특정 신체부위에 체중이 실려 근육의 쏠림현상으로 고관절에 무리가 가거나 과도한 신전으로 인해 근육의 피로가 증가하지 않도록 대부분의 동작들은 매트에 눕거나 앉은 자세로 소도구를 사용하여 동작을 실행하게 된다. 이처럼 신체 안정화 자세를 비롯한 소도구의 사용은 자신의 신체에 맞게 조절하여 운동할 수 있게 하고, 정확한 근육을 인지하는데 긍정적인 역할을 하였다. 또한, 1차면담 결과에 따라 동작의 수준이 상중하로 구분되어져, 난이도별 운동학습이 가능하였음을 알 수 있었다. 동작은 필라테스 소도구 Soft mini ball을 활용한 동작 13가지, Fitness circle 7동작, Foam rollor 12동작 총 22동작이 개발되었으며, 각 22개의 동작 내에는 초급과 고급동작이 따로 구분되어져있다. 이와 같이 발레 필라테스 소도구 프로그램은 도입부분 레버랑스(인사)를 시작으로 warm up, 내전근 강화 운동, 파워 코어 운동, 협응 응용동작, 킥&스트레칭, 마무리운동 등 총 60분으로 구성되었다. 본 프로그램은 연구 참여자들에게 약 12주간 적용되었으며, 발레 동작의 미적요소를 저해하지 않으면서 특정 근육근을 강화시키는 움직임의 능력을 요한다. 프로그램을 적용한 후, 2차면담이 이루어졌으며 2차면담의 질문으로는 인식의 변화, 동작의 변화, 효과와 개선점 등으로 구성되었다. 본 연구 결과에 따르면, 발레 동작을 활용한 필라테스 소도구 움직임 프로그램은 신체적 건강 뿐 아니라 재미와 흥미 요인을 증가시켜, 운동참여·지속요인 등의 요건을 골고루 충족시키기 위한 동작 프로그램으로 상응할 가치를 지니고 있었다. 본 연구 프로그램의 효과는 다음과 같다. 1) 필라테스와 발레가 가진 장점을 극대화시켜 긍정적인 신체상을 만들어 가는데 긍정적인 영향을 주었다. 2) 발레동작이 가지는 미적인 요소와 표현력의 기회를 갖게 하는 운동으로써 감정 표현의 기회를 주어 예술적 성취감을 높일 수 있었다. 3) 본 연구에서 소도구의 활용은 편중되지 않은 근육의 사용으로 조화로운 신체발달을 도모할 수 있었다. 이처럼, 기존에 필라테스 운동은 주동근이 복부에 밀집되어 있고, 정적인 근력운동으로 운동 참여자들에게 권태감을 느끼게 하였지만, 구체적인 비교분석 연구방법을 통해 본 프로그램만의 변별성을 높일 수 있었다. 발레 필라테스 소도구 프로그램을 통해 체력증진 및 건강 이외에도 자아실현 및 삶에 활력을 불어넣는 신체 활동 또는 바디 컨디셔닝 프로그램으로써 기초 연구 자료가 될 수 있을 것이다.;The purpose of this study was to develop the ballet pilates movement programs and to apply the programs. These programs have an effect to strength the core muscles and to make correct posture for organic movement of the body. In order to verify the validity and effects of the program, qualitative research was conducted including the intensive observation, triangulation, member check and peer debriefing. Research participants were selected for persons who had exercise experience for more than 6 months in the past in addition to dance majors, the experienced in an adult ballet class and pilates. Through in-depth interviews, it identified a specific motive, physical effect, positive ·negative perception and feeling, improvement in the past exercise experience including general pilates and adult ballet class, and explored the meaning of exercising experience of research participants. This research program was organized using about 30 kinds of ballet movements and techniques. Besides, most movements were conducted while lying on a mat using a prop for each movement. In this study, props were adjusted fitting for one's body, having a positive effect on recognizing a correct muscle. Also, a level of movement was set as the upper, middle and lower for exercise learning by difficulty according to a result of the 1st interview. As for movements, 22 movements were developed including 13 movements using a prop ' Soft mini ball', 7 Fitness circle movements and 12 Foam rollor movements, and 22 movements were divided into the beginners and advanced. As such, ballet pilates prop program was composed of 60 minutes' exercises beginning from the introduction of révérence to warm up, adductor strengthening, power core, coordination applicative movement, Kick& stretching and the finishing. This program was applied to participants for about 12 weeks, requiring an ability for movement to strengthen certain muscles without damaging to aesthetical elements of ballet movements. After applying the program, 2nd interview was done and its questions contained changes of perception and movement, effects and improvements. As shown from this research findings, pilates prop program using ballet movements has values as a movement program for satisfying requisites of exercise participation·retention factor by increasing fun and interest in addition to physical health. The effects of this research program are as follows. 1) It had a positive effect on making a positive physical image through maximizing merits of pilates and ballet. 2) It provided participants with an opportunity to express their feeling so enhanced artistic achievements as exercise to use aesthetical elements and expressions of ballet movements. 3) In this research, using of props made it possible to cultivate harmonized physical development by balanced using of muscles. A such, the existing pilates made exercise participants get bored as a static muscular strength exercise with densely positioned agonistic muscles in the abdomen. However, it was possible to increase distinctive difference of this program own through a specific comparative analysis research method. Ballet pilates prop program is expected to be basic research data as a physical activity or body conditioning program for self-realization and vitality in addition to increase of physical strength and health.
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