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자율적 협동학습을 적용한 '뮤지컬 만들기'활동 수업지도안 개발

Title
자율적 협동학습을 적용한 '뮤지컬 만들기'활동 수업지도안 개발
Other Titles
Study on Development of Lesson Plan for Music Class with Co-op Co-op Model Applied : Focused on Designing a‘Musical’
Authors
임수현
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤승현
Abstract
이 연구는 고등학교 2학년을 대상으로, 자율적 협동학습을 적용한 ‘뮤지컬 만들기’ 활동 수업지도안 개발을 목적으로 한다. 많은 교육전문가들은 학습자의 관심과 흥미를 고려한 학습자중심의 교육이, 앞으로 지향해야 할 우리 교육의 방향이자 목표라고 말하고 있다. ‘학습자 중심’이란 학습자 스스로의 학습 계획 및 학습 수행에 대한 책임감의 강조를 뜻하는데, ‘자율적 협동학습(Co-op Co-op)’은 학습자의 관심과 흥미를 바탕으로 하여 최대의 학습효과를 이끌어 내는 데에 가치를 두고 있으며, 자율성의 원리를 가장 많이 반영 한 모형으로 학습자의 창의성과 협동으로 인해 일어나는 화합 및 책임감 등의 긍정적인 효과로 인해 많은 교과에서 활용하고 있다.‘학습자 중심’교육을 위해서는 무엇보다도 학습자의 다양한 관심의 충족이 우선되어야 한다. 이러한 관점에서 뮤지컬은 음악, 춤, 연기 등의 다양성이 내재되어 있는 훌륭한 학습도구가 될 수 있다. 학생 개개인의 관심과 흥미를 끌어 낼 수 있는 넓고 다양한 관심사들이 ‘자율적 협동학습’을 적용한 수업에 활용될 경우 ‘학습자 중심’교육이 가지는 장점을 더 극대화 할 수 있다. 하지만, ‘자율적 협동학습’과 뮤지컬을 함께 적용한 연구는 미비한 실정이고, 또한 수업지도안에 대한 연구 역시 앞으로 더 많은 연구가 필요한 상황이다. 또, 변화하는 교육의 흐름 속에 뮤지컬에 대한 학생들의 관심과 흥미 등이 꾸준하게 증가되고 있음을 인식하여, 본 연구자는 ‘자율적 협동학습’을 적용한 ‘뮤지컬 만들기’활동 수업지도안 및 수업자료를 개발·연구하고자 하였다. 수업이 적용될 해당 학년 및 교과내용의 적합성을 고려하여 ADDIE 모형의 절차로 연구를 진행하였으며, 수업지도안은 총 4차시로 전 차시가 하나의 연계성을 지니고 있다. 총 4차시의 수업을 통해 뮤지컬의 개념이해와 가창, 창작, 감상하는 활동 등이 포함된다. 각 차시는 교과 학습목표와 자율적 협동학습 목표가 제시되며,‘뮤지컬 만들기’발표 라는 목표 아래, 학습자의 자율성을 충분히 반영할 수 있는 학습활동들이 이루어진다. 이 연구에서 개발된 수업지도안 및 수업자료는 현직교사 3명을 포함한 5명의 전문가 집단과 ‘역할 찾기’프로그램 검증을 위한 12명의 뮤지컬 전문가 집단, 총 2개의 전문가 집단에게 평가용 설문지를 통한 수업자료의 내용타당도를 검증하였다. 수업적용 대상은 서울에 소재한 H고등학교 2학년 음악 A. B. C반으로, 총 88명의 학생이 참여하였다. 연구의 결과물은 ‘뮤지컬 만들기’를 주제로 하는 4차시의 수업지도안이며, 구체적 내용은 1차시의 뮤지컬의 개념 이해와 뮤지컬 구성요소 파악하기, 2차시의 ‘역할 찾기’를 통한 나의 역할 파악하기, 3차시의 뮤지컬 주요 곡 감상 및 가창, 모둠 별로‘뮤지컬 큐시트’작성하기, 4차시의 ‘뮤지컬 만들기’발표하기 등 이다. 수업의 활동들은 ‘자율적 협동학습’을 활용하여 ‘함께 만들어가는 수업’을 지향하였으며, 4차시의 교수-학습 활동을 통해 학생들은 ‘뮤지컬 만들기’를 이해하고, 자율적으로 모둠을 구성하고 활동함으로써 교과목표에 도달하도록 하였다. 연구결과의 분석은 학생 수업만족도 조사와 인터뷰, 본 연구자의 수업일지, 같은 학교의 음악교사가 관찰자로 수업에 참여하여 작성한 관찰일지를 토대로 이루어졌다. 수업적용 전, 전문가 5인의 수업자료 내용타당도 검증 결과, 평점 5.0만점 중 4.56을 기록하며 현장의 적합 여부가 긍정적으로 나타났으며, 전문가들의 의견 중 수정 사항은 실제 수업 지도안에 반영되었다. 또한 수업적용 후, 학생의 수업만족도 결과와 연구자의 수업일지, 관찰자의 관찰일지를 분석하였다. 학생의 수업만족도는 리커트(Likert)의 5점 척도를 통해 평가하였고, 1차시 수업은 4.48, 2차시 수업은 4.50, 3차시 수업은 4.55, 4차시 수업은 4.61의 평점을 나타내며 차시가 진행될 때마다 상승되었음을 알 수 있다. 또한, 이 수업의 중심 활동이 되는 ‘역할 찾기’프로그램에 대한 학생만족도는 4.4로 나타났다. 이는 뮤지컬에 대한 학생들의 높은 기대감과 차시를 거듭할수록 진행되는 모둠활동을 통해 서로 소통하고 자율적으로 책임감이 형성된 수업이 진행되었음을 의미한다. 따라서 개발된 ‘음악’과 중심의 ‘뮤지컬 만들기’활동 수업지도안은 교육현장에 적용 가능하며 학생들의 음악적 동기를 유발하고 질적으로 높은 음악수업을 만드는 데 적합한 수업자료가 됨을 확인하였다. 본 연구는 ‘자율적 협동학습’을 적용한 음악과 수업지도안을 연구함으로써 학생들의 창의성과 자율성에 대한 만족도를 높이고, 향후 음악 교과목 수업에 도움이 되고자 하는 데에 의의가 있다.; The purposes of this study are to develop a lesson plan for a class to design a ‘musical’targeting sophomores at high schools and to apply the lesson plan to an actual class. There, the lesson plan is drawn up with a co-op co-op model applied. A lot of educational experts agree that the ‘learner-centered’ education that considers what the learners would like to learn or do in the class is the very direction and purpose as well that the education in the world should pursue. That being so, several educational methods are being developed and investigated, and as one of such educational methods, the ‘co-op co-op’ fully reflects ‘autonomy’ that is requested by the learners and aims this value to maximize learning effects to the fullest. Of all the cooperative learning methods, the‘co-op co-op’ is a model that reflects the most of the ‘principle of autonomy’ and these positive effects, which are realized as the model is applied to learning activities, such as the learners’‘creativity’ and ‘harmony and responsibility’ acquired through the cooperative learning activities contribute to the ‘co-op co-op’ model’s being frequently used in multiple textbooks. Even in ‘music’ class, many teaching and learning methods with the ‘co-op co-op’ model applied are being developed and yet, researches on how to combine the model with a ‘musical’ have been hardly carried out but, considering how constantly students are interested in the ‘musical’, this study decided to make use of the ‘co-op co-op’to develop and discuss both the lesson plan and lesson materials to be used in this class of designing a ‘musical’The study looked into the target grade of the class and the suitability of the contents of the textbook and then, proceeded with its investigation through research procedures with the ADDIE model applied. The lesson plan consisted of four sessions, and they were all connected with significance. Through those four sessions, the learners participate in the activities to understand the musical, to sing songs, to create and to actually watch the work, and during every session, the learners work to accomplish not only the aims of the subject but also the goals of the ‘co-op co-op’, in order to fulfill this goal to present the ‘musical’, the learners join these learning activities that fully reflect the learners’ autonomy. The lesson plan and the lesson materials in this study were created by a group of five experts including three in-service teachers, and another group of 12 experts was formed to verify this ‘role-finding’ program that had been developed to help the learners when they try to create the‘musical gala show’A total of two expert groups verified the content validity of the lesson materials through the valuation survey. Music Class A, B and C consisting of the sophomores at H high school located in Seoul were determined to be the research subjects, and a total of 88 students participated in the research. In terms of the research outcome, the lesson plan with the four sessions included to create the ‘musical’should have been presented, and to be specific, in the class, the learners understand the concept and components of the musical, figure out their own roles through the ‘role-finding’ activity, listen to or sing along the most popular songs of the musical, draw up ‘musical cue sheets’in groups and present their ‘musical’As for the activities in the class, the study used the‘co-op co-op’model to lead the learners to work on their autonomy as much as possible and pursued a ‘class that is enjoyed by everyone’In the teaching-learning activity during the fourth session, the learners understood the ‘musical’ and the ‘musical’ and were led to reach the aim of the subject through this activity which they joined in groups that they had formed voluntarily. The analysis on the research results was conducted based on what had been learned from the interviews with the learners in connection with how satisfied they were with the class, the class log recorded personally by the researcher of this study and the observation log worked on by another music teacher at the same school who had joined the class as an observer. Before the lesson plan was applied to the class, the five experts examined the validity of the lesson plan, and the lesson plan consequently gained 4.56 on a five-point scale which proved the positivity in the lesson plan’s being applied to the actual class. A few of the experts’ advices were accepted when the study tried to revise the lesson plan. In addition, after the lesson plan was applied to the class, the learners’satisfaction with the class, the researcher’s class log as well as the observer’s observation log were analyzed. The class satisfaction of the learners were valuated by the Likert scales, and the first, second, third and fourth sessions came up with 4.48, 4.50, 4.55 and 4.61 points relatively, and the study noticed that the learners’ satisfaction with the class increased one session after another. Not only that, the study learned that the learners were content with the core activity of the class, the ‘role-finding’ program, as much as 4.4. Such result was achieved because, as far as the study assumes, the learners’interest in the musical improved as the class went on one session after another, and through the group activities, the learners were drawn even more to this class in which they could actually share ideas with each other and felt voluntarily responsible for what they were doing in the class and after all, the learners’ finding out how creative and active they could be in the class became one of the greatest reasons for the learners’ high-level of satisfaction with the class. In the light of what has been discussed so far, the study confirmed that the developed lesson plan is a lesson material which is proper enough to be applied to an educational scene and to make music class high-quality, and in such high-quality music class realized by the lesson plan designed in the study, the learners’s musical motivations will be provoked. The study is considered academically significant in that it investigated the music lesson plan with the ‘co-op co-op’model applied, that it improved the learners’ satisfaction with creativity and autonomy and that it enhanced the quality of music class.
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