View : 233 Download: 0

예비여성과학교사의 과학교사로서의 진로 유지에 영향을 미치는 요인 탐색

Title
예비여성과학교사의 과학교사로서의 진로 유지에 영향을 미치는 요인 탐색
Other Titles
Exploring factors that guide pre-service female science teachers to maintain their career as science teachers
Authors
강정은
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성원
Abstract
과학교육의 질적 수준을 높이기 위해서는 우수한 과학교사의 양성이 필요하다. 사범대생들의 진학동기는 다양한데 그 중 ‘교사가 되기 위해’ 사범대학에 진학한 학생들이 교직에 진출할 확률이 높으며, 내적 동기를 가지고 교직을 선택한 학생들은 교직에 진출한 후에도 직무만족도나 조직헌신도가 높다. 따라서 본 연구에서는 과학교사가 되기 위해 사범대학에 진학한 예비여성과학교사들이 진로를 유지하는데 영향을 미치는 요인이 무엇인지 탐색하고, 그 요인들과 과학교사상이 어떤 관계가 있는지 알아보았다. 이를 위해 본 연구에서는 예비여성과학교사들을 대상으로 면담을 실시하였다. 본 연구 결과, 첫째, 예비여성과학교사들이 진로를 유지하는데 영향을 미치는 요인으로 교육실습, 사전교육실습, 대학수업(내용학, 교육학, 교과교육학), 학교 외 교육 관련 활동, 부모, 동아리, 대학교수, 친구 관계(같은 진로, 다른 진로), 개인적인 특수상황이 있는 것으로 나타났다. 이 중 과학교사로서의 진로 유지에 긍정적인 영향을 주는 요인으로는 교육실습, 대학수업(교과교육학), 학교 외 교육 관련 활동(자발적 참여 활동), 동아리 활동, 친구 관계(같은 진로)가 있었으며, 과학교사로서의 진로 유지에 부정적인 영향을 주는 요인으로는 사전교육실습, 대학수업(내용학), 학교 외 교육 관련 활동(과외), 친구 관계(다른 진로)가 있었다. 둘째, 본 연구에 참여한 예비여성과학교사들의 과학교사상을 분석한 결과 학생들이 과학에 흥미를 갖도록 하는 것을 중요시 하는 흥미강조형, 수업을 잘하는 것을 중요시 하는 수업강조형, 학생들과의 상호작용을 중요시 하는 상호작용형의 과학교사상으로 유형을 나눌 수 있었다. 이러한 예비여성과학교사들의 과학교사상은 다음과 같이 과학교사로서의 진로 유지 요인과 크게 두 가지 형태로 밀접한 연관이 있는 것으로 나타났다. 먼저, 예비여성과학교사들의 과학교사상 유형에 따라 진로 유지 요인이 과학교사로서의 진로가 유지되는데 영향을 미치는 양상이 달라졌다. 또한, 예비여성과학교사들은 부모나 동아리 활동, 대학수업(교과교육학)과 같은 과학교사로서의 진로 유지 요인을 통해 본인의 과학교사상의 유형을 형성하는데 영향을 받는 것으로 나타났다. 결론적으로 본 연구를 통해 과학교사가 되고자 사범대학에 진학한 내적 동기에 의한 과학교사상을 가지고 있는 예비여성과학교사들은 본인의 과학교사상 유형에 부합하는 경험을 하게 되면 과학교사로서의 진로 유지에 긍정적인 영향을 받으며, 진로 유지 요인을 통해서 과학교사상의 유형을 형성하는데 영향을 받기도 하는 것을 알 수 있었다. 그러므로 본 연구의 결과를 활용하여 예비과학교사들의 진로 유지에 긍정적인 영향을 주는 요인들을 강화하고, 내적 동기에 의한 과학교사상 유형에 부합하는 경험을 할 수 있도록 한다면 교직에 대한 만족도나 조직헌신도가 높은 우수한 과학교사를 양성하여 과학교육의 질적 수준을 높이는데 큰 도움이 될 것이다. 또한 본 연구의 결과는 과학교사가 되고자 사범대에 진학한 학생들이 진로를 유지하는데 도움을 줄 수 있도록 사범대학의 교육과정을 편성하고, 더 많은 경험을 할 수 있는 기회를 제공하는데 밑거름이 될 것으로 기대한다.;The goal of this study is to find out two factors; what makes pre-service female science teachers in the College of Education maintain their career, and how those factors are related with self-images of a science teacher. To do so, it was necessary to interview a certain group of female college students who wanted to become a science teacher. The results of this study shows that there are various kinds of factors that guide pre-service female science teachers to maintain their career such as teaching practice, pre-teaching practice, college curriculum(Subject contents, Education, Subject-Matter Education), extracurricular activities, parents, club activities, university professors, relationship with friends who have either same or different career goals, and individual circumstances. These factors can be divided into two groups. Considering a positive influence on the maintenance of career, ones like teaching practice, Subject-Matter Education, Extra-curricular activities(voluntary activities), club activities, and relationship with friends who have the same goal can make a group. On the other hand, it turns out that factors like pre-teaching practice, Subject contents, Extra-curricular activities(tutoring experience), and relationship with friends who have different career goals have a negative effect. With regard to self-images as a science teacher of pre-service female science teachers, the result categorizes them into three groups; 'interesting highlighting type' who believe that students should have an interest in science, 'class highlighting type' that think teachers must be good at teaching and have perfect knowledge of teaching methods, and 'interaction type’that put an emphasis on interaction between teachers and students. In addition, the types of self-images of a science teacher are closely related with the maintenance of career in two different ways. According to the images of a science teacher, preliminary teachers might be influenced in a different way by the factors of maintaining career. When they develop their own self-image of a science teacher, pre-service female science teachers are influenced by factors such as parents, club activities, and Subject-Matter Education. In conclusion, this study found out that as long as they entered the college with proper intrinsic motivation to become a science teacher and have enough experience that fit their own type of images for ideal teachers, pre-service female science teachers tend to maintain their career in a positive way, and factors of maintaining their career can decide what types of self-images as a science teacher they will have in the future. Thus, through this study, we are able to intensify factors which have an positive influence on maintaining career as a pre-service science teacher and also give college students an opportunity to experience what exactly fits the type of self-images as a science teachers. It well be very helpful to improve the quality of science education by instructing and training competent teachers to be. Finally, the result of this study will be used to plan curriculum of the Education Department at University in a way that helps pre-service teachers to maintain their career goals and make it possible to have enough chance to build their background knowledge to become talented science teachers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE