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디자인수업에서 마인드맵과 스캠퍼 기법이 창의적 표현력에 미치는 영향

Title
디자인수업에서 마인드맵과 스캠퍼 기법이 창의적 표현력에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effect of Mind map & Scamper on Creative Expression in Design Class : Centered on the 1st graders in high school
Authors
이송현
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
오숙환
Abstract
21세기는 변화의 연속이다. 복합적이고 빠른 변화 속에서 현대사회는 이를 융통성 있게 해결하고 새로운 지식을 창출하는 기반으로 ‘창의성’을 강조하고 있다. 창의성은 독창적인 아이디어를 산출하고 발전시키는 원동력이며 분야를 막론하고 현대 사회에서 요구되어지는 필수적인 능력으로 자리매김 하고 있다. 특히 디자인 분야는 아이디어와 기술을 결합시켜 새로운 것을 산출한다는 점에서 창의성의 핵심 분야로 떠오르고 있으며, 이를 활용한 디자인 교육 또한 그 가치를 주목 받고 있다. 디자인 교육은 확산적 사고를 통해 다양한 발상을 하고 독창적이고 자유롭게 표현할 수 있는 능력을 신장시킬 수 있는 교과로 현 시대가 요구하는 다양한 능력을 복합적으로 개발할 수 있는 교과목이다. 디자인 교육의 중요성이 점차 강조되고 있음에도 학교현장에서의 디자인 교육은 아직 미흡한 점이 많다. 아이디어의 발상법이나 이론에 대한 이해가 완전히 이루어지지 않고 수업이 진행되는 경우가 대부분이고, 디자인 교과서에서조차 이에 대한 내용이 힌트형식으로 소개될 뿐 제대로 명시되어 있지 않고 있다. 눈에 보기 좋은 결과물을 내는 것이 중요하다는 기존 디자인 교육의 고정관념을 벗어나지 못하고 독창적인 아이디어를 산출하는 것 보다 단순히 아름다운 디자인의 결과물을 내는데 많은 시간을 투자하고 급급해 하는 경우가 많다. 이에 학생들은 스스로의 사고를 자극하고 창의적인 아이디어를 내는 것에 어려움을 느끼고 흥미를 잃어가며 창의성과는 점차 멀어지게 된다. 미술교육은 학생들에게 자유로운 아이디어의 발상을 경험하게 하고 창의적으로 이를 표현할 수 있는 능력을 신장시킬 수 있도록 해야 한다. 확산적 사고를 통해 독창적으로 아이디어를 구성하고 이를 구체화하며 자유롭게 표현함으로써 창의력, 사고력, 상상력 등 다양한 영역의 향상에 도움을 주어야 한다. 이에 본 연구에서는 마인드맵과 스캠퍼 기법을 활용한 제품디자인수업을 고등학교 1학년 학생들에게 적용함으로써 발상법이 학생들의 창의적 표현력에 미치는 영향을 연구하고자 한다. 연구 방법으로는 먼저 문헌을 통해 창의성의 개념과 요소, 창의적 사고기법, 현 교육과정에서의 디자인 교육 등에 대해 이론적으로 고찰하였다. 본 연구에서는 창의적 사고기법 중 마인드맵과 스캠퍼 기법을 적용하여 제품디자인 수업을 진행하였다. 마인드맵은 큰 중심주제에서 가지를 치며 개념을 넓혀가는 방법으로 아이디어의 확산적 사고를 돕는 발상법이다. 또한 스캠퍼 기법은 7가지 발상요소를 토대로 보편적인 아이디어 발상에서 벗어나 더 높은 단계의 사고활동이 이루어지도록 도와주는 체크리스트 발상법 중 하나이다. 본 연구에서는 위의 두 가지 발상법을 순차적으로 전개함으로써 학생들이 스스로 선택한 주제를 바탕으로 아이디어를 구상하고 창의적으로 디자인을 생산해낼 수 있는 경험을 할 수 있도록 수업을 구성하였다. 위와 같은 이론적 배경을 토대로 본 연구에 맞는 교과서의 단원을 추출하여 주제와 학습제재를 설정하고 마인드맵과 스캠퍼 기법에 의한 교수학습 프로그램과 차시별 지도안 및 수업도구를 개발하였다. 본 연구는 2015년 3월부터 4월까지 총 10차시에 걸쳐 진행하였으며, 대구광역시 수성구에 위치한 J고등학교 1학년 2개 학급의 총 80명을 대상으로 하였다. 두 집단은 각각 40명으로 실험집단과 통제집단으로 나누어 동질성을 검증하였고 실험집단은 마인드맵과 스캠퍼기법을 적용한 제품디자인 수업을 실시하고 통제집단에는 전통적 교수법을 통한 제품디자인 수업을 실시하였다. 두 집단의 창의적 표현력에 어떤 차이가 있는지 알아보기 위한 창의적 표현력 측정검사 도구는 한국교육과정평가원의 ‘국가교육과정에 근거한 평가기준 및 도구개발 연구’(한국교육과정평가원, 1998)와 윤성연(2013)의 연구에서 사용된 창의적 표현력 평가도구를 본 연구에 맞도록 수정 및 보완하여 재구성하였다. 그 후 SPSS(Statistical Package for Social Science) V.20.0 통계 패키지 프로그램을 사용하여 창의적 표현력을 분석 하였고 결론을 도출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 마인드맵과 스캠퍼 기법을 적용한 디자인 수업을 받은 후 주제표현능력의 모든 영역에서 실험 전과 비교하여 더 높은 평가를 받았다. 둘째, 마인드맵과 스캠퍼 기법을 적용한 디자인 수업을 받은 후 표현방법능력의 모든 영역에서 실험 전과 비교하여 더 높은 평가를 받았다. 셋째, 마인드맵과 스캠퍼 기법을 적용한 디자인 수업을 받은 후 조형요소와 원리능력의 모든 영역에서 실험 전과 비교하여 더 높은 평가를 받았다. 넷째, 마인드맵과 스캠퍼 기법을 적용한 디자인 수업을 받은 후 표현재료와 용구능력의 모든 영역에서 실험 전과 비교하여 더 높은 평가를 받았다. 다섯째, 마인드맵과 스캠퍼 기법을 적용한 디자인 수업을 받은 학생들이 주제표현능력의 모든 영역에서 전통적인 디자인 수업을 받은 통제집단 학생들에 비해 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 여섯째, 마인드맵과 스캠퍼 기법을 적용한 디자인 수업을 받은 학생들이 표현방법능력의 모든 영역에서 전통적인 디자인 수업을 받은 통제집단 학생들에 비해 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 일곱째, 마인드맵과 스캠퍼 기법을 적용한 디자인 수업을 받은 학생들이 조형요소와 원리능력의 모든 영역에서 전통적인 디자인 수업을 받은 통제집단 학생들에 비해 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 여덟째, 마인드맵과 스캠퍼 기법을 적용한 디자인 수업을 받은 학생들이 표현재료와 용구능력의 모든 영역에서 전통적인 디자인 수업을 받은 통제집단 학생들에 비해 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 결론적으로 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 마인드맵과 스캠퍼 기법을 적용한 제품디자인수업은 창의적 표현력 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 디자인의 첫 단계이자 기본인 아이디어 발상단계에서 긍정적인 영향을 줌으로써 학습자의 관심을 집중시키고 자신감을 높일 수 있었으며 높은 성취능력을 이끌어 내었다. 획일적이고 기계적인 교육의 틀에서 벗어나 다양한 발상법을 활용하는 양질의 수업이 앞으로도 계속 개발되어야 할 것이고 이를 체계적으로 조직하고 논의하여 더욱 폭넓은 연구가 계속 진행되어야 할 것이다.; Every field of the modern society attaches great importance to generating new creations and original ideas, putting an emphasis on creativity. Particularly, design field is rising as a key area of creativity in that it creates information, technology and experience newly through their integration and utilization, and its educational values are being in the limelight of the public. In the rapidly changing society, design education allows individuals to derive various ideas, cultivate a power for creating an original image and information conveniently and extend creative thinking capabilities. So, it is a very effective way and has infinite potentials. Despite of such emphasis on design, design education in the school field leaves something much to be desired. Most instructions are being done without complete understanding on the idea generation techniques or theories, and such related contents are not specified in design textbooks merely with introduction through a hint. Besides, a stereotype of design education making much of generating a result that looks good causes to invest much time in a simple beautiful design rather than in creating high quality ideas. As a result, students have difficulty in stimulating their thinking and coming up with an idea, losing interest and going away from creativity. Art education should lead students to experience generation of free ideas and cultivate an ability to select and express a theme creatively. Especially, since design area gives aid to improving various spheres including creativity, thinking and imagination through generating and embodying ideas, related in-depth studies are needed. Accordingly, this study aimed at examining the effects of idea generation techniques on students' creative expression through applying a product design class to use Mind map and Scamper to the 1st graders in a high school. Firstly, it conducted a theoretical examination on concepts and elements of creativity, creative thinking techniques and design education in the current curriculum through literature research. This study applied Mind map and Scamper among creative thinking techniques, and Mind map is a method for divergent thinking through expanding a concept by branching from a main theme. Furthermore, Scamper is one of checklist idea-generating techniques for a higher level of thinking beyond a common idea-generating technique based on 7 kinds of idea-generating elements. In this study to develop both techniques in sequence, students were made to construct an idea based on a their selected theme and reorganize an image for creative production. Centered on a theoretical background, this study selected a theme and a learning material through extracting a textbook unit fitting for this research, and developed a instruction & learning program, lesson plan by period and instructional tools by Mind map and Scamper. This study was conducted for 80 students of 2 classes, in the 1st grade of J high school during 10 classes from March to April, 2015. Two groups were composed of 40 students each and divided into an experimental and a control group, and their homogeneity was verified. For the experimental group, product design class applying Mind map and Scamper was conducted, and a product design class through the traditional instructional method for the control group. As for the creative expression scale for identifying the difference in the creative expression of both groups, 'National Curriculum-Based Assessment Standards and Instruments Development' by KICE(1998) and the creative expression assessment tool used in the research by Yun Seong Yeon(2013) were reorganized after correction and supplement. And then, creative expression was analysed using PSS(Statistical Package for Social Science) V.20.0 and the conclusion was derived. Research findings are as follows. First, a higher assessment was given in every area of the ability for theme expression after design class applying Mind map and Scamper compared with that of pre-experiment. Second, a higher assessment was given in every area of the ability for expression method after design class applying Mind map and Scamper compared with that of pre-experiment. Third, a higher assessment was given in every area of the ability for formative element and principle after design class applying Mind map and Scamper compared with that of pre-experiment. Fourth, a higher assessment was given in every area of the ability for expression material and instrument after design class applying Mind map and Scamper compared with that of pre-experiment. Fifth, it showed that students who attended a design class applying Mind map and Scamper obtained better evaluation in every area of the ability for theme expression compared with control group students who attended a traditional design class. Sixth, it showed that students who attended a design class applying Mind map and Scamper obtained better evaluation in every area of the ability for expression method compared with control group students who attended a traditional design class. Seventh, it showed that students who attended a design class applying Mind map and Scamper obtained better evaluation in every area of the ability for formative element and principle compared with control group students who attended a traditional design class. Eighth, it showed that students who attended a design class applying Mind map and Scamper obtained better evaluation in every area of the ability for expression material and instrument compared with control group students who attended a traditional design class. In conclusion, for the 1st graders in high school, it revealed that product design class applying Mind map and Scamper has a positive effect on improving the creative expression. Having a positive effect in an idea-generating step, a basic of design, it succeeded in concentrating learners' attention, raising their confidence and deriving higher achievements. High quality class using various idea-generating techniques shall be developed continually escaping from a standardized and mechanical frame of education. Also, further studies are required constantly through systemic organization and discussion.
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