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창의 연극을 활용한 영어 수업이 중학교 3학년 학습자의 영어 말하기, 창의성 및 정의적 태도에 미치는 영향

Title
창의 연극을 활용한 영어 수업이 중학교 3학년 학습자의 영어 말하기, 창의성 및 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Creative Drama on the Third Grade Middle School Students’ English Speaking Performance, Creativity, and Affective Attitude towards English Learning
Authors
이향진
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한종임
Abstract
글로벌 창의 인재를 육성하기 위해 새롭게 구성된 2009 개정 교육과정에서는 기초 능력의 바탕 위에 새로운 발상과 개성을 발휘하는 창의적인 인간상을 추구한다(교육과학기술부, 2009). 그 동안 과학이나 수학, 예술계 등의 타 교과에서는 ‘STEAM(Science–Technology–Engineering-Art-Mathematics)’을 통한 융합인재교육에 대한 관심과 정책적인 노력으로 인해 창의적 사고력과 창의적인 성향에 대한 활발한 연구가 진행되어 왔다. 하지만 상대적으로 영어 교육에서는 창의성에 대한 연구가 활성화되지 않았다. 국가교육과정을 살펴보면, 우리나라 외국어교육과정에서도 2009 개정 교육과정 전에는 창의성 교육에 대한 내용이 언급되지 않았었다. 새롭게 창의성에 대한 언급을 하고 있는 2009 개정 영어과 교육과정에서도 목표에만 중요성을 명시했을 뿐, 창의성 함양을 위한 교수 학습 계획이나 구체적인 성취 기준이 없다. 물론 영어는 언어이기 때문에 실제 의사소통능력 함양이 영어 교육에서 있어서 가장 큰 주안점이고, 지금까지 의사소통중심교수법(Communicative Language Teaching)을 기반으로 수많은 연구가 이루어 졌다. 한국 영어 교육 현장에서는 영어를 외국어로서 학습하는 EFL(English as a Foreign Language) 환경의 특성상, 학습자들이 실제 의사소통 환경과 비슷한 맥락(Context)에서 영어를 사용하여 대화할 수 있는 기회가 최대한으로 제공되어야 한다. 하지만 듣기와 읽기의 수용적인 능력(Receptive Skills)에만 치중된 현재 중학교 영어 교실에서는 교사가 일방적으로 문법 번역식의 강의형 수업을 함으로써 창의성 계발과 의사소통능력 함양이라는 영어과의 가장 중요한 두 가지 목표를 모두 놓치고 있다. 이에, 본 연구에서는 영어 의사소통능력 함양과 창의성 계발, 인성 함양이라는 세 가지를 모두 충족시킬 수 있는 대안으로 창의 연극을 활용한 프로젝트형 영어 수업 모델을 개발하여 그 교육적 효과를 검증하고 분석해보고자 한다. 이러한 연구의 목적을 위해 서울시 강남구 소재의 중학교 3학년 두 학급 60명의 학생들을 연구대상으로 선정하고 8주간 실험을 진행하였다. 실험 집단은 그룹별로 교과서 문학작품 그리스 신화 Cupid’s Arrows의 뒷부분을 각색하여 UCC로 촬영하여 인터넷 게시판에 업로드하는 프로젝트를 실시하였고, 실험 과정에서 브레인스토밍, 칠판 편지 기법, Improvisation(즉흥극), Mime(마임), Tableaux 등의 다양한 창의적 기법 및 창의 연극 기법들을 활용하여 영어로 연극 만들기 활동을 진행하였다. 통제 집단의 경우 교사의 일방적인 주도 아래 Cupid’s Arrows 텍스트를 읽고 문장의 구조를 분석하는 방식의 문법 번역식 수업을 실시하였다. 실험이 종료된 후, 영어 말하기평가를 통해 두 집단의 영어 말하기 점수 향상도를 비교 분석하였고, 토랜스의 TTCT 창의력 검사지를 통해 두 집단의 창의성 검사 점수 향상도를 비교하였다. 또한 설문조사를 통해 두 집단의 정의적 태도 변화를 분석하였고, 실험 집단을 대상으로 창의 연극 활동에 대한 사후 심화 개방형 설문을 실시하여 창의 연극의 교육적 효과에 대하여 심도 있는 분석을 하였다. 이를 통해 얻게 된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 창의 연극을 활용한 영어 수업이 학습자의 영어 말하기에 미치는 영향을 알아본 결과, 사후 말하기 평가 결과에 있어 두 집단 간에는 유의미한 차이가 나타났다. 특히 유창성과 적절성 항목에서 두 집단 간에 이 유의미한 차이가 나타났는데, 이러한 결과는 창의 연극 수업이 영어 말하기의 유창성과 적절성 향상에 효과적이라는 것을 의미한다. 또한 영어 말하기평가 대본 작성에 있어 창의 연극을 수행한 실험 집단 학생들의 경우, 독창적인 아이디어로 기존의 동화나 영화를 새롭게 각색한 대본을 창안한 사례를 다수 찾아볼 수 있었다. 둘째, 창의 연극 수업이 학생들의 창의성에 미치는 영향을 분석하기 위해 두 집단의 창의성 검사 점수를 비교한 결과, 두 집단은 유창성과 독창성에 있어 유의미한 차이를 보였다. 이러한 결과는 창의 연극 수업이 학생들의 유창성과 독창성 함양에 효과적이라는 것을 시사한다. 즉, 학생들은 브레인스토밍과 즉흥극을 통해 최대한 많은 아이디어를 산출하고, 남들과 차별화 된 뒷이야기를 작성하기 위해 자유롭게 토의하는 과정에서 유창성과 독창성을 함양할 수 있었다. 셋째, 창의 연극 수업이 학습자가 영어 학습과 영어 말하기에 대해 가지는 정의적 태도에 미치는 영향을 알아본 결과, 창의 연극을 수행한 실험 집단이 문법 번역식 강의형 영어 수업이 진행된 통제 집단에 비해 영어 학습에 대한 흥미와 학습 욕구, 수업 참여도에 있어 통계적으로 유의미한 향상이 나타났고, 영어 말하기에 대한 흥미와 자신감, 학습 욕구, 참여도에 있어서도 유의미한 향상을 보였다. 반면, 영어에 대한 자신감에 있어서는 두 집단이 유의미한 차이를 보이지 않았다. 하지만 실험 집단을 대상으로 한 사후 심화 개방형 설문 결과 학생들은 점차 영어 말하기에 대한 두려움이 해소되어가고 있다는 답변을 기술하였고, 앞으로도 창의 연극을 활용한 영어 수업을 계속 하고 싶다는 의사를 표현하였다. 그 밖에 학생들은 창의 연극 수업을 통해 친구들과 함께 협동하여 아이디어를 공유하고 결과물을 완성하는 프로젝트형 수업이 재미있고, 성취감이 있으며, 연기를 하는 과정에서 실제 대화를 통해 영어 말하기를 연습하기 때문에 영어 말하기 능력이 향상된 것 같다고 답하였다. 따라서 앞으로의 중학교 영어 교실에서 교사는 창의 연극을 활용한 학습자 중심의 영어 수업을 적용하여 학생들이 프로젝트형 수업의 이점을 습득함과 동시에 창의적인 기법으로 실제 영어 의사소통능력을 함양할 수 있는 기회를 최대한 제공해야 할 것으로 생각된다.;Developing creativity has currently become one of the most important issues in various fields in Korean society. In the 2009 revised National English Curriculum, the importance of developing creativity is specified as a teaching and learning goal, along with the English communication ability in order to educate global leaders in the 21st century. There have been some attempts at applying creative techniques to the classroom, most of them, however, were carried out in the elementary education level. Creative drama has been an effective educational tool to foster a real-like communication and develop participants’ creative thinking skills such as fluency, openness, and flexibility. A lot of researchers have already emphasized the necessity of using educational drama in the English classroom in order to enhance creativity, but many of researches focused on role-play activity based on a script and none of them was actually verified by an authorized creativity test. The purpose of this study is to suggest a creative drama lesson model for the development of students’ creativity in grade 3 middle school classrooms and analyze the actual effectiveness on students’ creativity, English speaking performance, and affective attitude towards English learning and speaking. 60 students participated in the study and the subjects were all middle school 3rd graders located in Gangnam-gu district with a high level of English ability than their peers in other school districts in Korea. The students are familiar with the English role play since the speaking performance test they take every semester is based on play-making. An experimental group of 30 students participated in a creative drama project making creative a sequel to the Greek myth, "Cupid’s Arrows" from their textbook. The control group participated in the traditional English class taught by grammar translation method. To analyze the effect of the creative drama project, TTCT Creativity Test, an English speaking performance test, and an affective attitude survey were used as pre and post tests instruments. The pre tests of speaking performance, TTCT, and affective attitude survey showed no difference between the two groups, while the post test instrument found that the experimental group who performed creative drama demonstrated statistically significantly higher score on fluency and appropriateness in English speaking performance, fluent thinking skills and originality in TTCT, and all domains of affective attitude towards English speaking. The brainstorming technique and Improvisation used in creative drama encourages the generation of many ideas without hesitation. Generating many ideas through brainstorming improves fluent and original thinking which helps students combine existing ideas and create new and unusual ideas. The ability to combine new ideas with existing ideas was developed in the process of making the sequel to Cupid’s Arrows. Once a variety of ideas have been brainstormed in a group, flexible thinking helps students go beyond the obvious to create a new ending situation to apply to the original text. Unique ideas may not be organized and recognized by students. Clarifying questions may occasionally be necessary to help students elaborate on their reasoning(Han, Oh, Kim, 2013). This action research is intended to encourage middle school English teachers to apply creative drama techniques into classrooms in order to enhance both divergent thinking and English communication skills in the process of performing genuine learner centered activities. In this process, the students will become autonomous and creative language learners.
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