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초등미술수업에서 문제중심학습모형 적용이 문제해결력 증진에 미치는 영향

Title
초등미술수업에서 문제중심학습모형 적용이 문제해결력 증진에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effectiveness of Applying Problem-based Learning Model for Elementary School Art Class on the Improbement of Problem-solving Ability
Authors
정명진
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김미경
Abstract
급속히 변화하며 다원화되고 있는 현대사회에서 경쟁력을 갖추기 위해서는 지식을 습득하고 축적하여 이를 활용하여 새롭게 창출할 수 있는 능력이 요구된다. 단편적인 지식의 수용이나 이해보다는 학습자들이 자기 주도적으로 경험하는 문제를 해결해나가는 능력이 필요함에도 불구하고, 실제 학교 현장에서 수업은 주로 교사가 학생에게 정보나 기능을 일방적으로 전달하고 있는 실정이다. 따라서 실제 사회에서 겪는 다양한 문제를 해결할 수 있는 실질적인 능력인 문제해결력을 증진시킬 수 있는 교육 방안의 필요성이 대두되고 있다. 교육부에서 제시한 초등학교 2007 개정 교육과정 총론에서는 ‘전인적 성장의 기반 위에 개성을 추구하는 인간상’, ‘기초 능력을 토대로 창의적인 능력을 발휘하는 인간상’을 추구하고 있다. 초등학교 교육목표로는 학생의 학습과 일상생활에 필요한 기초능력 배양과 기본 생활 습관 형성에 중점을 둔다고 밝히며 ‘일상생활의 문제를 인식하고 해결하는 기초 능력을 기르고 자신의 생각과 느낌을 다양하게 표현하는 경험을 가진다’는 항목으로 제시하고 있다(교육과학기술부, 2008). 따라서 문제중심학습모형을 적용한 교수-학습프로그램을 통해 학생들의 전인적 성장을 도모하며, 스스로 사고를 통해 창의적 지식을 생성해 내는 사람으로의 육성을 기대할 수 있다. 본 연구에서는 초등미술수업에 문제학습모형의 적용이 초등학교 6학년 학생의 문제해결력에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 문제해결력의 개념과 문제중심학습모형의 개념, 특징, 교수-학습 과정을 문헌연구를 통해 살펴보았다. 초등미술수업에서 문제중심학습모형과 문제해결력의 관계성을 고찰하였다. 이를 토대로 ‘자연사랑 친환경 도예벽화 제작하기’를 주제로 하여 문제중심학습모형을 적용한 총 6차시의 미술과 교수-학습 프로그램을 개발하여 제시하였다. 문제해결력 측정 도구로는 Osborn(1963)과 Pames(1967)가 제시한 문제해결모형의 대표적 모형인 Osbonrn-Pames의 5단계 모형을 기초로 하여 김현정 외(2003)가 문제해결력 분석틀로 제시한 ‘문제 정의하기’와 ‘문제 해결하기’의 두 개의 큰 범주에 ‘문제 탐구하기’와 ‘태도’를 추가하여 네 개의 큰 범주로 구성하였다. 조연순(2008)의 문제중심학습모형의 5단계 영역과 2007 개정에 따른 초등학교 미술과 교육과정의 내용체계와 성취기준을 평가관점에 반영하여 수정 및 보완하여 제작하였다. 또한 작품을 평가함에 있어 교육과학기술부 2007 개정에 따른 초등학교 미술과 교육과정의 표현영역과 교과서 및 교사용 지도서를 참고하여 실기결과물에 대한 평가도구를 제작 하였다. 실험수업 대상은 서울시 마포구 소재의 S초등학교 6학년 학생 총 52명으로, 본 연구자가 문제중심학습모형을 적용하여 개발한 미술과 교수-학습프로그램을 진행하는 실험집단 26명, 같은 학습제재를 전통적 미술수업에 따라 진행하는 통제집단 25명으로 구성하였다. 두 집단은 수업 진행 후 문제해결력에 대한 사후검사를 실시하였다. 실험의 효과를 검증하기 위하여 문제해결력에 대한 각 집단의 사후검사와 자기평가는 SPSS Ver. 21.0 통계패키지 프로그램을 사용하여 분석하였으며, 이를 중심으로 결론을 도출하였다. 또한 실기 결과물에 대한 질적인 평가를 통하여 본 연구의 효과를 검증하고 결론을 도출하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 문제중심학습모형을 적용한 미술수업이 학습자의 문제해결력 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 문제해결력 사후 검사 분석 결과, 문제중심학습모형을 적용한 미술수업을 진행한 실험집단의 경우, 전통적인 미술수업을 진행한 통제집단보다 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 둘째, 본 연구의 교수-학습 프로그램을 진행한 후 실험집단과 통제집단에 실시한 자기평가를 비교해본 결과 문제해결력 향상에 있어서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 실기평가 채점 기준 표를 바탕으로 실기 결과물을 분석한 결과, 실험집단이 통제집단보다 표현과정에서 더 높은 점수를 받았다. 결론적으로 초등미술수업에서 문제중심학습모형의 적용이 초등학교 6학년 학생들의 문제해결력 증진에 영향을 미쳤음을 알 수 있으며 실험집단이 통제집단보다 문제해결력이 크게 향상되었음을 알 수 있었다. 본 연구는 초등미술수업에서 문제중심학습모형의 적용이 문제해결력 증진을 가져다주었음을 검증하였다는데 의의가 있다. 본 연구의 교수-학습프로그램이 실제 교육현장에 도움이 되길 바라며, 앞으로 후속 연구를 통하여 학생들의 정서표현성 향상을 위한 체계적인 교수-학습 프로그램이 다양하게 개발되기를 바란다.;To possess competitiveness in the modern society with rapid change and diversification, ability to utilize acquired and accumulated knowledge to newly create knowledge is required. Despite the necessity to have capacity for problem-solving skills that are self-directed and based on experiences rather than fragmental accommodation and understanding of knowledge, the actual classes conducted at schools are mostly done in a way that teacher unilaterally transfers information or skills to students. Thus, the necessity for teaching methodology that can improve the practical problem-solving skills which can help students to solve various problems occurring in real world is on the rise. The general introduction of elementary curriculum revised in 2007 suggested by the Ministry of Education pursues ‘human character that seeks individuality with the base of holistic growth,’ ‘human character that exhibits creative ability with the base of fundamental capacity.’ The aim of elementary school education lies in cultivation of basic ability for students’ learning and daily lives and formation of basic life habit, and also suggest ‘the growth of basic ability to recognize and solve problems from everyday life and experiences to express one’s thought and feelings through diverse means (The Ministry of Education, Science and Technology, 2008). Therefore, we promote holistic growth of students and expect them to grow up as men who can generate creative knowledge through self-driven thinking process by applying teaching-learning program based on problem-based learning model. The purpose of this research is to explore the effect of the application of problem-solving model in elementary art classes on problem-solving ability of elementary school 6th grade students. For this, I studied the notion of problem-solving ability, notion and characteristics of problem-based learning model, and teaching-learning process through textual research. The correlation between problem-based learning model and problem-solving ability in elementary art class was contemplated. Based on these findings, I developed and suggested total of 6 lessons for art department teaching-learning program using problem-based learning model under the topic of ‘Love the Nature: Making Environmentally-friendly Ceramic Mural.’ Measurement tool for problem-solving ability was composed into four large categories by supplementing ‘exploring the problem’ and ‘attitude’ in addition to the two large categories that are suggested as frame for problem-solving ability by Hyeon-jeong Kim, at el. (2003) that are ‘defining the problem’ and ‘solving the problem,’ which have their origin in the five step Osbonrn-Pame model that is the representative for problem-solving model proposed by Osborn(1963) and Pames(1967). It was made by modifying and supplementing the five step domains of problem-based learning model by Yeon-sun Jo(2008) and contents system and standard for achievement of elementary school art department curriculum revised in 2007 into consideration for evaluation perspective. Moreover, for evaluating the works of students, the evaluation tool to measure practical output was made based on textbooks and teachers’ manual by expression domain of elementary school art department curriculum based on the 2007 revision from The Ministry of Education, Science and Technology. Subjects of the research were 52 students from 6th grade of S elementary school located in Mapo-gu, Seoul. The experimental group consists of 26 students who were given art department teaching-learning program that I developed after applying problem-based learning model, and the control group consists of 25 students who were given traditional art classes under same topic. Two groups were conducted post inspection on their problem-solving abilities after the class was taught. To verify the effect of experiment, post inspection and self-evaluation results for each group regarding problem-solving ability were analyzed by SPSS Ver. 21.0 statistics package program, and the conclusion was drawn based on it. Moreover, the effectiveness of this research was examined through qualitative evaluation on practical outputs, and the conclusion was drawn. The conclusion of this research can be summarized as follows. Firstly, the art class using problem-based learning model demonstrated effectiveness in improving the learners’ problem-solving ability. The analysis result of the post inspection on problem-solving ability showed statistically significant increase for experimental group that conducted art class using problem-based learning model in comparison with control group that were given traditional art class. Secondly, after conducting the teaching-learning program and comparing the self-evaluation done by experimental group and control group, statistically significant difference was shown in terms of problem-solving ability. Thirdly, after analyzing the practical outputs according to the performance evaluation grading standard table, the experimental group scored higher than the control group in expression process. In conclusion, it was found that the application of problem-based learning model affected the increased problem-solving ability for 6th grade elementary school students, and greater degree of improvement was shown from the experimental group than the control group in their problem-solving ability. This research is significant in its verification of the improved problem-solving ability as a result of applying problem-based learning model in elementary school art classes. I hope that the teaching-learning program of this research can provide real assistance in learning sites, and systematic teaching-learning programs be developed for enhanced emotional expressiveness of the students through follow-up research.
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