View : 27 Download: 0

미술과에서 Co-op Co-op모형을 적용한 수업이 중학생의 환경소양 함양에 미치는 효과

Title
미술과에서 Co-op Co-op모형을 적용한 수업이 중학생의 환경소양 함양에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of Co-op Co-op Model Applied Art Program on Middle School Student’s Environmental literacy : Focused on the Public Service Advertisement Media Design Program
Authors
김다미
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김미경
Abstract
환경문제를 해결하기 위해서는 근본적으로 사람들의 환경 의식을 개선하는 것이 필요하다. 환경에 대한 지식, 태도, 기능, 행동 등을 범주로 하는 환경소양을 함양하기 위한 교육은 다양한 교과를 통해 지속적·장기적인 안목으로 이루어질 때 그 효과가 더욱 클 것이다. 환경교육을 효과적으로 실시하기 위하여 연구자는 협동학습을 교수·학습 방법으로 선정하였으며, 특히 중학생의 발달단계에 적합한 지식, 기능, 태도영역에서 그 효과를 나타낼 것으로 가정되는 Co-op Co-op모형을 연구의 독립변인으로 하였다. 연구의 목적은 미술과에서 Co-op Co-op모형을 적용한 수업이 중학생의 환경소양에 미치는 효과를 검증하는 데 있으며, 미술과 ‘영상디자인’ 단원을 수업 내용으로 하여 교수·학습 방법을 개발하고자 한다. 연구목적을 달성하기 위하여 Co-op Co-op모형을 변인으로 한 영상디자인 수업을 제작하여 실험집단에 실시하고, 통제집단에는 전통적인 모둠학습을 실시하였다. 수업처치 후 환경소양 검사 결과는 윈도우용 SPSS ver21.0을 사용하여 정량적 분석을 하고, 실기 결과물은 질적 평가하여 그 결과를 비교·분석 하였다. 연구 대상은 ‘협동학습 경험과 선호도’, ‘영상제작의 경험과 기대감’, ‘환경에 관한 지식’을 묻는 문항들로 구성된 검사지를 통해 사전 동질성이 검증된 중학교 1학년 2개 학급(총 60명)으로 선정하였다. 각 학급은 실험(30명), 통제(30명) 집단으로 구분되었으며, 총 7차시의 환경공익광고 영상디자인 제작 수업을 진행하였다. 두 집단 모두 5~6명으로 구성된 소집단의 모둠학습을 하였는데 실험집단은 Co-op Co-op모형의 절차를 적용하여 개별적 책무성과 구성원 간 긍정적인 상호작용을 강화하도록 하였고, 통제집단은 전통적 모둠학습을 진행하도록 하였다. 수업처치 후 환경소양 검사를 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험-통제 집단 간 환경소양 함양의 평균 차이가 통계적으로 유의미한 결과를 보였다. 둘째, 실험-통제 집단 간 환경소양 하위영역 중 지식과 기능영역에서 더 유의미한 차이를 보였다. 지식과 기능영역은 유의수준 99.9%에서 유의미한 결과가 나타났고, 정서와 행동영역은 유의수준 99%에서 유의미한 결과가 나타났다. 즉 지식과 기능영역에서 유의확률 값이 0에 더욱 가까워(p<.001), 이 영역에서 두 집단 간 차이가 더욱 뚜렷한 것으로 나타났다. 셋째, Co-op Co-op모형을 적용한 공익광고 영상디자인 수업의 실기 결과물과 모둠 내 협력적 태도를 평가한 결과 중학교 1학년의 성취수준 도달에 긍정적인 영향을 미쳤다. 결론적으로 Co-op Co-op모형을 적용한 영상디자인 수업은 중학교 1학년의 환경소양 함양과 성취수준 도달에 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구는 미술과에서 중학생의 환경소양을 효과적으로 함양하기 위하여 협동학습을 적용한 교수·학습 방법을 개발하였으며, 이를 통해 미술교육에서 환경교육의 가능성을 넓히고자 하였다. 또한 연구의 효과가 입증되었으므로, 본 연구자가 개발한 수업이 중학생의 환경소양 함양에 있어 실제 교육현장에 효과적으로 활용될 수 있다는 데에 의의가 있다.; In order to solve environmental problems, improvement of environment consciousness is basically required. The effects of education to cultivate ‘Environmental Literacy(EL)’ with the categories of knowledge, attitudes, functions and behaviors areas about environment would be greater when the education is executed with continuous and long-term perspectives through various education curriculum. In order to execute environment education more effectively, the researcher selected cooperative learning as a teaching and learning method and tried to test the effectiveness by establishing Co-op Co-op model as an independent variable which is assumed to be effective in the knowledge, function and attitude area which are suitable especially in middle school student development stage. Objective of this study is to test effects of Co-op Co-op model applied program on middle school student's EL and to develop more effective teaching and learning methods about environment education through arts and media design unit. In order to achieve this study objective, media design program was made with Co-op Co-op model as a variable and executed in experiment group and traditional group learning was conducted in control group. EL test results after class were analyzed with quantitative analysis using Windows SPSS ver21.0 and practice outputs were qualitatively analyzed and the results were compared and analyzed. Study subjects were selected targeting total of 60 students from 2 classes of first year middle school students whose preliminary homogeneity was tested through the questionnaires asking 'experience and preference of cooperative learning', 'experience and expectation about media design' and 'knowledge about environment'. Each class was classified into experiment group (30 students) and control group (30 students) respectively and total of 7 times of media design program were conducted. Both groups did small group cooperative learning which is composed of 5 to 6 students. In experiment group, individual responsibility and sense of responsibility were strengthened applying Co-op Co-op model and in control group, traditional classes were conducted. EL tests were conducted after class, and the results are as follows. First, differences of cultivate levels about EL between experiment and control group showed significant results. Second, more significant differences were identified in knowledge and function areas in the sub-categories of EL between experiment and control group. Knowledge and function areas showed significant results in 99.9% of significance level and emotion and behavior areas showed significant results in 99% of significance level. In other words, significance probability value in knowledge and function is close to 0(p<.001), which shows the differences between two groups are more significant. Third, practice outputs in public service advertisement media design program applying Co-op Co-op model positively affected the achievement level of first year middle school students. In conclusion, public service advertisement media design program applying Co-op Co-op model positively affected the EL and practice achievement evaluation. In this study, teaching and learning method applying cooperative learning was developed to effectively cultivate EL of middle school students in art class. Through this, possibility of environment education was tried to be expanded in art education. Because study results were proven, the program which was developed by this researcher has a meaning in that the class could be effectively utilized in physical education spots in cultivating the environment knowledge of middle school students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE