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정서행동문제 청소년의 자아탄력성 증진을 위한 구조화된 가야금 중심의 합주효과

Title
정서행동문제 청소년의 자아탄력성 증진을 위한 구조화된 가야금 중심의 합주효과
Other Titles
The Effects of a Structuralized Gayageum-based Ensemble on Improving Self-resilience in Teenagers with Problematic Emotional Behavior
Authors
임미소
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
송인령
Abstract
본 연구는 가야금 합주 프로그램에 참여한 정서 행동 문제 청소년들의 자아탄력성 향상을 알아보고자 실시되었다. 가야금 합주 프로그램은 가야금의 탐색 및 조율방법 습득, 가야금 앙상블 연주를 진행하였으며, 발표회를 통해 마무리를 하였다. 연구대상은 AMPQ-Ⅱ에서 선별점수 이상을 받아 Wee센터에서 의뢰된 4명의 중학생으로 선정하였다. 매 회기 45분 동안 주 2회 총 14회기의 가야금 합주 프로그램을 그룹형태로 실시하였으며, 자아탄력성의 하위요소인 활력성과 대인관계 증진을 중심으로 진행되었다. 활력성과 대인관계를 포함한 자아탄력성의 변화를 측정하기 위하여 가야금 합주 프로그램 사전, 사후에 자아탄력성 척도를 사용하였고, 정서행동의 안정성을 측정하기 위해 AMPQ-Ⅱ척도를 사용하여 양적인 자료를 수집하였다. 활력성과 대인관계에 대한 변화를 보기 위해 세션 내 대상자들의 언어적·비언어적 반응을 분석하였다. 연구의 결과 대상자들의 자아탄력성 척도 점수가 증가하였고 활력성, 대인관계 등의 하위영역의 점수도 증가하였다. 대상자들의 정서행동 특성검사 척도 점수는 감소하였다. 본 연구의 가야금 합주 프로그램 실시 전에 대상자들은 과제 수행에 대한 불안감, 또래관계에서의 배척, 타인에 대한 높은 의존도를 보였다. 가야금 합주 프로그램을 통해 대상자들은 정서행동에 음악적 성공경험에 대한 자신감을 갖게 되었고, 음악적지지 및 언어 비언적인 지지를 통해 또래관계에서의 소속감을 얻었으며, 활동에 대한 적극적인 자세를 통해 스스로 문제를 해결하려는 자세를 갖추었다. 수행과제에 대한 거부와 수동적인 참여태도는 적극적으로 변화하였으며, 타인에 대한 무관심과 무시 등의 부정적인 행동은 타인과 함께 과제를 수행할 수 있는 태도와 격려로의 긍정적인 변화로 나타났다. 이러한 변화는 대상자들이 합주를 하는 과정에서의 악기선택, 음악적 수준에 따른 개인연주 선택 등과 결정을 통한 자율성의 경험, 창작과 합주진행에 따른 그룹원과의 의사소통경험, 합주 안에서의 음악적, 언어적·비언어적인 지지경험, 완성된 합주에 대한 성공적인 성취경험 등이 긍정적인 연관을 준 것으로 사료되며 이는 자아탄력성, 그 중에서도 활력성 점수의 향상으로 이어진 것으로 보인다. 이러한 연구 결과는 가야금 합주프로그램이 정서 행동 문제 청소년을 위한 하나의 중재 프로그램이 될 수 있음을 의미한다.; The purpose of this study is to examine participation in a gayageum ensemble program improves self-resilience in teenagers with problematic emotional behavior. The gayageum ensemble program was composed of exploring a gayageum, acquiring to how to tune it, and performing in a gayageum ensemble, and it ended with a recital. The subjects selected in this study were 4 middle school students who had received the score higher than the screening line in AMPQ-Ⅱ and had been sent to Wee Center. The gayageum ensemble program was performed as a group with total 14 sessions, twice a week, for 45 minutes in each session, and it was centered around improving self-resilience’s subfactors: vitality and interpersonal relationship. To measure the change of self-resilience including vitality and interpersonal relationship, the self-resilience scale was used before and after the gayageum ensemble program. To measure the stability of emotional behavior, the AMPQ-Ⅱscale was used and quantitative data were collected. Also, to see the change of vitality and interpersonal relationship, the subjects’ verbal • nonverbal responses in the sessions were analyzed. According to the results of the research, the subjects’ scores in the self-resilience scale improved, and their scores in its subareas such as vitality and interpersonal relationship also improved. But their scores in the scale to examine emotional behavior traits reduced. Before the gayageum ensemble program, the subjects showed high anxiety about task performance, hostility against peer relationship, and dependency on others. After the gayageum ensemble program, regarding their emotional behavior, the subjects became confident about their experience in musical success, felt a sense of belonging in terms of peer relationship through musical support as well as verbal·nonverbal support, and came to have an attitude to solve their problems on their own based on their active attitude towards the activity. Though they refused task performance and had a passive attitude about participation before, they turned more active after the program. They showed indifference and ignorance about others in their words and deeds before, but these changed to an attitude to work on a task with others cooperatively and encouragement. These changes were attributed to the subjects’ experience of autonomy when choosing an instrument for the ensemble and making their own decisions about their performance based on their musical ability, experience to communicate with the group members in the process of creation and the ensemble, experience of musical, verbal • nonverbal support during the ensemble, and experience of successful achievement with the completed ensemble, and these were found to exert positive effects on self-resilience’s factors, vitality and interpersonal relationship. In conclusion, the gayageum ensemble program influenced the vitality and interpersonal relationship of teenagers with problematic emotional behavior and provided positive effects on the enhancement of their self-resilience. These findings imply that the gayageum ensemble program can turn out to be one of the intervention programs for teenagers with problematic emotional behavior.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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