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중학교 교사의 직무스트레스와 음악활용에 관한 연구

Title
중학교 교사의 직무스트레스와 음악활용에 관한 연구
Other Titles
A study on work-related stress and use of music of middle school teachers
Authors
강윤정
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
본 연구는 중학교 교사의 직무스트레스와 음악활용 실태 및 양자의 관계, 직무스트레스 관리 음악프로그램에 대한 중학교 교사의 기대 등을 알아보고자 실시하였다. 이를 위해 인천광역시 A교육지원청 소속 9개 중학교의 교사 230명을 대상으로 설문조사를 실시하여 회수된 217부의 설문지 중 답변이 불충분한 설문지를 제외한 202부의 설문지를 대상으로 SPSS Statistics 20을 활용하여 신뢰도분석, 빈도분석, t 검정, 일원분산분석, 상관분석을 실시하였다. 연구결과 중학교 교사는 학생지도‧업무과다‧경제적 안정 요인으로 인한 스트레스를 가장 많이 느끼고 있었고, 행정적 지원 관련 요인, 동료교사와의 관계 요인 순이었다. 중학교 교사는 직무스트레스 상황에서 문제중심적‧사회적지지 추구‧소망적사고 대처방식을 정서완화적 대처방식보다 많이 사용하고 있었다(p.001). 중학교 교사의 음악활용 실태를 살펴보면 약 80%의 교사가 음악활동을 하고 있는 반면 직무스트레스 관리를 위해 음악활용을 하고 있는 교사는 50%정도였고, 음악감상을 노래부르기나 악기연주보다 많이 하고 있었다(p.001). 중학교 교사는 직무스트레스 관리와 음악활용의 필요성을 높게 느끼고 있었으며, 직무스트레스 관리를 위해 음악을 활용하고 있는 교사는 음악이 직무스트레스 관리에 매우 효과적이라고 평가하였다. 직무스트레스 수준과 일상에서의 음악활용 시간 간의 상관은 거의 없는 것으로 나타났으며, 정서완화적 대처방식과 노래부르기, 악기연주 간에는 보통의 양의 상관이 있는 것으로 나타났다(p.01). 한편 직무스트레스 관리를 위한 음악프로그램이 있다면 참여하겠다는 교사가 60%정도였고, 특히 정서와 관련된 주제에 관심이 높았다. 결론적으로 중학교 교사의 직무스트레스를 관리하기 위해 학교 현장에서 음악을 활용하는 방안이 마련되어야 한다. 본 연구에서 나타난 교사들의 요구를 반영하여 정서 관련 직무스트레스 관리 음악프로그램을 개발 및 적용한다면 중학교 교사가 직무스트레스를 효과적으로 관리하는 데 많은 도움이 될 것이다.; The purpose of this study was to investigate the expectations of middle school teachers towards a music program for managing work-related stress, how they utilize music to manage stress at work and the relationship between work-related stress and music utilization. For this thesis, a survey was conducted targeting 230 middle school teachers affiliated with the Education support agency in Incheon city. 202 out of 217 questionnaires were analyzed by frequency analysis, t-test, one-way ANOVA and correlation coefficient using SPSS Statistics 20. Results showed that middle school teachers felt stress related to working with students, task overload and financial security most. Administrative support was the next factor and relationships with teachers appear to have little effect on feeling stress. They cope with those stressful situations with problem-solving coping and by seeking social support, thinking wishfully. But they use less strategies alleviating distress. While 80 percent of middle school teachers take advantage of musical activities, only 50 percent of those utilize music to manage work-related stress. Also they preferred music listening over singing or playing musical instruments(p<.001). Middle School teachers had highly felt the need to take advantage of musical utilization and the teachers who use music for managing work-related stress evaluated that music is very effective in managing work-related stress. Results show it is few correlations between work-related stress level and music utilization hours and it is a few related among coping with relieving emotion and singing and playing musical instruments(p<.01). Meanwhile, 60 percent of teachers replied that they would like to participate in a music program for stress management if the opportunity is given. They were especially interested in issues related to emotions. In conclusion, it is very necessary to provide middle school teachers means to manage work-related stress using music in school. The development and application of music programs related to emotion to reflect the needs of the teachers in this study will be very helpful for them to manage work-related stress effectively.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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