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다독 독해일지 작성이 초등학생의 영어 쓰기 능력 및 정의적 태도에 미치는 영향

Title
다독 독해일지 작성이 초등학생의 영어 쓰기 능력 및 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Writing Extensive Reading Logs on Korean Primary School Students' English Writing Abilities and Attitudes towards Writing and Achievement
Authors
김지연
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최연희
Abstract
많은 학자들이 다독 및 언어 간 능력 전이에 관해 연구하였지만 초등학생을 대상으로 다독 활동을 실시하면서 독해일지 작성 언어 집단 간에 차이를 두어 모국어로 다독 독해일지를 작성했을 때에도 영어 쓰기 능력이 향상될 수 있는지를 탐구하는 국내연구는 진행되지 않아왔다. 따라서 본 연구에서는 한국 초등학생을 대상으로 12주간 국어나 영어로 다독 독해일지 작성 활동을 실시하여 다독 독해일지 작성 활동이 초등학생의 영어 쓰기 능력 및 정의적 태도에 미치는 영향을 알아보고, 국어로 다독 독해일지를 작성했을 때 영어 쓰기 능력이 향상될 수 있는가를 영어로 작성하는 집단과 비교하여 국어와 영어 쓰기 능력 간의 전이를 탐구하는 것에 목적을 둔다. 이에 본 연구는 다음의 방법으로 실험을 진행하였다. 실험 참가자는 총 23명으로 학년은 2학년부터 6학년까지 다양하게 구성되었다. 그 중에 12명은 국어 독해일지 집단으로, 11명은 영어 독해일지 집단으로 나뉘어졌다. 실험 첫 주와 마지막 주에 영어 쓰기 평가와 설문 조사를 실시하여 사전과 사후의 차이를 비교 분석하였으며, 학습자의 독해일지를 분석하여 국어와 영어 쓰기 능력의 관계 및 독해일지에 나타나는 영어 쓰기 능력 향상도에 대해 조사하였고, 다독 자료를 해석하는 학습자의 태도를 살펴보았다. 이러한 실험 과정을 통해 얻어진 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 다독 독해일지 작성 활동이 한국 초등학생의 영어 쓰기 능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 집단 내 사전·사후 점수를 비교한 결과, 내용과 유창성 측면에서 평균 점수가 향상하였고 통계적으로도 유의미한 차이가 나타났으나 언어사용 측면에서는 평균 점수는 향상하였으나 통계적으로는 유의미하지 않았다. 따라서 독해일지 작성 언어가 어떤 언어이든지 다독과 독해일지 작성은 영어 쓰기 능력 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 둘째, 독해일지 작성 언어 집단 간의 사후 쓰기 능력에 유의미한 차이가 있는지 살펴본 결과, 내용, 언어사용, 유창성 측면에서 영어 독해일지 집단의 평균 점수가 국어 독해일지 집단보다 높았으나 집단 간의 영어 쓰기 평가 점수에는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 유창성 측면에서 두 집단의 평균 점수의 차이가 다소 크고 p값이 유의수준 .05에 유사하여 사전 및 사후 쓰기 평가 때 작성한 글의 단어 수를 비교 분석한 결과, 두 집단 간에는 유의미한 차이가 있으며 영어 독해일지 집단이 국어 독해일지 집단보다 더 많은 단어를 사용한 것으로 밝혀졌다. 따라서 L1보다 L2로 독해일지를 작성하는 것이 유창성 측면에서 학습자의 영어 쓰기 능력 향상에 더 긍정적인 영향을 끼친다고 판단된다. 셋째, 다독 독해일지 작성 활동이 한국 초등학생의 쓰기 태도 및 다독과 독해일지 작성의 효과 인식에 관한 정의적 태도에 미치는 영향을 알아보기 위해 집단 내 사전·사후 설문 결과를 비교한 결과, 대체적으로 사전과 비교해 사후 평균 점수의 차는 있었으나 통계적으로는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 다독이 쓰기 능력에 미치는 효과 인식 측면에 관한 사전·사후 비교 조사에서 국어 독해일지 집단이 긍정적으로 변화하였고 영어 독해일지 집단의 쓰기 태도는 부정적으로 변화한 것으로 나타났다. 이는 영어 쓰기 능력이 뛰어나지 않은 초등학생에게 독해일지를 영어로 작성하는 활동은 쉽지 않은 과제라서 국어로 독해일지를 작성하는 활동이 학습자의 쓰기 태도에 더 긍정적인 영향을 미쳤던 것으로 보인다. 넷째, 독해일지 작성 언어 집단 간의 사후 정의적 태도에 유의미한 차이가 있는지 살펴본 결과, 쓰기 태도, 다독과 독해일지 작성 활동의 효과 인식 및 지속여부에 관한 집단 간의 정의적 태도에 통계적으로는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 모든 설문 영역에서 국어 독해일지 집단의 평균 점수가 영어 독해 작성 집단의 평균 점수보다 높게 나타나 다독 독해일지 작성 활동이 장기간으로 진행될 경우 집단 간 정의적 태도에 유의미한 차이가 나타날 수 있을 것이라 판단된다. 마지막으로, 학습자의 독해일지 작문을 질적으로 분석한 결과, 국어 쓰기 능력에서 큰 차이를 보이지 않는 세 학습자의 사전·사후 영어 쓰기 평가 점수가 상이한 것으로 나타나 언어 간 능력 전이에 있어 모국어의 영향이 크지 않으며, L1 쓰기 능력과 L2 쓰기 능력과의 관계가 항상 정비례적이지는 않은 것으로 해석된다. 또한 영어 독해일지 집단의 사전·사후 영어 쓰기 평가 점수가 동일한 두 학습자의 독해일지를 분석해본 결과, 다독 자료의 장르 및 난이도에 따라 독해일지에 나타난 쓰기 능력이 다르게 나타났으며, 2차시 독해일지 작문에서 발견된 문법적 오류가 여러 차시에 걸쳐 지속적으로 나타나면서 수정되지 않은 것을 볼 때 다독 자료 선택 시에 학습자의 읽기 수준에 맞는 책 선정이 중요하다고 판단된다. 더불어 두 집단의 독해일지를 통해 다독 자료를 해석하는 학습자의 태도를 살펴본 결과, 대부분의 학습자들이 독해일지를 작성하는 과정을 통해 책의 내용과 학습자 본인의 경험을 연결 지으며 다독 자료에 대한 깊은 이해를 하게 된다는 사실이 나타났다. 영어 쓰기 평가 및 설문 조사 결과를 통해 다독 독해일지 작성이 학습자의 영어 쓰기 능력 향상에 미치는 긍정적인 효과가 나타나며, 장기적인 연구가 진행된다면 학습자의 전반적인 정의적 태도에서도 좀 더 의미 있는 결과를 얻을 수 있을 것으로 보인다. 또한 독해일지 작문 분석 결과는 학습자의 읽기 수준에 적절한 다독 자료 선정의 중요성과 함께 읽기·쓰기 통합 교육의 필요성을 제시한다. 이러한 결과를 토대로 교사는 한국 학습자의 영어 쓰기 능력 향상을 위해 다독을 기반으로 한 쓰기 교육을 개발할 때 학습자의 영어 능숙도, 읽기 수준에 적합한 책 선정 방법 및 장기적인 활동을 지속할 수 있는 시간을 고려하며 수업을 계획해야 할 것이다.;The study aimed at exploring the effects of writing extensive reading logs on Korean primary school students' English writing abilities and attitudes towards writing and achievement. Twenty-three students of grade 2 to grade 6 participated in the study, and they were divided into two groups. In order to investigate the possibility of language transfer, one group was set to write reading logs in their first language, Korean; whereas, the other group was required to write them in their second language, English. By comparing the two groups' gains in writing, the study intended to examine if the Korean reading log group's improvement in English writing would be as large as the English reading log group's. Participants took a pre-test and filled out a questionnaire in the first week of the study, and the two experimental groups were identified as the same group in terms of their attitudes towards writing and the treatment. However, the groups' writing abilities were not identical, as the English reading log group had a higher pre-test score, so the analysis of covariance (ANCOVA) with the pre-test score as a covariate was conducted to control the difference. The subjects were required to read at least one book in a week and to write a summary and reflection on the book out of the classroom. The participants repeated the procedure of reading books and writing reading logs for 10 weeks. A post-test and survey were performed in the 12th week. The results of the present study are as follows. First, both the Korean reading log group and the English reading log group made significant gains on writing test in terms of content and fluency; in contrast, the improvement in language use was not statistically meaningful to either group. Second, the difference of writing abilities between the groups was not statistically significant, though the English reading log group had a higher mean score than the Korean reading log group. However, the English review group outperformed the Korean reading log group regarding the number of words written on the post-test. Third, there was a drop in the English reading log group's attitude toward writing, while the Korean reading log group's attitude toward the efficacy of extensive reading in writing abilities meaningfully improved. Participants' other attitudes toward achievement, however, showed no significant differences in spite of gains. Fourth, the difference of attitudes towards writing and achievement between two experimental groups was not statistically meaningful, but the Korean reading log group made better gains than did the English reading log group. Lastly, three participants of the Korean reading log group who seemed to have similar Korean writing abilities differed on pre- and post-test scores, so it was considered that the relation between Korean and English writing abilities was not meaningful. By analyzing reading logs of two participants in the English reading log group. it was also found that genres and reading levels of books could affect students’writing abilities and that grammatical errors were not corrected through writing extensive reading logs. Besides, it was suggested that writing reading logs provided most participants with opportunities to interact with the reading books by connecting their own lives with the books and expressing their ideas on reading logs. Overall, the experimental result indicates the effects of writing extensive reading logs on students' writing abilities. Unlike the gains in writing abilities, the study does not confirm a great impact of writing extensive reading logs on students' attitudes towards writing and achievement. However, considering the Korean reading log group's gain on the post-survey, the result might have been meaningful if the experiment was conducted for a longer period. In addition, the analysis of the reading logs suggests the relationship between reading and writing, and the significance of selecting appropriate books to read. Based on the findings, it is concluded that writing extensive reading logs would be an effective approach for Korean students to improve L2 writing competence. It is, therefore, recommended that teachers develop a writing instruction based on extensive reading, considering students' English proficiency, guidelines to choose readable books, and enough time to regularly implement the instruction.
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