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초등학교 아마추어 수영선수의 성취목표성향이 스포츠 재미에 미치는 영향

Title
초등학교 아마추어 수영선수의 성취목표성향이 스포츠 재미에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Achievement Goal Orientation on Sports Enjoyment in Elementary Amateur Swimmers
Authors
김영지
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
이 연구의 목적은 초등학교 아마추어 수영선수를 대상으로 2×2 성취목표성향, 스포츠 재미의 차이를 검증하고, 성취목표성향과 스포츠 재미요인 간의 관계를 규명함으로써, 목표성향이 스포츠 재미에 어떠한 영향을 미치는 지를 알아보는 것이다. 연구 참여자는 서울시에 소재한 학교 및 스포츠 센터의 수영팀에 속한 초등학생 370명이며, 이들에게 설문지를 배포하였다. 수집된 자료 중 조사내용의 일부가 누락되었거나 불성실하게 답변된 것으로 판단되는 자료 11부를 제외한 총 359부의 자료를 SPSS Win Ver 18.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석에는 주성분 분석(principal component analysis)과 배리맥스(Varimax), 신뢰도 분석에는 문항내적일관성신뢰도(Cronvach’s α), t-검증(t-test), 일원분산분석(one-way ANOVA), 상관분석(correlation analysis), 다중회귀분석(multiple regression analysis) 등을 실시하였다. 초등학교 아마추어 수영선수의 성취목표성향이 스포츠 재미에 미치는 영향을 종합적으로 정리하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 아마추어 수영선수의 인구통계학적 특성 중 성별에 따른 성취목표성향의 차이는 남자선수가 여자선수보다 모든 성향에서 높은 것으로 나타났으나, 통계적으로 유의한 차이는 나타나지 않았다. 학년별에서는 성취목표성향 중 숙달-접근과 숙달-회피에서만 유의한 차이를 나타냈으며 고학년이 가장 높게 나타났다. 그리고 운동경력에서는 성취목표성향의 하위요인 중 숙달-회피와 수행-접근을 제외한 나머지 숙달-접근과 수행-회피에서 유의한 차이를 나타냈다. 숙달-접근은 운동경력이 높을수록 높게 나타났으며, 수행-회피의 경우 운동경력이 가장 높은 집단에서 가장 낮게 나타났다. 마지막으로 학년과 운동경력에 따른 성취목표성향은 숙달-접근, 수행-접근, 수행-회피, 숙달-회피 순으로 나타났다. 둘째, 초등학교 아마추어 수영선수의 인구통계학적 특성에 따른 스포츠 재미의 차는 성별에서 대체적으로 남자선수가 여자선수보다 높은 것으로 나타났으나, 유의한 차이가 나타나지 않았다. 학년별에서는 스포츠 재미의 모든 하위요인에서 유의한 차이가 나타났으며 대체적으로 고학년 중 5학년이 스포츠 재미를 가장 높게 느끼는 것으로 나타났다. 또한 운동경력에서도 모든 하위영역에서 유의한 차이가 나타났으며, 운동경력이 높을수록 스포츠 재미를 높게 느끼는 것으로 나타났다. 그리고 마지막으로 학년과 운동경력에 따라 스포츠 재미를 느끼는 것은 승리와 경쟁, 팀분위기, 유능성 지각, 부모의 지원, 연습과 혜택, 상급학교 진학 순으로 나타났다. 셋째, 초등학교 아마추어 수영선수의 성취목표성향이 스포츠 재미에 미치는 영향을 알아본 결과 스포츠 재미의 모든 하위요인에 숙달접근성향이 높은 영향을 미치며 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 그리고 수행접근 성향은 팀분위기와 부모의 지원을 뺀 나머지 스포츠 재미요인에 유의미한 차이를 나타냈으며, 숙달회피의 경우 스포츠 재미의 하위요인 중 유일하게 상급학교 진학에 작지만 통계적으로 유의미한 차이가 있으며, 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 수행회피의 경우 스포츠 재미의 모든 하위요인에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 위와 같은 결과를 종합하면, 초등학교 아마추어 수영선수들의 인구통계학적 특성에 따른 성취목표성향과 스포츠 재미에 학년, 운동경력에 따라서 각기 다르게 관여될 수 있다는 것이 확인 되었고, 스포츠 재미에 성취목표성향은 부분적으로 영향을 주는 것으로 확인 되었다. 즉, 수행회피를 제외한 숙달접근, 수행접근, 숙달회피 순으로 스포츠 재미에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 초등학교 아마추어 수영선수의 운동 참여에 있어 보다 더 나은 효과를 극대화 시킬 수 있도록 이러한 결과를 반영하여 적절한 훈련전략을 통해 개인의 능력을 향상시키고 스포츠 재미를 느낄 수 있도록 훈련프로그램을 구상하여 적용해야 할 것이다.;The purpose of this study was to 1) verify the difference between 2x2 achievement goal orientation and sports enjoyment, 2) establish the relationship between achievement goal orientation and sports enjoyment and 3) figure out the effects that achievement goal orientation has on sports enjoyment. In order to conduct this research, 370 elementary swimmers affiliated to the schools and sports centers within the Seoul district has been contacted for surveys. Out of the 370 elementary swimmers, 11 of them has been deferred due to inconsistency, non-conformity or lack of seriousness. Therefore, leaving a pool of 359 qualified elementary swimmers who were considered as a part of this study. Using the SPSS Win Ver 18.0 statistics program it was capable to signify the variance, principal component analysis and Varimax. Also, using the 18.0 program it was possible to establish the Cronvach’s α, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, multiple regression analysis and etc. The results of this study were as follows: First, demographically, in terms of achievement goal orientation, the male elementary swimmers seems to score higher than the female swimmer population. However, the difference between the two genders were quite insignificant. According to the variation between grades, the variation in the achievement goal orientation in Mastery-approach goal and Mastery-avoidance goal was quite significant in that the older elementary grades scored the highest of all. Also, the differences were only significant in Mastery-approach and Performance-approach goal when analyzed according to terms of the experience of sports. Mastery-approach goal was higher for participants with higher the experience of sports and Performance-avoidance goal was the lowest in groups with higher the experience of sports. Finally, achievement goal propensity related to years of schooling and the experience of sports was the highest in Mastery-approach, Performance-approach, Performance-avoidance, Mastery-avoidance followed. Secondly, the demographic difference in the sport enjoyment differed between male-female gender in that the male population was higher than the female population. Although yet again, the difference between gender was not quite significant, the numbers between grades spoke otherwise. Among the students who were surveyed, fifth graders scored the highest point in how much they enjoy sports. Finally, when the years of schooling and the experience of sports is taken into account, students feel sport enjoyment the most from winning and competing, and then team atmosphere, perceived competence, parental support, practice and benefits and entering a higher institution. Third, when analyzing the affect of sport enjoyment on achievement goal propensity of elementary amateur swimmer, Mastery-approach propensity considerably affected all sport enjoyment factors and the result was statistically significant. Performance-approach propensity showed significant differences in all factors of sport enjoyment except for parental support and atmosphere of the team. Mastery-avoidance goal propensity only showed small, positive but statistically significant difference in entering a higher institution. Finally, in the case of Performance-avoidance, there seemed to be no direct affect on all factors of sport enjoyment. To conclude, base on the summary above, the demographics of the elementary amateur swimmers proves that the achievement goal orientation and enjoyment of sports varies between different grade levels and the year of experience they have had as athletes. Moreover, the Achievement Goal Orientation has been verified to have an impact the swimmers enjoyment of profession. In other words, Mastery-approach, Performance-approach and Mastery-avoidance significantly affect sport fun respectively. Therefore, in order to maximize the effect of participation of elementary school amateur swimmers we must take these results into account to enhance individual ability through proper training strategies and apply training programs to let the participants feel the sport enjoyment.
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