View : 1486 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김경숙-
dc.contributor.author권현화-
dc.creator권현화-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:55Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:55Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000089565-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211363-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000089565-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 필라테스 운동 프로그램이 초등학교 여학생의 신체 정렬과 자세습관 교정에 미치는 영향을 규명하고, 나아가 신체활동이 활발한 성장기 아동의 바른 자세를 위한 프로그램 개발과 스포츠교육 지도에 도움을 줄 수 있는 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 본 연구의 대상자는 경기도 지역 S초등학교 4- 5학년 여학생 중에서 선정 기준에 적합하며 연구에 자발적 참여(self-select)를 동의한 아동 20명으로 구성하였다. 이들을 운동집단(10명), 통제집단(10명)으로 무선 배정하였으며 운동프로그램 적용 기간에서 중도 탈락한 자 없이 20명의 자료를 최종 분석에 사용하였다. 운동 기간은 8주간, 주 3회, 회당 60분씩 실시하였다. 운동의 목적을 척추교정, 코어강화, 발란스로 구분하여 운동 기간에 따라 점진적으로 운동의 강도와 빈도를 조절하여 구성하였다. 본 연구에서는 신체 정렬(어깨 기울기 각도, CVA, 골반 경사, 척추 각도, 족저압)과 자세습관(책상 자세습관, 휴식중의 자세습관, 보행 자세습관, 잠자리 자세습관)을 변인으로 설정하였다. 측정한 결과를 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 반복측정분산분석(repeated two-way ANOVA)을 실시하였으며, 유의한 차이가 나타난 변인의 경우 운동집단의 처치 전 후 값에 대한 대응표본 t-검정을 실시하였다. 이상의 연구 방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 필라테스 운동 처치에 따른 신체 정렬의 결과를 살펴본 결과, 운동을 실시한 집단은 어깨 기울기 각도에서 통계적으로 유의한 차이를 보여 자세 불균형이 개선됨을 알 수 있다. 두부전방자세의 지표인 CVA(craniovertebral angle)는 통제집단에 비하여 운동집단이 증가하였으나 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다. 또한 운동집단은 특히 골반 경사에서 감소하여 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 척추 각도는 운동집단에서 감소되었으나 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 마지막으로, 족저압은 필라테스 운동 실시 이후에 통제집단보다 감소하며 유의한 차이를 보였다. 위의 결과를 토대로 필라테스 운동이 자세 교정에 긍정적인 영향을 미친다고 볼 수 있다. 이는 필라테스 운동을 통해 복근의 근력을 향상시키고 하부 척추 신근과 장요근의 유연성을 증가시킴으로써 골반의 전방경사의 경향이 많이 완화되었으며, 바른 중립 자세를 학습하고 인지함으로써 어깨 기울기와 족저압에도 유의한 감소를 보이며 좌우 발란스의 자세 교정적 효과가 나타난 것으로 사료된다. 둘째, 필라테스 운동 실시 이후 자세습관에 대하여 살펴본 결과, 운동집단에서 책상 자세습관, 휴식중의 자세습관, 보행 자세습관에서 통계적으로 결과치의 유의한 차이를 보였으며 잠자리 자세습관에서는 통계적으로 유의한 감소를 보이지 않았다. 위의 결과를 종합하여 볼 때 자세습관이 개선되었음을 의미하며, 이는 학생들이 운동을 통해서 학습한 바른 자세를 일상생활 대부분의 상황에서도 스스로 유지하려는 의식적 노력들에서 기인된다고 사료된다. 결론적으로 신체 정렬과 자세습관의 측정으로 결과를 종합해 볼 때 초등학교 여학생을 대상으로 8주 동안의 필라테스 운동이 통제집단에 비해 신체 정렬과 자세습관 교정에 긍정적인 것으로 나타났다. 필라테스는 정렬된 자세에서 호흡과 동작을 이용하여 신체 중심의 근육을 기능적으로 사용하는 운동이라고 할 수 있다. 따라서 운동을 통하여 불균형한 근육을 개선하며 코어 근육을 강화시키는 재활운동의 원리를 바탕으로 위와 같은 자세교정에 긍정적인 효과를 얻을 수 있다. 특히 성장기 아동에게는 자세 교정뿐만 아니라 올바른 자세습관의 형성에 도움을 준다는 점에서 더욱 의미 있는 결과라고 생각된다. 본 연구에서 좀 더 발전하여 학생들의 올바른 자세 교육에 대한 지속적인 연구와 학교 교육현장에의 적용 또한 이루어지길 기대한다. 학생들이 생활에서 취하는 습관적인 자세를 관심 있게 관찰하고, 필라테스 등의 자세교정 운동으로 집중적인 지도 관리를 한다면 학생들의 올바른 자세 형성과 건강한 발육발달을 도모할 수 있을 것이다.;This study aims to evaluate whether Pilates exercise effectively corrects body alignment and postural patterns in elementary school girls. It will generate data to develop a physical education program for improving the postural pattern among developing children. Study subjects were recruited among female students in 4th or 5th grade at S elementary school, Gyeongi region, South Korea. The final sample comprised 20 elementary school girls who voluntarily participated and were eligible according to the study inclusion criteria. Ten subjects were assigned to the exercise group, whereas ten subjects were assigned to the control group. No losses to follow-up and drop-out from the program occurred during the study period. The program lasted 60 minutes per each session. Three sessions were conducted every week for a total of eight weeks. The exercise program aimed to realign the spine, reinforce the core, and improve balance. The strength and frequency of the exercise were gradually adjusted according to the exercise duration. The variables in this study were (1) body alignment [shoulder slope angle, craniovertebral angle (CVA), pelvic tilt, spine angle, foot pressure] and (2) postural pattern (while at the desk, while at rest, while walking, while sleeping). SPSS 18.0 program was used for statistical analyses. A two-way ANOVA with repeated measures was conducted. When an interaction effect occurred in ANOVA, a paired t-test was conducted to examine the differences before and after the exercise program of the exercise group. The level of significance was p < 0.05. In the case of body alignment, a statistically significant decrease in shoulder slope was observed in the exercise group, indicating improvement in position imbalance. CVA, which is an indicator for forward head posture, increased in the exercise group compared to the control group. However, this result was not significant. A statistically significant decrease in pelvic tilt was observed in the exercise group. A decrease in spine angle was likewise observed in the exercise group. However, this result was not significant. Foot pressure significantly decreased in the exercise group compared to the control group. The body alignment results imply that Pilates exercise positively affects the correction of body alignment. Pilates exercise increases the strength of the abdominal muscle, as well as the flexibility of substructure spine muscle and iliopsoas muscle. This effect subsequently mitigates pelvic inclination. Learning the neutral position of the spine and pelvis would significantly improve the shoulder slope angle and foot pressure, thus correcting body alignment. In the case of postural patterns, the exercise group demonstrated a statistically significant decrease in postural patterns while at the desk, at rest, walking, and sleeping. Therefore, the postural patterns improved after the Pilates exercise program. The study subjects maintained the correct postural pattern in their daily lives. To conclude, the eight-week Pilates exercise program for elementary school girls significantly improved body alignment and postural patterns compared to the control group. The Pilates exercise program functionally utilizes the muscles in the body center through breathing strategies and movements in an aligned position. It improves unbalanced muscles and reinforces the core muscles, thus positively affecting posture correction. The results are meaningful in terms of demonstrating the capacity of this exercise program to improve the postural patterns in children at the developmental phase. Future studies can further investigate the effects of an education program for achieving the correct postural patterns among this population. Moreover, the results can be applied to physical education in schools. Future research can explore the additional improvements in postural patterns achieved through the Pilates exercise program.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 4 C. 연구의 제한점 4 D. 용어의 정리 5 Ⅱ. 이론적 배경 7 A. 아동의 신체적 특징 7 1. 아동기의 신체 발달 7 2. 성장기 아동의 자세 발달 9 B. 신체 정렬 12 C. 자세습관 15 D. 필라테스(Pilates) 운동 19 Ⅲ. 연구 방법 22 A. 연구 대상 및 표집절차 22 B. 연구 설계 및 절차 23 C. 측정 항목 및 도구 24 D. 필라테스 운동 프로그램 29 E. 자료 처리 38 Ⅳ. 연구 결과 39 A. 신체 정렬의 변화 39 1. 어깨 기울기 각도 39 2. CVA(경추 기울기 각도) 41 3. 골반 경사(Pelvic tilt) 42 4. 척추 각도(Dy) 44 5. 족저압 45 B. 자세습관의 변화 47 1. 책상 자세습관 47 2. 휴식중의 자세습관 49 3. 보행 자세습관 51 4. 잠자리 자세습관 53 Ⅴ. 논의 54 A. 신체 정렬의 변화 54 B. 자세습관의 변화 56 Ⅵ. 결론 및 제언 58 A. 결론 58 B. 제언 59 참고문헌 61 부록 67 ABSTRACT 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2415697 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title필라테스 운동이 초등학교 여학생의 신체 정렬과 자세습관 교정에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedEffects of Pilates Exercise in Correcting Body Alignment and Postural Patterns among Elementary School Girls-
dc.creator.othernameKwon, Hyun Hwa-
dc.format.pageix, 74 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded2014. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE