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초등미술수업에서 LT 협동학습 전략이 공감능력에 미치는 영향

Title
초등미술수업에서 LT 협동학습 전략이 공감능력에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effects of Learning Together Cooperative Learning Strategy upon Students' Empathic Ability in Elementary Art Class
Authors
이예진
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
차영순
Abstract
오늘날 교육현장에 만연한 지나친 경쟁은 이기주의와 개인주의를 심화시켜 학습자의 인격과 사회적 관계형성에 부정적인 영향을 주고 있다. 이를 극복하기 위해서는 타인의 정서를 함께 느끼고 상대방의 입장을 이해하여 적절하게 반응하게 하는 공감능력을 함양해야 할 필요가 있다. 본 연구는 미술교육에서의 인성교육 연구와 실행의 일환으로 초등학교 미술수업에서 존슨과 존슨(Johnson D. W. & Johnson, R. T., 1975)의 LT(Learning Together: LT) 협동학습 전략이 초등학교 4학년 학습자의 공감능력에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 연구의 이론적 배경으로 공감의 개념과 구성요소, 공감능력의 발달을 살펴보고 초등학교 4학년의 공감능력을 알아보았다. 또한 협동학습의 개념과 원리, LT 협동학습 모형의 개념과 특징, 수업절차를 살펴보고 협동학습의 교육적 의의를 고찰하였다. 이어 2009 개정 교육과정에 따른 초등학교 미술과 교육과정과 초등학교 3, 4학년 미술 교과서를 분석하였다. 연구대상은 강원도 삼척시에 소재한 J초등학교 4학년 2개 학급 총 40명으로, 사전 공감능력 검사를 통해 동질성이 검증된 실험집단과 통제집단을 각 20명씩 구성하였다. 실험수업의 주제는‘가족과의 즐거운 경험 협동표현’으로 선정하여 교수-학습 지도안을 작성하였다. 실험집단은 8차시 동안 LT 협동학습 전략을 적용한 미술수업을 진행하고, 통제집단은 8차시 동안 전통적 소집단학습을 적용하여 미술수업을 진행한 뒤 사후 공감능력 검사를 실시하였다. 공감능력 검사 도구는 데이비스(Davis, M. H., 1980)의 성인용 대인관계 반응 지수(Interpersonal Reaction Index: IRI)를 김성은(1997)이 우리나라 중학생용으로 번안 및 수정한 것을 본 연구에 맞게 수정 및 보완하여 타당도 검증을 마친 뒤 사용하였다. LT 협동학습 전략을 적용한 미술수업이 초등학교 4학년 학습자의 공감능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 실험수업 사전, 사후에 실시한 공감능력 검사를 SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver. 19.0 통계패키지 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, LT 협동학습 전략을 적용한 미술수업은 공감능력의 네 가지 하위영역을 모두 향상시킨 것으로 나타났다. 실험집단은 공감능력의 하위영역인 ‘관점 취하기’가 사전검사(M=3.42)에서 사후검사(M=3.99)로 평균 0.57점 증가하였고(t=-4.319, p<0.001), ‘상상하기’는 사전검사(M=3.55)에서 사후검사(M=4.12)로 평균 0.57점 증가하였으며(t=-3.003, p<0.01), ‘개인적 고통’은 사전검사(M=3.29)에서 사후검사(M=3.81)로 평균 0.52점 증가하였고(t=-5.075, p<0.001), ‘공감적 관심’은 사전검사(M=3.55)에서 사후검사(M=3.92)로 평균 0.37점 증가하여(t=-2.604, p<0.05) 모든 영역에서 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 반면 통제집단은 ‘관점 취하기’가 사전검사(M=3.53)에서 사후검사(M=3.54)로 평균 0.01점 증가하였고(t=-0.087, p>0.05), ‘상상하기’가 사전검사(M=3.34)에서 사후검사(M=3.36)로 평균 0.02점 증가하였으며(t=-0.240, p>0.05), ‘개인적 고통’이 사전검사(M=3.16)에서 사후검사(M=3.20)로 평균 0.04점 증가하였고(t=-0.323, p>0.05), ‘공감적 관심’이 사전검사(M=3.52)에서 사후검사(M=3.55)로 평균 0.03점 증가하여(t=-0.313, p>0.05) 통계적으로 유의미한 향상을 보이지 않았다. 둘째, 실험집단의 공감능력은 사전검사(M=3.45)에서 사후검사(M=3.96)로 0.51점 증가하여 통계적으로 유의미한 향상을 보였다(t=-7.126, p<0.001). 반면 통제집단의 공감능력은 사전검사(M=3.39)에서 사후검사(M=3.41)로 0.02점 증가하여 통계적으로 유의미한 향상을 보이지 않았다(t=-0.399, p>0.05). 결론적으로 미술수업에서 LT 협동학습 전략은 초등학교 4학년 학습자의 공감능력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤음을 확인할 수 있었다.;Today’s excessively competitive atmosphere in school has intensified individualism and egoism. It negatively affects students’ emotional health and social interactional competence. To overcome these problems, we need to improve our empathic ability. This is the ability to help people respond appropriately by feeling and understanding other people's emotions. The main purpose of this study is to comprehend the influence of Learning Together(LT) cooperative learning strategy(Johnson D. W. & Johnson, R. T., 1975) on the empathic ability of elementary school students in the art class. As the theoretical background of the study, the concept and components of empathy, and the development of empathic ability was considered. Additionally, the concept of cooperative learning, and the characteristics, processes, and educational significance of the LT learning model was investigated. Also, the curriculum of elementary school art subject, along with textbooks, and teaching guidance for teachers, in accordance with the 2009 Revision was considered. The subjects of this study included 40 fourth grade students from 2 classes in the J elementary school, located in Sam-Chok, Gangwon. The students were divided into 2 groups – one half was a control group and the other half was an of experimental group. The equivalence of students was verified by the empathic ability test before the experiment. The main theme of the class was ‘The Expression of joyful experience within the family’. The experiment consisted of 8 classes in all. The control group included 8 classes with the LT cooperation learning model and the experimental group included traditional group learning. The evaluation of empathic ability was performed before and after the experiment class to verify the effectiveness of the class which applied the LT learning strategy. The results of the evaluation was analyzed using statistical software SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 19.0. It allowed the comparative analysis of the empathic ability between the experimental group who took the LT learning strategy class and the control group who took the conventional small- group class. The analysis results of this research can be summarized as follows. Firstly, the experimental group with the LT learning strategy class showed the statistically significant increase in score on the empathic ability test of 0.51 points from 3.45 points on average, compared to the pre-test score. Contrary to this result, the control group with conventional class showed an increase in score on the empathic ability test of 0.02 points from 3.39 points, without statistical significance. Secondly, the experimental group with the LT learning strategy class showed an increase of 0.57 points in the perspective-taking test, and an increase of 0.57 points in the imagination, which are both sub-factors, measuring cognitive elements of empathy. The experimental group also showed an increase of 0.01 points in the personal distress test, and the increase of 0.37 points in the empathic concern test, which are also both sub-factors, measuring emotional elements of empathy. All of the sub-factors of the experimental groups increased with statistical significance. The control group, with the conventional class had increases of 0.01 points, 0.02 points, 0.04 points, and 0.03 points each in the perspective-taking, imagination, personal distress, and empathic concern test, where the increases of points were statistically insignificant. In conclusion, this study verified the educational effect of the LT cooperative learning strategy for the improvement of empathic ability of fourth grade students in elementary art class.
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