View : 67 Download: 0

초등학교 자연미술 수업 연구

Title
초등학교 자연미술 수업 연구
Other Titles
A Study on the Natural Fine Art Class Designed to Elementary School Students : Focusing on the Artworks of Andy Goldsworthy
Authors
박신아
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
차영순
Abstract
오늘날 우리가 경험하고 있는 전 지구적인 환경위기는 자연에 대한 인간의 잘못된 인식과 자연관에서 기인한 바가 크다. 이러한 환경문제를 해결하고자 하는 교육학의 노력은 ‘환경교육’이라는 개념을 연구 개발하는 것으로 나타났다. 환경교육은 환경문제의 심각성에 대한 인식의 확대를 통하여 환경문제의 예방과 필요성 인식, 지식, 태도, 기능을 갖게 하며, 나아가 환경적으로 바람직한 의사결정을 하게하고 환경에 대한 감성과 실천적 활동으로 이끌어 내고자 하는 것이다. 미술교과 교육 역시 이러한 환경교육이 구현될 수 있는 주요 영역으로서 아직까지 국내의 관련 연구는 시작 단계에 머무르고 있는 실정이다. 본 연구에서는 환경교육으로서의 미술교육의 구체적 방법으로서 자연미술 교육을 제안하면서, 자연미술 수업이 초등학생의 환경보전의식에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는데 연구 목적을 두고 있다. 연구의 이론적 배경으로 환경교육으로서의 미술교육과 현대 미술교육에서의 자연미술, 그리고 자연미술교육에 대한 그 등장배경, 의미와 성격, 역사적 맥락, 활용 방법 등을 살펴보았다. 그리고 앤디 골즈워시의 작품을 통한 자연미술교육에 대해서도 연구하였다. 이를 토대로 단원을 선정하고 미적체험과 감상수업을 활용한 자연미술수업의 교수-학습 계획을 수립하여 차시별 학습지도안과 수업도구를 설계하였다. 본 연구의 대상은 서울시 서대문구 아현동에 위치한 C초등학교 5학년 2개 학급의 총 44명의 학생을 각각 22명의 실험집단과 통제집단으로 구성하였으며, 수업은 4주 동안 총 7차시(각 40분)에 걸쳐 이루어졌다. 실험집단은 1~2차시에 자연의 탐색과 이해, 교감을 위한 미적체험활동 수업이 이루어졌고, 3~4차시에는 자연미술의 이해를 위한 앤디 골즈워시 작품을 이용한 감상수업이 진행되었다. 5~6차시에는 자연과의 의미 있는 관계를 형성하고 조화를 이루는 표현 활동으로 구성되었다. 마지막 7차시에는 표현활동 결과물을 감상하고 자연미술에 대한 내용을 전체적으로 종합 정리하였다. 통제집단은 전통적인 자연미술 수업을 진행하였으며 실험집단과 동일하게 자연미술을 이용한 자연 패션쇼 표현활동을 수행하였다. 연구의 결과 도출을 위하여 실험집단과 통제집단의 사전사후 환경보전의식 설문자료를 SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 19.0 통계패키지 프로그램을 사용하여 분석하였으며, 사전에 제작한 표현결과물 채점 기준에 의거하여 두 집단의 표현 결과물을 평가하고 분석하였다. 이를 토대로 체험활동과 감상을 통한 자연미술 수업을 적용한 실험집단이 전통적인 수업을 적용한 통제집단과 비교하여 환경보전의식의 변화에 있어 유의미한 차이를 보이는지 비교 분석하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 체험활동과 감상을 통한 자연미술 수업을 적용한 실험집단이 환경의식 검사에서 사전보다 사후가 더 높게 나타났으며, 환경보전의식의 모든 하위척도에서 점수가 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 체험활동과 감상을 통한 자연미술 수업을 적용한 실험집단은 환경보전의식 하위척도 중에서도 환경에 대한 관심에서 가장 높은 점수 향상을 보였고, 그 다음으로 환경보전의 필요성 인식, 환경에 대한 가치판단, 환경보호에 대한 실천의지 순으로 향상된 것으로 나타났다. 셋째, 실험집단과 통제집단의 표현활동 결과물 분석결과 체험활동과 감상을 통한 자연미술 수업을 적용한 실험집단이 자연미술에 대한 관심과 흥미를 더 많이 보였다. 결론적으로 체험활동과 감상을 통한 자연미술 수업은 초등학생의 환경보전의식 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 기존의 자연미술 수업은 체험활동의 부재와 자연미술에 대한 설명의 부족으로 학생들에게 단지 자연물을 가지고 표현하는 미술활동으로 인식되어왔다. 본 연구에서는 이러한 한계점 보완하고자 앤디 골즈워시의 작품을 통한 감상수업 방안을 제시하여 학생들이 자연미술을 좀 더 쉽게 이해할 수 있도록 하였다. 그리고 학교 현장에서 손쉽게 접할 수 있는 자연환경에서의 구체적인 체험활동 방안을 제시하였다는데 그 의의가 있다. 앞으로도 이 분야에 대한 지속적인 연구와 노력으로 자연미술 수업이 학습자들의 환경보전의식을 긍정적으로 변화시키는데 효과적이고 의미 있는 교수-학습 방법으로서 교육적 성과를 나타내고 학교 현장에서 활용되기를 바란다.;Contemporary society is confronted with serious crisis arising from environmental contamination and damage aggravated amidst reckless industrialization and urbanization spurred by scientific advancement. Such environment problems have been unprecedented in the history of humanity, and occurred as consequence of the mankind's exploitation of natural environment as only useful tool for human without giving due consideration to ecological complexity. There is no denying the fact that current environment problems are attributed to the mankind's misconception and the distorted view of natural environment. The pedagogic effort to resolve such problems has manifested itself in the research and development of the concept called 'environmental education'. The environmental education aims to raise awareness towards the prevention of environmental problems, recognition of the need for precluding negative ramifications of environmental impact, promotion of knowledge, attitude, and functions based on the increased awareness towards serious implications of environment problems, and furthermore, stimulate desirable decision-making from the standpoint of environment while inducing the emotional and practical activities for environment. Although the fine art education represents major realm for realizing such environmental education, the related studies nationwide have remained at an incipient stage thus far and there has been a lack of qualitative accumulation of studies for reason of the short history of concerned research. Thus, this study presented the natural fine art education as specific methodology for fine art education that can serve as quintessential part of environmental education, and is intended to examine the effect that the natural fine art class would have on the awareness of elementary school students towards the environment. As the underlying theoretical background, this study looked into the fine art education as environmental education, natural fine art in contemporary fine art education, background of natural fine art education, its meaning, characteristics, historic context, application method, etc., and this researcher presented the primary position and standpoint of this study. In addition, this study investigated into the natural fine art education through the prism of Andy Goldsworthy's artworks. Based on that, this researcher selected the sections, mapped out the teaching-learning plans for natural fine art class providing the aesthetic experience and artwork appreciation opportunities, and designed the learning guidance plan and learning tools for each class session. The subjects of this study were the 44 fifth-grade students of the two classes at 'C' Elementary School located at Ahyeon-dong, Seodaemun-gu, Seoul, who were divided into the experiment group and control group comprised of 22 students, respectively. The class continued for 4 weeks with a total of 7th sessions(each lasting 40 minutes). The experiment group took the class with a focus on aesthetic experiential activities promoting the exploration and comprehension of natural environment, along with the communication with natural environment, in the 1st to 2nd session. The 3rd and 4th sessions for experiment group involved appreciation activities with the artworks of Andy Goldsworthy to increase the understanding of natural fine art. The 5th and 6th sessions consisted of expression activities conducive for forming a meaningful relationship and promoting harmony with natural environment. Finally, the 7th session allowed the students to appreciate the results of expression activities and provided comprehensive summary of the details related to natural fine art. The control group took the traditional natural fine art class and engaged in the natural fashion-show expression activities involving the natural fine art in the same way as the experiment group. To derive the results of this study, the data - which had been obtained from the survey on the pre and post-environmental awareness of experiment group and control group - were analyzed using the SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 19.0 program. The expression results of both groups were evaluated and analyzed based on the 'scoring criteria for the expression results' which had been designed in advance. Based on that, this researcher conducted comparative analysis to determine whether the experiment group, which adopted the natural fine art class involving both experiential and appreciative activities, exhibited any significant difference in the changes of environmental awareness, compared to the control group that took the traditional class. The results of the analysis suggested the followings: First, the environmental awareness was higher in the post-test, compared to the pre-test, in the experiment group that adopted the natural fine art class involving both experiential activities and appreciation and earned higher scores in all sub-scales related to environmental awareness. Second, the experiment group that adopted the natural fine art class involving both experiential activities and appreciation showed the greatest improvement in the scores related to the interest in environment among the sub-scales of environmental awareness, followed by the improvement in the 'perception towards the need for environment preservation', 'value judgment on environment', and 'intention to put the environmental protection into practice'. Third, the analysis, which investigated into the expression activity results of experiment group and control group, suggested that the experiment group adopting the natural fine art with a focus on both experiential activities and appreciation had greater comprehension of natural fine art and interest therein and participated in the class actively. In conclusion, the natural fine art class incorporating both experiential activities and appreciation had a positive influence on the improvement of environmental awareness among elementary school students. This study is meaningful for presenting a window into the appreciative class based on the artworks of Andy Goldsworthy to overcome the limitation of conventional natural fine art class, along with and the measures for specific experiential activities in natural environment easily accessible at the school sites. This researcher hopes that the natural fine art class would bring positive educational outcomes as an effective and meaningful teaching-learning methodology promoting the positive change in the environmental awareness of students, bolstered by constant research and efforts in this field.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE